Ponad 15 mln nowych aut zarejestrowano w 2019 r. w Unii Europejskiej. Największą popularnością cieszyły się volkswageny. Walka o podium trwała do ostatnich dni, a rozstrzygnęło ją 133 pojazdów – wynika z danych zebranych przez ACEA.
W ubiegłym roku rynek nowych aut osobowych w Unii Europejskiej urósł o 1,2 proc. Dla porównania Polacy w tym czasie kupili o 4,5 proc. więcej nowych osobówek niż w 2018 r.
Volkswagen wciąż najpopularniejszy
Najchętniej kupowaną marką nowych samochodów osobowych w 2019 r. był Volkswagen. Mieszkańcy Unii Europejskiej kupili 1,77 mln aut z logo VW na masce (wzrost r/r o 0,3 proc.).
Rejestracje samochodów osobowych w Unii Europejskiej w 2019 r. – najpopularniejsze marki
Marka | Liczba sprzedanych egzemplarzy | Różnica r/r [w proc.] |
Volkswagen | 1 769 482 | +0,3 |
Renault | 1 063 957 | -3,7 |
Ford | 965 070 | -1,5 |
Peugeot | 964 937 | -0,7 |
Mercedes-Benz | 902 039 | +3,5 |
BMW | 830 862 | +1,9 |
Opel/Vauxhall | 815 683 | -7,8 |
Skoda | 761 761 | +4,6 |
Audi | 743 042 | +2,6 |
Toyota | 741 342 | +3,8 |
Źródło: ACEA
Powyżej miliona aut osobowych w 2019 r. sprzedało jeszcze Renault (1,06 mln, spadek r/r o 3,7 proc.). Na podium uplasował się także Ford (965 tys.), który wyprzedził czwartego Peugeota raptem o 133 pojazdy.
Polacy wybierają inne marki
Wyniki sprzedażowe osiągane przez koncerny w Europie odbiegają od preferencji polskich klientów. Skoda, która w 2019 r. sprzedała w Polsce najwięcej samochodów i może pochwalić się najpopularniejszym modelem wybieranym przez Polaków, w całej Unii Europejskiej była dopiero ósma (761 tys. egzemplarzy i wzrost r/r o 4,6 proc.).
Podobnie Toyota – druga najpopularniejsza marka aut w Polsce w 2019 r. w Unii Europejskiej dopiero zamyka pierwszą dziesiątkę. Trudno w niej szukać także Dacii, która na polskim rynku może pochwalić się najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych (duster).
Nissan na minusie
W 2019 r. w UE największy wzrost sprzedaży odnotował Chrysler (20,7 proc.). O więcej niż 10 proc. w porównaniu do 2018 r. sprzedaż wzrosła także w przypadku Smarta (16,6 proc.), Porsche (13,5 proc.), Seata (11,8 proc.) i Mazdy (10,3 proc.).
Mniej aut niż w 2018 r. sprzedał m.in. Nissan (spadek o 19,6 proc.), Alfa Romeo (35,6 proc)., Honda (10,5 proc.) oraz Jaguar (11 proc.).
Francuzi gonią Volkswagena
Biorąc pod uwagę koncerny, najwięcej aut w UE w 2019 r. sprzedał Volkswagen (3,87 mln). To o 3,1 proc. lepszy wynik niż w 2018 r. Wzrost sprzedaży odnotowały wszystkie marki należące do koncernu. Na drugim miejscu uplasował się koncern PSA (Peugeot, Opel, Citroen) – 2,43 mln (spadek o 1,3 proc.). Na podium znalazło się także Renault (1,65 mln), na wynik którego wpływ miała także Dacia, Łada i Alpine.