Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

IBRM Samar: Polacy sprowadzają z zagranicy coraz starsze auta. Które modele dominują?

IBRM Samar: Polacy sprowadzają z zagranicy coraz starsze auta. Które modele dominują?

Import używanych aut w październiku spadł zarówno względem września, jak i poprzedniego roku. Odwrotnie do liczby sprowadzonych aut, rośnie ich wiek. W październiku do Polski trafiały samochody mające średnio 12 lat.

W październiku w wydziałach komunikacyjnych zarejestrowano 81 721 samochodów osobowych oraz dostawczych o masie do 3,5 t, które sprowadzono z zagranicy. Był to wynik o 7,8 proc. niższy od najlepszego pod tym względem w 2020 r. września. Dilerzy ściągnęli do Polski także o 13,2 proc. mniej używanych aut niż w październiku 2019 r.

Licząc od początku roku do końca października, do Polski trafiło 712 213 używanych aut, co jest wynikiem o 17 proc. niższym od osiągniętego w analogicznym okresie 2019 r.

Odejście od podniesienia akcyzy osłabiło import

Jak zauważają eksperci IBRM Samar, wrześniowy skok importu używanych aut spowodowany był obawą przed wprowadzeniem wyższej akcyzy na tego typu pojazdy. W październiku jednak rząd zaczął się wycofywać z tego pomysłu, za czym w ślad poszła mniejsza aktywność dilerów.

W październiku do Polski trafiło najwięcej używanych volkswagenów (9048 egzemplarzy). Wynik przekraczający 5 tys. odnotowano także w przypadku opli (8280 egz.), fordów (7114 egz.) oraz aut produkowanych przez Audi (6760 egz.) oraz Renault (5101 egz.).

Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele w październiku 2020 r.

Lp. Model Liczba sprowadzonych egzemplarzy
1. audi a4 2643
2. volkswagen golf 2393
3. opel astra 2361
4. bmw serii 3 1803
5. audi a3 1601
6. volkswagen passat 1469
7. opel corsa 1450
8. ford focus 1321
9. audi a6 1210
10. volkswagen polo 1176

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Tak samo prezentuje się klasyfikacja, jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2020 r. Do Polski w tym czasie trafiło 78 898 volkswagenów, 69 647 opli, 63 625 fordów, 60 331 audi oraz 45 234 pojazdy marki Renault.

Za ponad jedną trzecią importu używanych aut produkowanych przez Audi odpowiadał w październiku cieszący się wciąż największą popularnością wśród Polaków model a4 (2643 egzemplarze). W pogoni za nim nie ustaje volkswagen golf (2393 egz.) oraz opel astra (2361 egz.). Wśród dwudziestu najpopularniejszych modeli poza przedstawicielami niemieckiej motoryzacji, których odnotowano 13, znalazły się także trzy fordy: focus (1321 egz.), fiesta (1134 egz.) oraz mondeo (1123 egz.), dwa modele renault: megane (817 egz.) i clio (790 egz.), a także nissan qashqai (923 egz.) i toyota yaris (766 egz.).

Sprowadzane auta coraz starsze

Z miesiąca na miesiąc rośnie średni wiek samochodów sprowadzanych do Polski. W październiku wyniósł on 11 lat i 11 miesięcy. Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy 2020 r. sprowadzane auta miały średnio 12 lat, przy czym średni wiek pojazdów z silnikami benzynowymi wyniósł 12 lat i 11 miesięcy, a największym zainteresowaniem cieszyły się roczniki 2006-2008.

Nieznacznie słabnie zainteresowanie dieslami. W październiku stanowiły one 42 proc. całego importu, a tendencja spadkowa, według danych IBRM Samar, utrzymuje się od marca.

Rośnie import z Ameryki Północnej

W październiku polscy dilerzy sprowadzili ponad 49 tys. samochodów używanych z Niemiec. Oznacza to powrót do poziomu notowanego w lipcu. Ponad 6,8 tys. aut przyjechało do Polski z Francji, a o 1 tys. mniej osobówek sprowadzono z Belgii.

Import używanych aut z Niemiec wzrósł względem września o 40 proc. Importerzy chętniej niż w sierpniu przywozili również używane auta z Holandii (+25,3 proc. m/m). Spadek w relacji miesięcznej dotknął, z kolei, import używanych aut z Belgii (-24,9 proc. m/m) oraz Francji (-19,3 proc. m/m).

Jak wynika z danych IBRM Samar, wyraźnie zwiększa się za to zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej, biorąc pod uwagę dane z ubiegłego roku. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. import używanych aut ze Stanów Zjednoczonych wzrósł względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 9 proc., a z Kanady o 32,5 proc.

– Najważniejszym źródłem używanych samochodów elektrycznych sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy, na co przekłada się głównie rosnąca popularność modelu bmw i3 – czytamy w raporcie IBRM Samar.

Tematy
Komentarze
IBRM Samar: Polacy sprowadzają z zagranicy coraz starsze auta. Które modele dominują?
Marcin Kaźmierczak
Podziel się