Najprawdopodobniej 22 lub 23 marca swoją działalność rozpocznie gigafabryka Tesli pod Berlinem – informuje niemiecki dziennik Tagesspiegel. Dokładna data uruchomienia fabryki ma zostać potwierdzona do najbliższego piątku. Nawet jeśli tak się stanie, zakład i tak ruszy z blisko 9-miesięcznym opóźnieniem.
Pierwotnie zakład zbudowany w niemieckim Gruenheide pod Berlinem i jednocześnie ok. 50 km od granicy z Polską miał ruszyć w połowie 2021 r., zaledwie półtora roku od rozpoczęcia budowy. Tak się jednak nie stało przez protesty niemieckich organizacji ekologicznych, które jeszcze przed rozpoczęciem prac podnosiły temat wycinki kilku tysięcy drzew, a w ostatnim czasie alarmowały o obniżeniu wód gruntowych, w związku z ogromnym zapotrzebowaniem zakładu na wodę. Gigafabryka według ekspertyz ekologów i naukowców z politechniki berlińskiej ma bowiem zużywać tyle wody, ile 40-tysięczne miasto.
Ekolodzy pozwali biuro ochrony środowiska landu Brandenburgia, zarzucając urzędnikom zbyt pochopne wydanie decyzji zezwalającej na działalność gigafabryki Tesli przez najbliższe 30 lat. Rozprawa została zaplanowana na najbliższy piątek, 4 marca.
Jak jednak donosi niemiecki dziennik Tagesspiegel, właśnie pod koniec tygodnia ma zostać ostatecznie zatwierdzone uruchomienie fabryki. Pierwsza elektryczna tesla ma zjechać z taśmy montażowej pod koniec miesiąca – najprawdopodobniej 22 lub 23 marca.
Jak donosi z kolei serwis electrek.co, w fabryce już pod koniec 2021 r. powstały jednak pierwsze egzemplarze modelu tesla y. Producent otrzymał także zgodę na budowę 2 tys. nadwozi modelu y. Auta nie trafią jednak na rynek. Były to bowiem testy procesu produkcyjnego.
Szansa dla polskich pracowników
W fabryce, przynajmniej w pierwszej fazie po uruchomieniu produkcji ma pracować ok. 7 tys. osób. To także dobra informacja dla mieszkańców przygranicznych gmin po wschodniej stronie Odry. Gigafabryka Tesli znajduje się bowiem zaledwie 50 km od granicy z Polską, a dodatkowo ma bezpośrednie połączenie kolejowe z przygranicznym Frankfurtem nad Odrą.
Pensje w fabryce Tesli mają zaczynać się od 2700 euro dla niewykwalifikowanych oraz od 3500 euro dla wykwalifikowanych pracowników.
„Elektryki” Tesli najpopularniejsze w Europie
Fabryka tesli pod Berlinem ma wzmocnić produkcję i sprzedaż aut na rynku europejskim. Jednak i bez niej Tesla została najpopularniejszą marką aut elektrycznych w Unii Europejskiej w 2021 r.
Jak wynika z raportu JATO Dynamics, w rankingu najpopularniejszych modeli produkowany przez Teslę model 3 zdeklasował konkurencję, osiągając dwukrotnie wyższy wynik sprzedażowy (141,2 tys. szt.) od dotychczasowego lidera renault zoe (71,6 tys. szt.). Patrząc jedynie na liczby, to efekt 64-procentowego wzrostu sprzedaży tesli 3 w relacji rocznej i jednoczesnego 28-procentowego spadku sprzedaży francuskiego „elektryka”.