Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Firmy transportowe sporo zapłacą za bezemisyjność

PAP
2020/02/20 07:43
Firmy transportowe sporo zapłacą za bezemisyjność

By sprostać wydatkom na mniej zanieczyszczające atmosferę pojazdy, konieczna będzie konsolidacja – pisze czwartkowy „Dziennik Gazeta Prawna”.

„DGP” przypomina, że zgodnie z regulacjami unijnymi w 2030 r. samochody rejestrowane w UE będą musiały emitować o prawie jedną trzecią mniej dwutlenku węgla niż te, które będą trafiać na drogi w 2021 r. Jednym z efektów tego – twierdzi „Dziennik” – będzie znaczna podwyżka cen aut z silnikiem spalinowym.

Przyznaje, że tego obawia się polski transport, czyli branża odpowiadająca za ok. 6 proc. naszego produktu krajowego brutto. „Zdaniem jej przedstawicieli obostrzenia przełożą się na niemożność wymiany floty przez drobnych przedsiębiorców stanowiących dziś o sile rodzimego sektora” – czytamy w „DGP”.

„Analizy potwierdzają, że zdolność finansowa polskich firm transportowych obecnie drastycznie spada – mówi „DGP” Maciej Wroński, prezes organizacji Transport i Logistyka Polska zrzeszającej pracodawców transportowo-logistycznych.

„Dziennik Gazeta Prawna” przywołuje też szacunki, z których wynika, że spośród 36 tys. działających dziś polskich przewoźników, zaledwie ok. 120-150 dysponuje flotą przekraczającą 100 pojazdów. Ponad 90 proc. ma zaś pięć-dziewięć samochodów.

„Wdrożenie nowych technologii zawsze jest drogie. Nie można się spodziewać, że rodzinne firmy podołają tym wydatkom. Trudno dziś wyobrazić sobie ich inwestycje w ekologiczny tabor, a za jakiś czas innego nie będzie. Większe koszty inwestycyjne spowodują, że możemy oddać rynek bogatszym firmom z Niemiec czy Francji. Im łatwiej jest uzyskać kredyty na wymianę floty” – dodaje Wroński.

Dlatego – jak podkreśla „DGP” – branża będzie musiała przejść ewolucję – zwiększyć swój potencjał poprzez konsolidację, bliższą współpracę między firmami rodzinnymi czy tworzenie grup zakupowych. (PAP)

mkr/ aj/

Tematy
Komentarze
Firmy transportowe sporo zapłacą za bezemisyjność
PAP
Podziel się