Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Europejczycy kupują coraz więcej aut. Które marki wybierają?

Europejczycy kupują coraz więcej aut. Które marki wybierają?

Blisko 1,2 mln nowych aut osobowych zarejestrowano w listopadzie w Unii Europejskiej – wynika z danych ACEA. Choć niektóre marki zwiększyły sprzedaż o jedną trzecią, wzrostów nie powoduje wyjątkowy szturm na salony, ale znacznie gorsze wyniki sprzed roku spowodowane wprowadzonymi wówczas nowymi normami emisji spalin WLTP.

W listopadzie mieszkańcy państw Unii Europejskiej zarejestrowali 1,18 mln nowych samochodów, o 4,9 proc. więcej niż w rok temu. Tradycyjnie, najwięcej nowych aut pojawiło się w Niemczech – 299 tys. (wzrost r/r o 9,7 proc.). W tym samym czasie o 25 proc. wzrosła sprzedaż aut na Węgrzech.

Rynek stabilizuje się po zmianach

Choć odnotowane w skali roku wzrosty powinny robić wrażenie, zdaniem ekspertów z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, są one pochodną znacznie słabszych wyników pod koniec ubiegłego roku, a nie szczególnym rozwojem rynku. Wówczas sprzedaż aut była wyjątkowo niska ze względu na zamieszanie wprowadzone przez nowe normy emisji spalin WLTP.

Jak przypominają, jesienią ubiegłego roku, jeszcze zanim zaczęły obowiązywać procedury WLTP, Europejczycy masowo kupowali auta napędzając rynek. Z kolei po wejściu w życie nowych przepisów nastąpiło tzw. zassanie rynku, a nawet problemy z dostępnością niektórych modeli, co przełożyło się na znaczące spadki sprzedaży pod koniec 2018 r.

W listopadzie 2019 r. można było jednak znaleźć państwa, w których sprzedaż była niższa niż przed rokiem. Taka sytuacja miała miejsce m.in. na Słowacji i w Rumunii. Dla porównania, Polacy w ubiegłym miesiącu zarejestrowali nieco ponad 45 tys. aut osobowych – o 4,9 proc. więcej niż w listopadzie 2018 r.

Volkswagen gromi

Wśród Europejczyków niezmiennie największą popularnością cieszą się auta produkowane przez Volkswagena. W listopadzie w UE zarejestrowano ponad 145 tys. samochodów tej marki – o 9,7 proc. więcej niż w listopadzie 2018 r. To prawie takie sam wynik jak dwóch kolejnych marek na podium – Renault – 78 tys. (wzrost r/r o 12 proc.) i Peugeota – blisko 74 tys. (spadek r/r o 0,2 proc.).

Najpopularniejsze marki aut w Unii Europejskiej – listopad 2019

Lp. Marka Listopad ’19 Listopad ’18 Zmiana rdr
1. Volkswagen 145 059 132 249 +9,7%
2. Renault 78 664 70 235 +12,0%
3. Peugeot 73 961 74 116 -0,2%
4. Mercedes-Benz 73 256 72 247 +1,4%
5. Ford 72 717 70 062 +3,8%
6. BMW 66 293 63 670 +4,1%
7. Skoda 58 847 59 564 -1,2%
8. Toyota 54 945 51 971 +5,7%
9. Audi 51 421 37 182 +38,3%
10. Opel/Vauxhall 50 996 64 960 -21,5%

Źródło: Bankier.pl na podstawie danych ACEA

Tuż za podium uplasował się Mercedes (73 tys. egzemplarzy). Skoda, która od wielu miesięcy regularnie sprzedaje najwięcej aut w Polsce, w Europie w listopadzie uplasowała się dopiero na siódmym miejscu z blisko 59 tys. sprzedanych egzemplarzy, czyli wynikiem o 1,2 proc. gorszym niż w listopadzie 2018 r.

Największy wzrost sprzedaży w relacji do listopada 2018 r. zanotowało Audi, które w ubiegłym rejestrowano ponad 51 tys. razy (wzrost o 38,3 proc.). Na przeciwległym biegunie znalazł się Opel z niemal identycznym wynikiem (50 996 egzemplarzy), ale znacząco odmienną tendencją (spadek r/r o 21,5 proc.).

Rok na minusie

Patrząc na liczbę sprzedanych samochodów od początku roku do końca listopada, stawce także przewodzi Volkswagen (1,59 mln egzemplarzy). Jest to jednak o 0,6 proc. gorszy wynik niż w ubiegłym roku. Blisko milion aut sprzedały także Renault (954 tys.) i Peugeot (893 tys.), które także osiągnęły gorsze wyniki niż w ubiegłym roku – odpowiednio o 5,5 i 1,4 proc.

Cała branża motoryzacyjna w pierwszych jedenastu miesiącach 2019 r. osiągnęła o 0,3 proc. gorszy wynik niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Marki Tematy
Komentarze
Europejczycy kupują coraz więcej aut. Które marki wybierają?
Marcin Kaźmierczak
Podziel się