Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Elektromobilność zmieni rynek. Ważą się losy pracowników

Elektromobilność zmieni rynek. Ważą się losy pracowników

Agencja Wschód / Forum

17 tysięcy miejsc pracy – o tyle może zmniejszyć się zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym do 2030 r. To pesymistyczny wariant, zakładający brak dostosowania się firm, pracowników oraz administracji publicznej do zmian związanych z elektromobilnością. Pozytywny scenariusz zakłada wzrost zatrudnienia o 6 tys., lecz jak zauważają autorzy raportu, wymagać to będzie dużo pracy.

Sektor motoryzacyjny w Polsce zatrudnia łącznie 327 tys. pracowników, co daje 3. miejsce w Unii Europejskiej, a jego obroty wynoszą 87,6 mld euro rocznie – wynika z raportu „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce. Zielone sektory przyszłości” przygotowany przez Boston Consulting Group (BCG), we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).

Jak zauważają autorzy raportu, elektromobilność spowoduje istotne zmiany w sektorze motoryzacji w ciągu najbliższej dekady. Wśród najważniejszych czynników, które wpłyną na rynek, autorzy wskazują m.in. spadek produkcji, który wróci do poziomu sprzed pandemii w okolicach 2030 r. Dodatkowo wzrośnie zainteresowanie pojazdami elektrycznymi o ok. 20 proc. oraz o 11 proc. wzrośnie wartość software instalowanego w autach. Przełoży się to na zwiększenie zapotrzebowania branży na specjalistów z zakresu IT. PSPA wskazuje również, że wzrośnie również popyt na modele aut klasy premium, co przełoży się zwiększenie ilości materiałów wykorzystywanych do produkcji aut.

Trzy warianty dla rynku

PSPA w swoim raporcie zakłada trzy warianty zmian na rynku pracy w sektorze motoryzacyjnym. Pierwszy, autorzy nazywają go pesymistycznym, zakłada redukcję etatów we wszystkich branżach połączonych o 17 tys., czyli 4 proc. Ten scenariusz zakłada bierność firm, pracowników oraz administracji publicznej, które nie przygotują się na nadchodzące zmiany, a te mogą spowodować zmniejszenie się wakatów w produkcji oraz offshoringu, który polega na przeniesieniu części procesów za granicę.

Drugi scenariusz, umiarkowany, zakłada redukcje etatów o 5 tys. Natomiast z badań PSPA wynika, że ambitny plan oraz reakcja firm, administracji publicznej oraz pracowników mogłaby spowodować rozwój sektora, który wpłynąłby na zwiększenie zapotrzebowania na rynku pracy o 6 tys. Trzeci, pozytywny, scenariusz oznaczałby utworzenie miejsc pracy dla pracowników powiązanych z cyfryzacją i autonomizacją, rozwojem technologicznym oraz z wytwarzaniem materiałów wykorzystywanych przy produkcji pojazdów.

Co można zrobić?

Odpowiedzialność za dostosowanie się do nadchodzących zmian leży zarówno na barkach firm, jak i pracowników i administracji publicznej. Autorzy raportu wskazują na co powinny zwrócić uwagę decydenci.

  • Administracja publiczna powinna: dostosować system edukacji do nowych potrzeb oraz opracować program zachęcający do przebranżowienia się; wspomóc rynek, kreując platformy kariery i zatrudnienia, które umożliwią szybszy i łatwiejszy dostęp pracownikom do nowych miejsc pracy i szkoleń; stymulowanie innowacji oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw zasobami analitycznymi i szkoleniowymi.
  • Firmy powinny: opracować strategiczny plan zatrudnienia; podnosić na dużą skalę kwalifikacje obecnie zatrudnionych pracowników; opracować również nową strategię rekrutacji i utrzymania najlepszych pracowników przy sobie; wspierać kulturę ustawicznego dokształcania się, oferując rozmaite formy nauki dla pracowników.
  • Pracownicy powinni: traktować kształcenie jako nowy standard – ciągła nauka i podnoszenie kwalifikacji musi stać się podstawowym elementem życia zawodowego; elastyczność i gotowość na zmianę stanowiska lub zatrudnienia może okazać się ważną cechą.
Tematy
Komentarze
Elektromobilność zmieni rynek. Ważą się losy pracowników
Redakcja Bankier.pl
Podziel się