Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Dzień bez nowych diesli w Polsce coraz bliżej. Niemieckie marki sprzedają je najczęściej

Dzień bez nowych diesli w Polsce coraz bliżej. Niemieckie marki sprzedają je najczęściej

Fot. Shutterstock/ Juergen Faelchle

Już tylko co szósty nowy samochód rejestrowany w Polsce jest dieslem – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jeszcze pięć lat temu ich udział przekraczał 30 proc. Po auta z silnikami wysokoprężnymi najczęściej sięgają wybierający auta produkowane przez niemieckie marki: Audi, Mercedesa i BMW.

Z roku na rok systematycznie spada udział Diesli w rejestracjach nowych aut. Od początku roku do końca sierpnia 2021 r. odsetek aut z silnikami wysokoprężnymi wśród wszystkich rejestracji nowych aut wyniósł 16,6 proc. Było to o 2,5 p.p. mniej względem poprzedniego oraz 2019 r. Jeszcze w 2016 r. wśród nowych aut, które trafiały do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów, co trzecie było dieslem.

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, na auta z silnikami wysokoprężnymi najczęściej decydują się odwiedzający salony Audi i Mercedesa (po 45 proc. spośród wszystkich rejestracji) i BMW (43 proc.). Próg 30 proc. przekroczył jeszcze Land Rover, Volvo i Jaguar. W przypadku tej ostatniej marki należy zauważyć także najwyższy odsetek aut elektrycznych (5 proc.).

Na drugim biegunie znalazły się: Fiat, Nissan, Toyota, Hyundai i Seat – w przypadku tych marek rejestracje nowych aut z silnikami Diesla stanowiły mniej niż 5 proc. wszystkich rejestracji, przy czym najpopularniejsza w Polsce marka – Toyota – zanotowała współczynnik 3 proc. Dla porównania, w przypadku Skody toczącej z Toyotą bój o palmę pierwszeństwa na polskim rynku nowych aut dieslem było co piątek (19 proc.) nowe auto zarejestrowane w 2021 r. w bazie CEP. Z kolei współczynnik 25 proc. osiągnęła równie popularna wśród polskich klientów indywidualnych Dacia.

Wciąż sporo używanych diesli

Udział aut z silnikami wysokoprężnymi spada także wśród sprowadzanych nad Wisłę aut używanych, choć jest on zdecydowanie wyższy niż w przypadku aut z salonów.

W sierpniu samochody z silnikami Diesla stanowiły 41,9 proc. wszystkich sprowadzonych aut osobowych. Jeszcze rok temu ich udział w imporcie używanych samochodów wynosił ok. 50 proc. Sprowadzane do polskich komisów diesle mają średnio 11 lat.

Tematy
Komentarze
Dzień bez nowych diesli w Polsce coraz bliżej. Niemieckie marki sprzedają je najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się