Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Diesle w odwrocie. Polacy rezygnują z nich niechętnie

2018/09/10 06:00

Już tylko blisko jedną trzecią wszystkich rejestrowanych w Unii Europejskiej samochodów stanowią diesle. Także w Polsce ich liczba wśród nowych aut spada, jednak nadal znacznie wolniej niż w innych krajach Starego Kontynentu.

Diesle w odwrocie. Polacy rezygnują z nich niechętnie

(fot. MAL Langsdon / FORUM)

O 15,5 proc. w skali roku zmniejszyła się liczba rejestracji samochodów z silnikami wysokoprężnymi w ogólnej liczbie nowych pojazdów rejestrowanych w Unii Europejskiej. W pierwszych trzech miesiącach roku udział diesli wynosił 37,9 proc., 55,5 proc. miało silnik benzynowy. Nowe dane za drugi kwartał pokazują, że 36,3 proc. nowych samochodów to diesle, a 56,7 proc. – pojazdy z silnikami benzynowymi.

Największej redukcji diesli w skali roku dokonali Łotysze (-32 proc.) i Słoweńcy (-31,9 proc.), wyraźne zmniejszenie liczby rejestracji, na poziomie jednej czwartej, odnotowano też w Wielkiej Brytanii i Holandii. Mało spektakularnie wyglądają na tym tle dane dotyczące Polski, gdzie liczba rejestracji diesli zmalała rdr o 2,8 proc. Jednocześnie w Unii wciąż są kraje, w których pozycja diesli umacnia się – to m.in. Estonia (liczba rejestracji +6,9 proc.), Szwecja (+5,6 proc.), Bułgaria (+4 proc.) i Rumunia (+3,5 proc.).

W czasie stopniowego odwrotu od diesli rośnie popularność „benzyniaków” – liczba rejestracji wzrosła rdr o blisko 20 proc. z 49,8 do 56,7 proc. Spośród analizowanych krajów Unii najbardziej w Rumunii (+77,9 proc.), Szwecji (+62,5 proc.) i na Węgrzech (+43,3 proc.). Nieznacznie, ale jednak zmalał udział „benzyniaków” tylko w jednym z krajów – Estonii (-0,2 proc.). W analizowanym okresie Polacy zarejestrowali o 14,7 proc. więcej samochodów benzynowych.

Porównanie liczby rejestracji nowych pojazdów z silnikiem diesla i benzynowym w krajach UE

Diesel

2018

2017

Zmiana

Benzyna 

2018

2017

Zmiana

Q2

Q2

[%]

Q2

Q2

[%]

Austria

42116

48749

-13,6

Austria

55932

45697

22,4

Belgia

57499

73286

-21,5

Belgia

98647

76339

29,2

Bułgaria

5392

5184

4

Bułgaria

5546

4151

33,6

Czechy

23876

28971

-17,6

Czechy

49778

44712

11,3

Dania

21114

23520

-10,2

Dania

42346

40271

5,2

Estonia

3609

3376

6,9

Estonia

5560

5563

-0,1

Finlandia

8242

9914

-16,9

Finlandia

21379

18397

16,2

Francja

253154

287540

-12

Francja

342981

282145

21,6

Grecja

11216

11898

-5,7

Grecja

22972

16741

37,2

Hiszpania

141068

175241

-19,5

Hiszpania

223486

167736

33,2

Holandia

14858

20035

-25,8

Holandia

91036

78880

15,4

Irlandia

7939

9508

-16,5

Irlandia

6211

5114

21,5

Litwa

2369

2526

-6,2

Litwa

6415

4606

39,3

Łotwa

1781

2624

-32,1

Łotwa

3050

2637

15,7

Niemcy

307009

378129

-18,8

Niemcy

606872

537160

13

POLSKA

33508

34466

-2,8

POLSKA

91851

80047

14,7

Portugalia

36959

40186

-8

Portugalia

29667

24715

20

Rumunia

12834

12403

3,5

Rumunia

17373

9763

77,9

Słowacja

11460

12854

-10,8

Słowacja

18825

15579

20,8

Słowenia

6319

9284

-31,9

Słowenia

14370

10546

36,3

Szwecja

56961

53915

5,6

Szwecja

66041

40646

62,5

Węgry

9159

9645

-5

Węgry

27965

19520

43,3

Wielka Brytania

187998

253467

-25,8

Wielka Brytania

371353

303075

22,5

Włochy

285490

318232

-10,3

Włochy

187679

175093

7,2

Łącznie

1541930

1824953

-15,5

Łącznie

2407335

2009133

19,8

Źródło: The European Automobile Manufacturers’ Association, acea.be

Wciąż tylko 6,9 proc. wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów posiada alternatywne napędy, jednak ich liczba na motorynku wyraźnie zwiększa się – w skali roku w całej Unii wzrosła średnio o 44,3 proc. Największą część samochodów z tej grupy stanowią hybrydy (3,6-proc. udział w ogóle nowych aut; liczba rejestracji +49,2 proc. r/r), a tylko jeden na sześćdziesiąt pojazdów był zasilany elektrycznie (wzrost o 45,5 proc. r/r). Łącznie w całej Unii w drugim kwartale zarejestrowano 72 168 „elektryków”, z czego najwięcej w Niemczech (16,4 tys.), Wielkiej Brytanii (15,2 tys.) i Francji (10,6 tys.). Polski rynek to wciąż margines – od kwietnia do czerwca br. zarejestrowano tu zaledwie 330 samochodów elektrycznych.

Tematy
Komentarze
Diesle w odwrocie. Polacy rezygnują z nich niechętnie
Malwina Wrotniak
Podziel się