Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Diesel vs benzyna. Liczba rejestracji mocno się rozjeżdża

2018/05/29 06:00

Liczba rejestracji nowych samochodów z silnikiem diesla w Unii Europejskiej spadła w I kwartale o 17 proc. rdr. W tym samym czasie kupiono o 14,6 proc. więcej „benzyniaków”. W Polsce popularność aut z silnikiem wysokoprężnym spada wolniej niż w UE.

ingimage

ingimage

„Diesle są skończone” – miała powiedzieć w niedawnym wywiadzie Elżbieta Bieńkowska. I chociaż elektryki zyskują na popularności, to dominacja silników benzynowych i dieslowskich w nowych samochodach na europejskich drogach wciąż jest przytłaczająca.

W pierwszych trzech miesiącach br. 37,9 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych w Unii Europejskiej samochodów posiadało silniki diesla. Udział najpopularniejszych silników benzynowych wynosił 55,5 proc. Wszystko to przy marginalnym póki co udziale samochodów z zasilanych energią elektryczną (1,7 proc.), wynika z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA).

Porównanie liczby rejestracji nowych pojazdów z silnikiem diesla i benzynowym w krajach UE*
Diesel 2018 2017 Zmiana Benzyna  2018 2017 Zmiana
Q1 Q1 [%] Q1 Q1 [%]
Włochy 316 367 324 732 -2,6 Niemcy 553 467 460 197 20,3
Niemcy 283 766 360 628 -21,3 Wielka Brytania 441 182 426 093 3,5
Wielka Brytania 240 614 360 518 -33,3 Francja 297 394 255 638 16,3
Francja 226 048 256 445 -11,9 Włochy 189 768 196 019 -3,2
Hiszpania 130 661 157 986 -17,3 Hiszpania 187 799 135 681 38,4
Belgia 62 247 76 735 -18,9 Holandia 103 240 92 382 11,8
Irlandia 40 403 50 714 -20,3 POLSKA 99 639 84 287 18,2
Austria 37 879 46 526 -18,6 Belgia 93 705 80 039 17,1
Szwecja 36 654 47 030 -22,1 Austria 48 424 38 711 25,1
Portugalia 34 138 37 553 -9,1 Czechy 44 238 38 013 16,4
POLSKA 32 448 34 244 -5,2 Szwecja 38 472 32 902 16,9
Czechy 21 679 27 614 -21,5 Dania 36 505 38 761 -5,8
Holandia 21 144 19 814 6,7 Irlandia 26 926 22 470 19,8
Dania 20 258 21 092 -4,0 Portugalia 25 314 20 160 25,6
Rumunia 13 366 12 439 7,5 Węgry 22 535 15 147 48,8
Słowacja 11 408 12 602 -9,5 Finlandia 21 163 19 125 10,7
Grecja 10 502 10 354 1,4 Słowacja 15 279 12 815 19,2
Finlandia 8 479 11 154 -24,0 Grecja 15 030 10 125 48,4
Węgry 7 459 8 299 -10,1 Rumunia 14 124 8 770 61,0
Słowenia 6 746 8 812 -23,4 Słowenia 12 982 9 537 36,1
Bułgaria 4 810 4 567 5,3 Estonia 5 052 4 313 17,1
Estonia 3 149 3 035 3,8 Bułgaria 4 546 2 946 54,3
Litwa 2 396 2 288 4,7 Litwa 3 901 3 090 26,2
Łotwa 1 712 1 774 -3,5 Łotwa 2 444 2 032 20,3
Łącznie 1 574 333 1 896 955 -17,0 Łącznie 2 303 129 2 009 253 14,6
*dotyczy krajów Unii Europejskiej z wyłączeniem Malty

Źródło: The European Automobile Manufacturers’ Association, acea.be

W I kw. 2018 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano ponad 1,5 mln nowych pojazdów z silnikiem diesla. To o 17 proc. mniej niż w analogicznym okresie minionego roku, gdy sprzedaż sięgnęła blisko 1,9 mln aut. Największy spadek odnotowano w Wielkiej Brytanii (-33 proc.). O ponad 20 proc. mniej rejestracji odnotowano w Finlandii (-24 proc.), Słowenii (-23,4 proc.), Szwecji (-22,1 proc.), Czechach (-21,5 proc.), Niemczech (-21,3 proc.) oraz Irlandii (-20,3 proc.). W Polsce odwrót od diesli nie jest tak wyraźny, jak w pozostałych krajach UE – tutaj liczba rejestracji zmalała rdr. o 5,2 proc., co finalnie oznaczało 32,4 tys. zarejestrowanych pojazdów.

Statystyki Stowarzyszenia pokazują, że w Unii wciąż są kraje, gdzie sprzedaż diesli rośnie – to m.in. Rumunia (+7,5 proc. rejestracji), Holandia (+6,7 proc.), Bułgaria (+5,3 proc.), Litwa (+4,7 proc.), Estonia (+3,8 proc.) i Grecja (+1,4 proc.). Nominalnie najwięcej samochodów z silnikami diesla w I kwartale roku zarejestrowano we Włoszech (316 tys.), Niemczech (283 tys.), Wielkiej Brytanii (240 tys.) i Francji (226 tys.).

W tym samym czasie, gdy Europejczycy mniej chętnie kupują nowe diesle, rośnie udział silników benzynowych. W całej Unii przybyło ich rdr. ponad 14 proc. (ok. 293 tys.), z czego najwięcej (aż o 61 proc.) w Rumunii, ale także w Bułgarii, na Węgrzech, w Grecji, Hiszpanii i Słowenii (w każdym z tych krajów odnotowano roczny wzrost na poziomie przynajmniej 35 proc.). Także w tym przypadku Polska wyprzedziła średnią unijną, osiągając wzrost liczby rejestracji nowych samochodów z silnikami benzynowymi na poziomie 18,2 proc., co wprowadziło na ulice ponad 99,6 tys. nowych aut z takim napędem.

Tematy
Komentarze
Diesel vs benzyna. Liczba rejestracji mocno się rozjeżdża
Malwina Wrotniak
Podziel się