Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Dealerzy aut podzieleni w sprawie zmiany modelu sprzedaży

PAP
2021/09/14 16:51
Dealerzy aut podzieleni w sprawie zmiany modelu sprzedaży

31 proc. dealerów samochodowych uważa, że zmiana modelu sprzedaży i dystrybucji aut z modelu dealerskiego na agencyjny jest nieunikniona, a 30 proc. nie zgadza się z tym twierdzeniem – wynika z badania przeprowadzonego przez EY Polska i DCG Dealer Consulting.

Jak wskazano we wtorkowej informacji prasowej EY Polska, branża dealerów samochodowych jest podzielona w ocenie możliwości zmiany modelu dystrybucji samochodów na agencyjny, w którym salony samochodowe byłyby jedynie wynagradzane w stały procentowy sposób, a politykę cenową kształtowałby importer. Z XIV edycji Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych 2021, przeprowadzonego przez EY Polska i DCG Dealer Consulting wynika, że 31 proc. dealerów samochodowych uważa, że zmiana modelu sprzedaży i dystrybucji aut z modelu dealerskiego na model agencyjny jest nieunikniona, a 30 proc. – „zdecydowanie się nie zgadza z tym twierdzeniem”.

Dealerzy samochodowi są natomiast zgodni w dwóch kwestiach: 46 proc. badanych uważa, że wprowadzenie modelu agencyjnego wpłynęłoby na redukcję zatrudnienia w dziale sprzedaży aut nowych, a 49 proc. – że wprowadzenie modelu agencyjnego mogłoby pozwolić na ukrócenie wojen cenowych pomiędzy dealerami. „Takie czynniki mogłyby zwiększyć dochodowość” – oceniono.

Autorzy badania zastrzegli jednak, że w prezentowanym zestawieniu jedynie blisko co 10 ankietowany wierzy, że wprowadzenie modelu agencyjnego wpłynęłoby pozytywnie na wzrost rentowności sprzedaży nowych aut, sześciokrotnie więcej dealerów jest innego zdania. „Dealerzy boją się, że model agencyjny zwiększy ich zależności od importera, a co za tym idzie – możliwości negocjacji ceny zakupu samochodu” – wskazano.

Z badania wynika, że dealerzy poszczególnych marek mają rozbieżne oceny dot. przyszłej współpracy z importerem. Różnica pomiędzy najwyżej a najniżej ocenionym importerem wynosi 3,30. „Najmniejsze obawy co do przyszłości mają dealerzy marek dalekowschodnich oraz Volvo” – czytamy.

„Badanie satysfakcji dealerów samochodowych” przeprowadziła DCG Dealer Consulting i firma doradcza EY od końca lipca do końca sierpnia 2021 r. W badaniu wzięli udział właściciele i zarządzający stacjami dealerskimi. Zostali nim objęci dealerzy samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Poszczególne aspekty dealerskiej satysfakcji zostały oceniane w pięciostopniowej skali. Łącznie w badaniu uzyskano 395 ankiet dla 26 marek. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ drag/

Tematy
Komentarze
Dealerzy aut podzieleni w sprawie zmiany modelu sprzedaży
PAP
Podziel się