Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ćwierć miliona aut do naprawy w Polsce w 2019 r. Sprawdź, czy twoje jest na liście

Ćwierć miliona aut do naprawy w Polsce w 2019 r. Sprawdź, czy twoje jest na liście

Rafal Guz / Forum

Ponad ćwierć miliona kierowców zostało w 2019 r. wezwanych do serwisów na naprawy usterek wykrytych przez producentów. Kampania naprawcza była ogłaszana średnio co drugi dzień – wylicza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Najwięcej zepsutych toyot

Najwięcej usterek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 r. zgłosiła toyota – 70 336, niemal tyle samo co drugi na liście mercedes – 43 219 i trzecie volvo – 32 909 razem wzięte. Tylko na początku grudnia, do naprawy zostało wezwanych ponad 4,5 tys. właścicieli toyot proace, w których wykryto wady przewodów hamulcowych, hamulca postojowego, pasów bezpieczeństwa i nadkoli.

Powyżej 10 tys. aut do serwisów wezwały także ford – 19 334, bmw – 17 992, honda – 13 825 oraz opel – 11 221.

W sumie od początku roku do połowy grudnia do ASO wezwanych zostało 265 415 samochodów.

Liczba kampanii naprawczych w 2019 r. – modele

Marka Liczba pojazdów wezwanych do serwisu
Toyota 70 336
Mercedes 43 219
Volvo 32 909
Ford 19 334
BMW 17 992
Honda 13 825
Opel 11 221
Subaru 6795
Peugeot 6152
Citroen 5884

Źródło: IBRM Samar

Najczęściej akcje serwisowe zgłaszane do UOKiK były dziełem Mercedesa – 26, Citroena – 15 i Opla – 13.

Kwietniowy wysyp awarii

Koncerny samochodowe najczęściej wysyłały listy z wezwaniami do serwisów wiosną. Tylko w kwietniu ogłoszono aż 37 kampanii naprawczych, w marcu 27, a w maju 19.

Jednorazowo najwięcej wezwań do właścicieli aut wysłał z kolei Mercedes. Ogłoszona 23 października kampania naprawcza dotknęła blisko 19 tys. pojazdów. Wówczas w modelach 69 (klasa a), 203 i 204 (klasa c), x204 (glk), 207 (e-coupe/convertible), 212 (klasa e), 164 (klasa ml i gl), 251 (klasa 4), 171 (slk) oraz 197 (sls amg) wyprodukowanych w latach 2004-2016 wadliwe okazały się poduszki powietrzne firmy Takata.

W 2019 r. producenci często wykrywali usterki silników i akumulatorów, które mogły doprowadzać do samozapłonów. Zazwyczaj tego typu wezwania obejmowały znaczącą liczbę aut.

We wrześniu o możliwym wycieku elektrolitu w akumulatorze poinformował Ford. Problem dotyczył ponad 15 tys. egzemplarzy modeli: mondeo, galaxy i s-max. Tylko ta jedna kampania naprawcza objęła aż 80 proc. wszystkich pojazdów tej marki zgłoszonych do UOKiK w 2019 r.

Liczba kampanii naprawczych w poszczególnych miesiącach 2019 r.

Miesiąc Liczba przeprowadzonych kampanii
Styczeń 4
Luty 3
Marzec 27
Kwiecień 37
Maj 19
Czerwiec 13
Lipiec 17
Sierpień 11
Wrzesień 14
Październik 14
Listopad 14
Grudzień – do 23.12 5

Źródło: IBRM Samar

Usterkę akumulatora wykryto także w ponad 12,5 tys. modeli bmw serii 5 oraz 6. Pożarem silnika zagrożonych było również blisko 10 tys. samochodów marki volvo.

Na polskim rynku znalazło się też kilku producentów, którzy nie wykryli w swoich autach żadnych usterek. W tym gronie znalazł się Ssangyong, Aston Martin, Bentley i Iveco, czyli producenci niemający jednak dużego udziału w polskim rynku motoryzacyjnym.

Tematy
Komentarze
Ćwierć miliona aut do naprawy w Polsce w 2019 r. Sprawdź, czy twoje jest na liście
Marcin Kaźmierczak
Podziel się