Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Chińska fabryka Tesli coraz bliżej. Spółka kupiła działkę w Szanghaju

2018/10/18 08:30

(fot. Liu Xingzhe/ChinaFotoPress / FORUM)

Tesla kupiła działkę w Chinach pod budowę pierwszej fabryki poza Stanami Zjednoczonymi. Pierwsze samochody mają z niej wyjechać za trzy lata – donosi „Wall Street Journal”.

W końcu po wielu miesiącach plotek i przecieków Tesla zrobiła pierwszy krok milowy w światowej ekspansji. Jej nowa fabryka powstanie w Szanghaju w jego wschodniej części, na zakupionej właśnie działce o powierzchni 865 000 mkw.

Pierwsza fabryka Tesli poza Stanami Zjednoczonymi

Transakcja opiewała na kwotę 973 mln juanów, co w przeliczeniu na dolary amerykańskie daje kwotę wynoszącą ok. 140 mln dol. Informacja o transakcji została upubliczniona w środę przez spółkę finansową Wind Info na podstawie rejestru transakcji nieruchomościowych w Chinach. Powierzchnia użytkowa obiektu według planów złożonych w chińskich urzędach wynosi 1,7 mln mkw. To o 0,5 mln mkw. więcej niż Gigafactory 2 zlokalizowana w Buffalo.

Gigafactory w Szanghaju ma produkować auta już za trzy lata – w pierwszej kolejności jej moce produkcyjne mają wynosić 250 000 samochodów i akumulatorów rocznie. Kolejnym etapem będzie podwojenie tej pojemności. Pierwsze poważniejsze działania na placu budowy mają rozpocząć się dopiero w przyszłym roku.

Przypomnijmy, że spółka Muska wciąż analizuje także potencjalne scenariusze rozwoju na rynku europejskim. Pojawiało się już wiele przecieków na temat tego, gdzie powstanie europejska Gigafactory. Pisaliśmy także o tym, że fabryki Tesli w swoim kraju chcą także Polacy.

Tesla tnie koszty na chińskim rynku

Od czasu ujawnienia informacji o zakupie gruntów pod budowę fabryki Tesli w Chinach na giełdzie raczej nie ma co szukać euforii wśród inwestorów. Wczorajszy dzień oznaczał dla spółki spadki – od rana do wieczora walory Tesli staniały o 10 dol. z 282 do 272 dol.

Chińska inwestycja ma przynieść spółce znaczne oszczędności. Chiny to obecnie największy rynek zbytu dla przemysłu motoryzacyjnego, w tym także samochodów elektrycznych, gdzie pęd ku autom zeroemisyjny jest bardzo widoczny. Potencjał wzrostu tego rynku jest również bardzo wysoki. W 2016 roku sprzedano w Chinach ponad dwukrotnie więcej „elektryków” niż w Stanach Zjednoczonych. Problemem, który stał na drodze do realizacji tego planu były regulacje krajowe.

Główną bolączką Tesli w korzystaniu z tych możliwości jest jednak wysoki podatek importowy wynoszący 25 proc. To znacznie obniża atrakcyjność samochodów elektrycznych Tesli w Chinach względem konkurencji, która już posiada w tej lokalizacji własne spółki joint venture z chińskimi podmiotami. Nowa fabryka ma temu zaradzić.

(fot. Liu Xingzhe/ChinaFotoPress / FORUM)

(fot. Liu Xingzhe/ChinaFotoPress / FORUM)

Tesla od roku prowadziła rozmowy z władzami Szanghaju o umieszczenie planowanej fabryki na terenie tamtejszej strefy wolnego handlu. Takie rozwiązanie otwierało jedne drzwi, ale wciąż blokowało następne – Tesla mogłaby w tej strefie stworzyć w 100 proc. własną fabrykę, ale na samochody w niej wyprodukowane nadal naliczane byłoby 25-proc. cło. Dodatkowo wojna handlowa pomiędzy Chinami i USA tylko pogarszała sytuację.

Na tę chwilę umowa to właściwie nie tyle kupno, a wynajęcie od rządu terenu pod fabrykę na 50 lat, które może zostać przedłużone. Produkcja tesli na rynek chiński bezpośrednio na lokalnym rynku pozwoli spółce nadrobić różnice cenowe, które działają na jej niekorzyść w Państwie Środka. Jak stwierdzono w jednym z ostatnich raportów, brak korzyści finansowych i ulg sprawia, że Tesla pod względem kosztów jest o 55-60 proc. mniej atrakcyjna od ofert lokalnych producentów.

Marki Tematy
Komentarze
Chińska fabryka Tesli coraz bliżej. Spółka kupiła działkę w Szanghaju
Mateusz Gawin
Podziel się