Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Ceny SUV-ów w górę. Ulubiony model Polaków podrożał najmocniej

Ceny SUV-ów w górę. Ulubiony model Polaków podrożał najmocniej

Średnio o 1,6 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy podrożały w Polsce samochody z nadwoziem SUV – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Nie zabrakło jednak producentów, którzy podnieśli ceny znacznie powyżej średniej.

Duster coraz droższy

Wyraźnie, bo o ponad 8 proc. w górę, poszła zwłaszcza cena podstawowej wersji najpopularniejszego modelu wśród polskich klientów indywidualnych w kwietniu – dacii duster. Wersja z 130-konnym silnikiem o pojemności 1,3 l, która w listopadzie 2019 r. kosztowała 64 900 zł, w maju 2020 r. była wyceniana na 70 500 zł, o 5600 drożej (+8,6 proc.).

Zmiany cen aut z nadwoziem SUV (listopad 2019 – maj 2020)

Model Wersja silnikowa Cena w listopadzie 2019 r. [w zł] Cena w maju 2020 r. [w zł] Różnica [w zł] Różnica [w proc.]
seat arona 1.0 95 KM 70 000 76 100 +6100 +8,7
dacia duster 1.3 130 KM 64 900 70 500 +5600 +8,6
mazda cx-5 2.0 165 KM 133 900 139 900 +6000 +4,5
renault kadjar 1.3 140 KM 94 900 98 900 +4000 +4,2
mitsubishi asx 2.0 150 KM 100 390 104 390 +4000 +4,0
honda hr-v 1.5 130 KM 107 500 110 500 +3000 +2,8
jaguar e-pace 2.0 150 KM 155 900 159 900 +4000 +2,6
skoda karoq 1.0 115 KM 91 750 93 450 +1700 +1,9
toyota rav4 2.5 222 KM (hybryda) 153 900 156 900 +3000 +1,9
bmw x3 2.0 184 KM 193 600 196 300 +2700 +1,4

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Równie mocno, o 8,7 proc., w ciągu pół roku wzrosła cena seata arony (wersja ze 132-konnym silnikiem o pojemności 1,0 l). Nominalnie różnica wyniosła 6100 zł.

Powyżej średniej rosną także ceny droższych SUV-ów wycenianych powyżej 100 tys. zł. Cena dyktowana za mazdę cx-6 od listopada 2019 r. do maja 2020 r. wzrosła o 4,5 proc. (nominalnie o 6000 zł), a mitsubishi asx podrożało w tym czasie o 4 proc. (nominalnie o 4000 zł).

Pomiędzy listopadem 2019 r. a majem 2020 r. obniżyła się jedynie cena citroena c5 aircross. Wersja z ze 130-konnym silnikiem wyceniana była w maju na 89 400 zł. Niezmienna pozostała za to katalogowa cena kii sportage (85 490 zł).

Jak zauważają eksperci IBRM Samar, podwyżka cen dokonywana przez producentów na przełomie roku to w dużej mierze efekt zmieniających się preferencji klientów i co za tym idzie struktury sprzedaży.

– Coraz popularniejsze SUV-y odbierają klientów klasycznym nadwoziom, a mniejsze modele cenowo skutecznie rywalizują z modelami marek popularnych – czytamy w raporcie IBRM Samar. – W rankingach popularności coraz częściej i liczniej pojawiają się przedstawiciele marek premium. Od początku roku do końca kwietnia segment premium stanowił 18,3 proc. wszystkich rejestracji.

Nowa generacja droższa, choć nie zawsze

Jak w swoich obliczeniach zauważają eksperci IBRM Samar, na znaczny wzrost cen wpływ ma przede wszystkim wprowadzenie do sprzedaży nowej generacji danego modelu. W takim przypadku cena rośnie nawet o kilkanaście procent. Tak było w przypadku peugeota 2008, którego nowa wersja wyceniana była w maju na 95 700 zł – o 18,6 proc. (nominalnie o 15 000 zł) wyżej niż starsza generacja w listopadzie 2019 r. Nowy renault captur był z kolei o 10,9 proc. droższy niż w listopadzie.

Z tendencji tej wyłamał się nowy ford kuga wyceniany w maju na 126 260 zł (-1,7 proc.)

Tematy
Komentarze
Ceny SUV-ów w górę. Ulubiony model Polaków podrożał najmocniej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się