Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Bloomberg: Ostatnie 14 lat nowych aut spalinowych w Unii Europejskiej

Bloomberg: Ostatnie 14 lat nowych aut spalinowych w Unii Europejskiej

Shutterstock

Do 2035 ma zakończyć się era samochodów spalinowych w Unii Europejskiej – donosi agencja Bloomberga. Wcześniej, bo do końca dekady emisja z nowych aut osobowych i dostawczych ma spaść o 65 proc.

Agencja Bloomberga dotarła do dokumentów Komisji Europejskiej, w których zawarte są nowe normy emisji spalin przez samochody sprzedawane w Unii Europejskiej oraz droga dojścia do zeroemisyjności europejskiego parku samochodowego.

Wynika z nich, że do 2030 r. emisja spalin z nowych aut rejestrowanych w państwach należących do UE ma spaść o 65 proc. w relacji do obecnego maksymalnego poziomu ustalonego na 95 g dwutlenku węgla na kilometr.

Zakaz rejestracji aut spalinowych, zgodnie z ustaleniami Bloomberga, ma obowiązywać od 2035 r. Zaostrzone normy dotyczące zanieczyszczeń generowanych przez samochody zostaną uzupełnione przepisami, które zobowiążą rządy krajowe do rozbudowania sieci ładowarek samochodowych.

Rzecz jasna, po 2035 r. na europejskich drogach wciąż będziemy spotykać samochody spalinowe. Auta zarejestrowane przed 2035 r. i spełniające unijne normy wciąż będą mogły być używane.

Producenci wyprzedzą Komisję Europejską?

Unijne plany, choć zaostrzone (dotychczasowe wymagały redukcji emisji gazów cieplarnianych przez auta o 37,5 proc. do 2030 r.), nie wydają się jednak wyjątkowo ambitne porównując je z deklaracjami pierwszych producentów, którzy zapowiedzieli odejście od aut spalinowych i przejście wyłącznie na rynek „elektryków’.

Produkcję wyłącznie aut elektrycznych od 2026 r. zapowiedziało Audi. Na 2028 r. brak samochodów spalinowych w swoim portfolio zapowiedział Opel. Dwa lata później ich produkcję zakończy inna z marek koncernu Stellantis – Fiat oraz Volvo.

Nie tylko transport

Jak informuje agencja Bloomberga, przejście na elektryczny transport ma być jedną z dróg dojścia do celu klimatycznego. Do 2030 r. emisja gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej ma spaść o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 r. Od 2050 r. Europa ma być z kolei pierwszym na świecie kontynentem o zerowej emisji netto.

– Osiągnięcie zeroemisyjności netto do 2050 r. oznacza stopniowe wycofywanie ze sprzedaży pojazdów spalinowych. Rzeczywiście musi to nastąpić najpóźniej w 2035 r. – twierdzi Colin McKerracher, szef zaawansowanych badań nad transportem w BloombergNEF.

Komentarze
Bloomberg: Ostatnie 14 lat nowych aut spalinowych w Unii Europejskiej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się