W 2022 r. Polacy kupili blisko 93 tys. aut klasy premium, czyli takich, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najwyższy wynik w historii, co istotne, osiągnięty w najsłabszym roku dla całej branży od sześciu lat.
Podczas gdy rejestracje używanych aut z zagranicy szorują o dno, a sprzedaż nowych samochodów spadła o 6 proc. i była najniższa od 2016 r., segment aut premium, czyli takich, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł., zaliczył najlepszy rok w historii.
Najlepszy rok w historii – statystycznie
Statystyki dotyczące liczby rejestracji aut z segmentu premium zaburza jednak fakt, że w ciągu ostatnich miesięcy w związku z podwyżkami w cennikach poszczególnych marek próg 150 tys. zł przekroczyły kolejne modele.
Posiłkując się danymi IBRM Samar, można wręcz powiedzieć, że przeciętnie premium jest już każde auto rejestrowane w Polsce. Średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2022 r. zbliżyła się do 155 tys. zł i była wyższa o ok. 14 proc. (nominalnie o blisko 20 tys. zł) niż rok wcześniej. W ciągu ostatnich czterech lat wzrost ten wyniósł ponad 50 proc.
Patrząc na liczbę rejestracji aut klasy premium i zestawiając je z liczbą rejestracji nowych aut bez względu na segment, powyżej 150 tys. zł kosztowało już blisko co czwarte.
Uwzględniając tę zależność, w 2022 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 92 997 nowych aut klasy premium – o 3,5 proc. więcej niż w 2021 r. i jednocześnie najwięcej w historii. W samym grudniu w Polsce zarejestrowano 8947 takich aut – o 19,5 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2021 r. Był to także drugi najlepszy miesiąc 2022 r. Więcej aut kosztujących co najmniej 150 tys. wprowadzono do bazy CEP jedynie w marcu (ponad 10 tys.).
Firmy stymulują popyt
Niezmiennie od kilku lat wśród nich króluje volvo xc60. W 2022 r. w Polsce zarejestrowano 5365 pojazdów – o 27,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Model ten znalazł się także w czołowej dwudziestce najczęściej rejestrowanych nowych aut bez podziału na segmenty. Rejestracji dokonywały głównie firmy na REGON, które do bazy CEP wprowadziły 4403 pojazdy.
W czołowej dwudziestce rejestracji na REGON znalazło się jeszcze bmw serii 3, które jednak w gronie aut z segmentu premium znalazło się na trzecim miejscu (3363 szt. i -17,7 proc. r/r). Więcej rejestracji zanotowało jeszcze audi q5 (3596 szt. i -9,2 proc. r/r).
Spośród modeli z czołowej dziesiątki, rok na plusie oprócz volvo xc60 zakończyło jeszcze bmw serii 5 (2594 szt. i +5,1 proc. r/r).
Czołowa trójka zagarnęła rynek
Wśród marek najwięcej rejestracji aut premium zanotowały BMW (23 796 szt. i -0,7 proc. r/r)) i Mercedes (20 558 szt. +5,1 proc. r/r). Łącznie niemieckie marki miały blisko 48 proc. udziałów w rynku, a gdy dodamy Audi (19 323 szt. i +1,8 proc. r/r), okaże się, że ich udział w rynku aut premium w Polsce wyniósł 68,5 proc.
Najmocniejszy wzrost sprzedaży i liczby rejestracji w skali roku odnotowało Porsche. W 2022 r. Polacy zarejestrowali 2998 aut tej marki (+50,4 proc. r/r). Spory wzrost zanotowano także w przypadku aut elektrycznych produkowanych przez amerykańską Teslę, która po raz pierwszy nad Wisłą przekroczyła 1 tys. zarejestrowanych nowych egzemplarzy (+33 proc. r/r).