Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Aut na lawetach najmniej od wejścia Polski do UE. Komisy śrubują niechlubny rekord

Aut na lawetach najmniej od wejścia Polski do UE. Komisy śrubują niechlubny rekord

W październiku 2022 r. do Polski trafiło niespełna 63 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najniższy poziom od wejścia Polski do Unii Europejskiej.

W komisach trwa śrubowanie jeszcze jednego niechlubnego rekordu. Używane auta sprowadzane do Polski z miesiąca na miesiąc są coraz starsze.

Październikowy wynik był o 6 proc. niższy od i tak niskiego wrześniowego i jednocześnie o 21 proc. niższy od zanotowanego w październiku 2021 r. W przypadku aut osobowych, których do polskich komisów sprowadzono w październiku 57 678 szt. spadek w ujęciu rocznym wyniósł 20,7 proc. Jeszcze mocniej obniżyła się aktywność importerów sprowadzających do Polski używane samochody dostawcze o masie do 3,5 t. W październiku zarejestrowano 5046 takich pojazdów – o blisko 24 proc. mniej niż przed rokiem.

Jednym z powodów takiego stanu jest zmniejszony popyt na używane auta, na który z kolei wpływ mają m.in. ich rosnące ceny. Jak wynika z danych AAA Auto, w październiku 2022 r. mediana ceny oczekiwanej za samochody używane, co przełożyło się na wzrost o 33,6 proc. względem października 2021 r.

Czy październik wyznaczył dno? Niekoniecznie, bowiem w ostatnich czterech latach listopad przynosił spadki importu używanych aut w ujęciu miesięcznym.

Od początku roku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 657 839 samochodów z zagranicy – o 17,4 proc. mniej niż w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy ubiegłego roku. Patrząc na wyniki osiągane w ostatnich miesiącach, branży najprawdopodobniej nie uda się przekroczyć progu 800 tys. sprowadzonych aut w 2022 r. Dla porównania, w 2021 r. do bazy CEP wprowadzono 939,9 tys. używanych aut z zagranicy, w 2020 r., gdy mierzyliśmy się z wybuchem pandemii COVID-19 i zamkniętymi przed dłuższy czas granicami i urzędami – 848,2 tys. szt., a w 2019 r. ponad 1 mln egzemplarzy.

Do końca roku powinna jednak potrwać zacięta rywalizacja o miano najpopularniejszego używanego modelu z zagranicy toczona od początku roku pomiędzy oplem astrą (18 199 szt.) a liderem poprzednich lat – audi a4 (18 037 szt.). W pogoni za nimi nie ustaje inny klasyk – volkswagen golf (17 506 szt.). Próg 10 tys. egzemplarzy przekroczyło jeszcze bmw serii 3, audi a3, opel corsa i ford focus.

Import używanych aut – najpopularniejsze modele (styczeń – październik 2022 r.)

Model Liczba rejestracji
opel astra 18 199
audi a4 18 037
volkswagen golf 17 506
bmw serii 3 13 450
audi a3 12 048
opel corsa 11 268
ford focus 11 168
ford fiesta 9899
volskwagen polo 9438
volkswagen passat 9400

Źródło: IBRM Samar

W rankingu popularności używanych samochodów dostawczych o masie do 3,5 t przewodzi renault master (4811 szt.), wyprzedzając fiata ducato (4141 szt.) i Iveco daily (3626 szt.).

W październiku średni wiek sprowadzonego z zagranicy używanego samochodu osobowego przekroczył 13 lat i 1 miesiąc. W przypadku aut benzynowych zbliżył się on już do 14 lat, a diesli do 12 lat. Po raz pierwszy od kilku lat udział aut z silnikami wysokoprężnymi w imporcie używanych osobówek spadł poniżej 40 proc. W pobliżu 60 proc. utrzymuje się za to udział aut benzynowych. Auta zasilane gazem LPG oraz hybrydy wciąż stanowią margines importu – łącznie osiągając udziały na poziomie 0,4 proc.

Tematy
Komentarze
Aut na lawetach najmniej od wejścia Polski do UE. Komisy śrubują niechlubny rekord
Marcin Kaźmierczak
Podziel się