Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

ACEA: Sprzedaż nowych aut w Europie pod kreską, ale kilku producentów wyjątkami

ACEA: Sprzedaż nowych aut w Europie pod kreską, ale kilku producentów wyjątkami

W trzecim kwartale 2020 r. sprzedaż nowych aut w Europie w dalszym ciągu pozostawała pod kreską względem ubiegłego roku – wynika z danych ACEA. Kilku producentów może jednak zaliczyć ostatnie miesiące do udanych. Sprawdziliśmy, auta których marek sprzedawały się lepiej niż przed rokiem.

W III kw. 2020 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 2,78 mln nowych aut – o 7,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Doliczając sprzedaż w państwach należących do EFTA oraz w Wielkiej Brytanii, liczba sprzedanych nowych aut w III kw. 2020 r. wyniosłą 3,47 mln (-6,1 proc. r/r).

Tylko trzy rynki na plusie

Spośród państw należących do Unii Europejskiej, wzrost sprzedaży nowych aut w III kw. 2020 r. w relacji rocznej odnotowano jedynie w Danii (53 761 szt. i +4,6 proc. r/r), Luksemburgu (13 253 szt. i +11,2 proc. r/r) oraz na Litwie (11 439 szt. i +2,5 proc. r/r).

Sprzedaż nowych aut w Unii Europejskiej, państwach EFTA i Wielkiej Brytanii – III kw. 2020 r.

Marka III kw. 2020 III kw. 2019 Zmiana r/r [w proc.]
Volkswagen 370 968 406 137 -8,7
Skoda 187 972 182 163 +3,2
Audi 169 809 173 712 -2,2
Seat 108 302 128 185 -15,5
Porsche 20 740 19 839 +4,5
Peugeot 211 247 211 000 +0,1
Opel/Vauxhall 135 582 207 360 -34,6
Citroen 123 811 143 384 -13,7
DS 10 154 11 430 -11,2
Renault 227 816 219 491 +3,8
Dacia 124 999 137 151 -8,9
Łada 657 1558 -57,8
Alpine 324 1039 -68,8
BMW 175 367 158 649 +10,5
Mini 80 597 79 720 +1,1
Kia 149 684 146 151 +2,4
Hyundai 106 801 119 223 -10,4
Mercedes-Benz 223 145 225 570 -1,1
Smart 7948 26 155 -69,6
Toyota 187 846 182 262 +3,1
Lexus 14 000 15 173 -7,7
Fiat 138 416 135 295 +2,3
Jeep 38 889 40 201 -3,3
Lancia/Chrysler 10 590 11 024 -3,9
Alfa Romeo 10 353 12 038 -14,0
Ford 207 681 223 873 -7,2
Nissan 85 560 89 713 -4,6
Volvo 75 121 73 977 +1,5
Land Rover 33 636 34 755 -3,2
Jaguar 12 806 17 762 -27,9
Mazda 46 432 59 553 -22,0
Mitsubishi 27 670 34 113 -18,9
Honda 27 333 28 821 -5,2

Źródło: ACEA

Największy spadek sprzedaży III kw. 2020 r. przyniósł w Rumunii (-33,3 proc. r/r), Estonii (-23,5 proc. r/r) i Bułgarii (-19,9 proc. r/r). Nieco lepiej pod tym względem wypadła branża motoryzacyjna w Polsce, gdzie w III kw. 2020 r. zarejestrowano 115,3 tys. nowych aut, co było wynikiem o 13 proc. gorszym w relacji do III kw. 2019 r.

Sprzedaż niszowych marek dołuje

Spadki sprzedaży dominowały w III kw. 2020 r. również wśród producentów samochodów. Najmocniej, w relacji do III kw. 2019 r. spadła sprzedaż smartów (7948 szt. i -69,6 proc. r/r). Znacznie gorzej niż przed rokiem sprzedawały się także samochody produkowane przez dwie marki należące do Renault: Alpine (324 szt. i -68,8 proc. r/r) i Ładę (657 szt. i -57,8 proc. r/r).

Spośród największych graczy na europejskim rynku motoryzacyjnym, najbardziej znaczący spadek sprzedaży względem III kw. 2019 r. odnotował Opel (wliczając egzemplarze z logo Vauxhall). Na terenie UE, EFTA oraz Wielkiej Brytanii w III kw. 2020 r. zarejestrowano 135 582 ople i vauxhalle, co było wynikiem o 34,6 proc. gorszym od osiągniętego w III kw. 2019 r.

Co najmniej 10-procentową obniżkę sprzedaży w ujęciu rocznym III kw. 2020 r. przyniósł także w przypadku Jaguara (-27,9 proc. r/r), Mazdy (-22 proc. r/r), Mitsubishi (-18,9 proc. r/r), Seata (-15,5 proc. r/r), Alfy Romeo (-14 proc. r/r), Citroena (-13,7 proc. r/r), DS (-11,2 proc. r/r) oraz Hyundaia (-10,4 proc. r/r).

Dziesięciu producentów ze wzrostem sprzedaży

Na tym tle w III kw. 2020 r. wyróżniło się dziesięciu producentów, którzy zanotowali względem ubiegłego roku wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy. Najmocniej – o 10,5 proc. – wzrosła w tym czasie sprzedaż aut produkowanych przez BMW (175,4 tys. szt.). Sprzedaż nowych aut liczona dla całej grupy BMW, do której należy także marka Mini wyniosła w III kw. 2020 r. 256 tys. egzemplarzy (+7,4 proc. r/r).

Lepsze wyniki niż przed rokiem osiągnęły w III kw. 2020 r. również dwie najpopularniejsze marki na polskim rynku – Toyota (187,8 tys. i +3,1 proc. r/r) oraz Skoda (188 tys. i +3,2 proc. r/r), a także Porsche (20,7 tys. i +4,5 proc. r/r), Peugeot (211,2 tys. i +0,1 proc. r/r), Renault (227,8 tys. i +3,8 proc. r/r), Kia (149,7 tys. i +2,4 proc. r/r), Fiat (138,4 tys. i +2,3 proc. r/r) oraz Volvo (75,1 tys. i +1,5 proc. r/r).

Tematy
Komentarze
ACEA: Sprzedaż nowych aut w Europie pod kreską, ale kilku producentów wyjątkami
Marcin Kaźmierczak
Podziel się