SkyEurope – taniejąca ropa sprzyja poprawie wyników.
SkyEurope Holding AG ma formalnie siedzibę w Austrii, ale główna działalność operacyjna jest prowadzona na terenie Słowacji. Firma wyniki za III kw. 2008 r. opublikuje 28 sierpnia br., a wyniki roczne (rok obrachunkowy spółki kończy się dnia 30 września 2008 r.) przedstawi 9 stycznia 2009 r. Obecnie został wprowadzony nowy plan lotów zgodnie z którym SkyEurope będzie wykonywał 76 lotów rejsowych do 41 miejsc docelowych w 19 krajach. Spółka jest obecnie poddawana intensywnej restrukturyzacji, która zaczyna już przynosić pierwsze pozytywne efekty.
Skonsolidowane przychody SkyEurope w I poł. 2008 r. wyniosły 100,6 mln EUR i zwiększyły się o 26,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Spółka w I poł. 2008 r. wygenerowała stratę operacyjną (EBIT) 21.4 mln EUR wobec 17.8 mln EUR w I poł. 2007 co daje 19,9 proc. wzrost. Należy jednak podkreślić, że w rozpatrywanym okresie, pomimo wzrostu cen paliw oraz inwestycji w Pradze i Wiedniu marże operacyjne EBITDA i EBIT w I poł. roku poprawiły się o odpowiednio: 2,1 punktu procentowego i 1,8 punktu procentowego.
Liczba samolotów spółki zwiększyła z 12 w I poł. roku 2007, do 14 w I poł. roku 2008. Ponadto nastąpiło zwiększenie średniego dziennego wykorzystania Boeing’ów z 9:22 godzin w I poł. roku 2007 do 10:27 godzin w I poł. roku 2008 oraz mocy przewozowej, która na 31 marca 2008 r. wynosiła 2 398 tys. miejsc, wobec 1 579 tys. miejsc rok wcześniej. W związku z tym współczynnik obciążenia zmniejszył się w I poł. 2008 r. do 68,7 proc. z 79 proc. w I poł. roku 2007.
Sukcesem spółki jest również znaczące obniżenie o 17,7 proc. (z 69,3 EUR w I poł. 2007 r. do 57.0 EUR w I poł. 2008 r.) kosztu pojedynczego miejsca, pomimo wzrostu cen paliwa w tym okresie o 42 proc. Wynika to przede wszystkim ze zmniejszenia z 5 do 3 liczby baz, a także z obniżenia kosztów ogólnych (głównie administracyjnych o 12 proc.) oraz efektywnego wykorzystania samolotów i załogi. Średnie wskaźniki wykorzystania samolotów i załogi zwiększyły się w I poł. 2008 w stosunku do I poł. 2007 o odpowiednio 11,4 proc. i 31,4 proc. Ponadto koszt na dostępny miejscokilometr (ASK) zmniejszył się (pomimo wzrostów cen paliwa) o 6 proc.
Liczba korzystających z usług SkyEurope zwiększyła się o 32,1 proc. i według stanu na 31 marca 2008 r. wyniosła 1647 tys. osób, wobec 1 247 tys. osób rok wcześniej. Wzrosły również o 36,1 proc. w I poł. roku 2008 w stosunku do I poł. roku 2007 całkowite przychody z działalności dodatkowej na pojedynczego pasażera. Natomiast spadek przychodu na miejsce o 16,7 proc., z 50,3 EUR w I poł. roku 2007 do 41,9 EUR w I poł. roku 2008 wynikał z dodania do floty 2 nowoczesnych maszyn i znaczącego wzrostu dostępnej ilości miejsc.
Zewnętrznymi czynnikami sprzyjającymi spółce są m.in. wysoce prawdopodobny strajk w największym europejskim przewoźniku lotniczym – niemieckich liniach Lufthansa. Ponadto Komisja Europejska dokonała modyfikacji polegającej na rozszerzeniu tzw. „czarnej listy” i zakazała lotów nad strefą powietrzną UE, dla linii lotniczych z takich państw jak: Gwinea Równikowa, Republika Gabonu, Indonezja, Liberia, Sierra Leone, Suazi oraz Demokratyczna Republika Konga. Wśród europejskich firm również Ukraine Cargo Airways znalazła się w tym dokumencie. Jednak najważniejszym elementem przemawiającym na korzyść przyszłych kwartalnych wyników finansowych SkyEurope jest bardzo silnie zniżkująca ropa naftowa.
Niezależny analityk
Rafał Salwa