Forum Giełda +Dodaj wątek
Opublikowano przy kursie:  3,56 zł , zmiana od tamtej pory: -16,29%

Stalexport - perspektywy, potencjał

Zgłoś do moderatora
Dlaczego Stalexport to spółka z potencjałem?
Nie będę się zagłębiał w szczegóły działalności Stalexportu bo to można sobie łatwo sprawdzić i każdy zainteresowany spółką ma o tym pojęcie. Chciałem jednak przedstawić powody, które według mnie przemawiają na korzyść spółki i mogą wpłynąć na poprawę wyników.
Przede wszystkim trzeba uwzględnić wpływ koronawirusa na natężenie ruchu na autostradzie a4. W raportach Stalexportu widać wyraźnie, że w pierwszych tygodniach 2021 roku ruch na autostradzie samochodów osobowych jest sporo niższy niż w analogicznym okresie rok temu. Od tygodnia 11 widać zmianę tendencji, co zbiega się w czasie z wprowadzonym lockdownem w całym kraju w 2020 roku. Tydzień 12 i 13 to już ruch o 95 i 107% wyższy ruch w 2021 niż w 2020. I ta tendencja będzie widoczna zapewne również w najbliższych tygodniach. Ruch w dalszym ciągu jest sporo niższy niż w 2019 roku, ale widać znaczną poprawę względem 2020.
Jeśli zaś chodzi o samochody ciężarowe to również zauważalny jest znaczny wzrost względem 2020 roku, nawet pod względem tygodni „przedlockdownowych”. W kolejnych raportach zapewne ta różnica będzie jeszcze większa na korzyść 2021 roku, aczkolwiek będą to niższe wyniki niż w 2019.
Generalnie szacuję, że dla najbliższych 3-4 raportowanych tygodni dynamika ruchu może być średnio o około 80% wyższa w każdym tygodniu niż w 2020 roku dla samochodów osobowych oraz przynajmniej 10% w stosunku dla samochodów ciężarowych.
Dalsze zmiany ciężko jednoznacznie prognozować, zależy to w dużym stopniu od zakresu ograniczeń, aczkolwiek mając na uwadze proces szczepienia i rosnąco przyzwyczajenie do wirusa można zakładać, że ruch w dalszym ciągu będzie rósł. Oczywiście duże znaczenie w kolejnych miesiącach może mieć np. stopniowe otwieranie bądź dalsze zamknięcie rozrywki czy turystyki (oraz innych branż), aczkolwiek nie zakładam, by dla kolejnych miesięcy do końca 2021 roku natężenie ruchu było niższe niż w 2020.
Drugą sprawą jest wzrost opłat na bramkach na autostradzie dla kategorii pierwszej, czyli samochodów o dwóch osiach – więc głównie samochodów osobowych. Opłata wzrosła o 20% od października 2020. Na pewno wpłynie to na znaczny wzrost przychodów w najbliższych tygodniach, ponieważ nie dość, że autostradą będzie jeździć znacznie więcej samochodów osobowych niż rok temu, to jeszcze opłaty będą wyższe. Dla przykładu:
W tygodniu 12 autostradą przejechało 95% więcej osobówek w 2021 niż w 2020. Zakładając hipotetycznie, że codziennie przejeżdżało 10 tysięcy samochodów osobowych w 2020 w tylko jedną stronę, przez cały płatny odcinek, za cały tydzień przychód wyniesie 7*10 000*20 złotych, czyli 1,4 mln złotych przychodu za tydzień 12 w 2020 roku. Dla 2021 będzie to już 7*19 500 *24, czyli 3,276 mln złotych – ponad 130% więcej niż w 2020 roku. Oczywiście taka różnica nie będzie się utrzymywać przez cały czas, przede wszystkim jest to tylko przykład i ma przede wszystkim ukazać procentową różnicę przychodów, nie zaś, że tak to ujmę, finansową, pokazującą ile dokładnie pieniędzy wpłynęło z opłat. Im dalej w rok tym różnica w zakresie dynamiki ruchu na autostradzie może być niższa, aczkolwiek wątpliwe, by w 2021 roku w poszczególnych miesiącach była niższa niż w 2020 roku. Nie uwzględniłem korzystania z płatności automatycznych, aczkolwiek i one poszły w górę (z 7 na 8 złotych za odcinek, czyli 14% w górę), więc ogólny sens wyliczeń jest zachowany.
Kolejnych pozytywnym aspektem są wzrost aktywów i kapitału własnego, co w uproszczeniu oznacza, że spółka posiada coraz większy majątek i sporo gotówki w kasie.
Ponadto mniej więcej w połowie maja ma zostać zakończona wymiana nawierzchni.
Oprócz tego trzeba zaznaczyć, że Stalexport jest spółką, która wypłaca dywidendy od kilku lat. Co prawda nie spodziewam się, by w przyszłych latach dywidenda była tak wysoka jak w tym roku, aczkolwiek i tak powinna się utrzymać na solidnym poziomie kilku procent względem aktualnego kursu.
Zwiększanie się dynamiki ruchu względem 2020 roku, podniesienie opłat, niedługie ukończenie remontu – to wszystko powinno przełożyć się na wyższe przychody z opłat dla najbliższych miesięcy względem poprzedniego roku. Czy wyniki będą lepsze w 1 kwartale 2021 czy 2020 – ciężko przewidzieć, można spodziewać się raczej podobnych. Natomiast duża różnica powinna być widoczna w drugim kwartale, gdzie spodziewałbym się wyników podobnych do 2019 roku. Co przyniosą kolejne kwartały pokaże czas, aczkolwiek spodziewam się stopniowego powrotu do normalności i dalszego, regularnego wzrostu przychodów. Fundusze wchodzą w spółkę, m.in. PZU, które ma już ponad 5% – a to oznacza, że widzą potencjał do dalszego rozwoju. 

Treści na Forum Bankier.pl (Forum) publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją.

Bonnier Business (Polska) Sp.z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl artykułów 12 i 15 Rozporządzenia MAR (market abuse regulation). Złamanie zakazu manipulacji jest zagrożone odpowiedzialnością karną.

Zamieszczanie na Forum propozycji konkretnych decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentu finansowego może stanowić rekomendację w rozumieniu przepisów Rozporządzenia MAR. Sporządzanie i rozpowszechnianie rekomendacji bez zachowania wymogów prawnych podlega odpowiedzialności administracyjnej.

Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.

[x]
STALEXP 2,05% 2,98 2022-05-24 17:00:00
Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.