Forum Gospodarka i polityka +Dodaj wątek

III RP: Likwidacja infrastruktury kolejowej skuteczniejsza, niż za Sowie

Zgłoś do moderatora
W latach 1991–2001 zamknięto całkowicie lub zawieszono przewozy na 4,4 tys. km linii kolejowych. Był to rezultat lepszy od tego, co dokonały radzieckie „trofiejnyje komanda” – tak podsumował postępującą degrengoladę kolei w Polsce Zbigniew Szafrański, były prezes PKP PLK. W komentarzu dla  Rynku Kolejowego, Szafrański zwraca uwagę na fakt, że w rezultacie powojennego demontażu zamknięto w latach 1945–1950 ok. 1600 km linii. O ile Program Budowy Dróg Krajowych, przewidziany na lata 2014-2023, przewiduje powstanie w tym czasie 3900 km autostrad i dróg ekspresowych, tak ilość nowych linii kolejowych da się policzyć na palcach jednej ręki, a są to przeważnie linie łączące miasta z lotniskami. Dysproporcje te najlepiej widoczne są w liczbach: Nawet jeśli wziąć pod uwagę planowane modernizacje, to kolej wyda maksymalnie 67 mld złotych a drogowcy - 107 mld zł – pisze Szafrański. 
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl