Najpierw piszą: "Obowiązujące przepisy ustawy SDG nie regulują „zawieszenia” wykonywania działalności gospodarczej. Jednak w tej kwestii przedsiębiorcy postulują wprowadzenie tej instytucji, w szczególności w odniesieniu do możliwości niepłacenia składek na ubezpieczenie społeczne.
„Zawieszenie” działalności gospodarczej nie występuje na gruncie prawa ubezpieczeniowego, natomiast możliwość niepłacenia składek następuje na podstawie uznaniowej decyzji ZUS. Stosownie do art. 13 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowi ubezpieczeniowemu podlegają osoby prowadzące działalność pozarolniczą – od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności (tj. wyrejestrowania z ubezpieczenia). Ubezpieczenia ustają od dnia wskazanego we wniosku o wyłączenie z tych ubezpieczeń (art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy). Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie kwestionuje pewnych przypadków wyrejestrowania z ubezpieczeń takich jak działalność sezonowa, czy też nagły wyjazd przedsiębiorcy zagranicę. Niemniej jednak, każdy z takich przypadków wyrejestrowania jest rozpatrywany indywidualnie.
„Zawieszenie” działalności funkcjonuje w bardzo ograniczonym zakresie, w prawie podatkowym. Samo pojęcie „zawieszenia” działalności gospodarczej nie jest definiowane zarówno w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jak i ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.).
W prawie podatkowym informacje o „zawieszeniu” działalności gospodarczej należy podawać jedynie wówczas, gdy istnieje prawny obowiązek zgłoszenia takiego faktu do urzędu skarbowego. W praktyce taki obowiązek występuje tylko przy opłacaniu podatku w formie karty podatkowej, o czym stanowi ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.). Wynika to z celu, dla jakiego informacja taka ma być przez przedsiębiorcę podawana, a mianowicie w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w wykonywaniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni (art. 34 ustawy o zryczałtowanym...)."
W dalszej części piszą że: "przedsiębiorca może i mógł się powoływać na fakt zawieszenia działalności w sposób zwyczajowo przyjęty na podstawie wykładni" ]
Jestem ciekawa jak ZUS podejdzie do tego ZWYCZAJOWEGO SPOSOBU ZAWIESZANIA - myślę że w tym sformułowaniem otwierają sobie drogę do ścigania za zawieszenia.
Przecież można było napisać:
Niniejsza nowela ustawy SDG nie nadaje zatem w żadnym przypadku prawa do zawieszenia działalności , bez tych przepisów przedsiębiorca może się i (mógł) powoływać na fakt zawieszenia działalności. Regulacja art. 14a stanowi jedynie potwierdzenie tej możliwości i ma na celu ustanowienie nie budzącej wątpliwości podstawy prawnej zawieszenia działalności przez przedsiębiorcę .....
coś z tym trzeba zrobić bo nas załatwią na cacy.
Nie wiem jak. Może ktoś ma jakiś pomysł.
Mi się wydaje że ta końcówka jest dopasowana do ZUS i otwiera im furtkę do ścigania wstecz.
Pozdrawiam