https://www.pb.pl/duza-niepewnosc-na-rynku-napojow-1159860Krynica Vitamin, giełdowy producent napojów, ma mniejsze przychody, ale lepsze wyniki. Martwi się jednak o ceny surowców, opakowań i transportu.
W pierwszej połowie roku spółka sprzedała 262,15 mln sztuk napojów – głównie w puszkach – czyli o 22,7 proc. więcej r/r. Przychody spadły jednak o 11,5 proc., do 179,3 mln zł.
– Jesteśmy więc w dużym gazie. Opakowania są istotną częścią przychodów, więc gdybyśmy uwzględnili je w pełni w pierwszym półroczu, to przychody wyniosłyby ok. 213 mln zł w porównaniu do 202 mln zł rok wcześniej. Chcemy utrzymać w całym roku wzrost wzrost wolumenu sprzedaży o mniej więcej 25 proc. Efekty w lipcu i sierpniu pozwalają nam optymistycznie myśleć o zrealizowaniu tego planu – mówi menedżer Krynicy Vitamin.
Wyniki Krynicy Vitamin były lepsze od ubiegłorocznych. Zysk operacyjny wzrósł do 6,7 mln zł (+31,4 proc.), a netto - do 5,8 mln zł (+23,9 proc.). Rentowność EBITDA zwiększyła się z 5,6 proc. do 7,5 proc. Firma prowadziła sprzedaż mniej więcej w 30 krajach (głównym rynkiem zagranicznym były Niemcy), a udział eksportu w przychodach wyniósł ok. 50 proc.
Poprawie sytuacji firmy mają też sprzyjać inwestycje. Jest ona na etapie odbioru zakładu w Niechcicach. Chce zdobyć komplet niezbędnych certyfikacji, tworzy receptury i przygotowuje oferty kontraktowe dla rynku.
– Chcemy wyjść z nimi szeroko jeszczezeroko jeszcze w tym kwartale. Dział chemiczno-kosmetyczny raczej nie przyniesie nam w 2023 ok. 20 proc. przychodów i zysku EBITDA [takie plany spółka przedstawiała w 2021 r.], ale podtrzymujemy chęć rozwijania tej nogi biznesowej.
Na początku 2022 r. Krynica Vitamin ogłosiła zamiar zrealizowania inwestycji w produkcję i logistykę na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, o wartości 76,5-99,5 mln EUR.
Słowem - spółka z dalszymi perspektywami !