To niewątpliwie jeden z najważniejszych okresów dla kategorii bielizny i mody. Do tego wydarzenia przygotowujemy się z prawie trzymiesięcznym wyprzedzeniem, negocjując z naszymi dostawcami specjalne rabaty oraz modele na wyłączność – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Grupy Modne Zakupy, prowadzącego sklep intymna.pl i primodo.pl. – Biznes internetowy w tym czasie notuje nawet kilkusetprocentowe zwyżki, których nie można przegapić. Jedynym negatywnym aspektem tego okresu jest znacznie droższe pozyskanie ruchu na stronę, ale z kolei jest to rekompensowane wyższą skłonnością do zakupów, co oczywiście przekłada się na wyższą konwersję, a więc efektywność – dodaje
Czego oczekuje pani po swoim nowym biznesie w branży e-commerce? Jaka ma być jego przyszłość?
Wraz z partnerami biznesowymi – w tym z Tomaszem Misiakiem z Mizyak Investments Corp oraz moim dotychczasowym CFO w Virgin Mobile Wojtkiem Uchmanem, przejęliśmy od MCI holdingu Grupę Modne Zakupy, w której skład wchodzi jeden z najbardziej rozpoznawalnych na polskim rynku serwisów z bielizną, czyli intymna.pl, oraz ohso.pl (odzież) i decoliving.pl (home). Patrząc na gwałtowne, bo wymuszone przez pandemię przyspieszone wejście w świat technologii cyfrowych i rozwój e-commerce oraz na nieodwracalne już zmiany w zwyczajach zakupowych, nie tylko Polaków, zbudowanie atrakcyjnej i łatwej w obsłudze platformy zakupowej po prostu ma sens biznesowy. Mamy już skompletowaną ekipę menedżerską, będącą miksem osób z firmy oraz moich współpracowników. Trzymam się sprawdzonej zasady, że budować z sukcesem można firmę, w której lubi się pracować, a naokoło ma się ludzi, których się szanuje za ich wysokie kompetencje.
Myśląc o przejściu na swoje, warto budować relacje biznesowe. Niestety, to wymaga lat, a nie, jak się niektórym wydaje, jednego postu na LinkedIn
Szybko pozyskujemy nowe marki i poszerzamy ofertę. Znamy swoich klientów i to jest nasz rynkowy target. Chcemy wyjść poza specjalistyczny sklep z bielizną przez kompleksowe poszerzenie oferty, wliczając w to strefę relaksu, czyli beauty, i dodatki. Już na czerwiec planujemy rebranding portalu odzieżowego i poprawiony customer experience. To dużo pracy, ale po wielu latach w korporacji frajda jest wręcz gigantyczna. To, że jestem też udziałowcem, znacznie zmienia zawodową perspektywę, bo przez całe zawodowe życie byłam menedżerem do wynajęcia.
CV
Grażyna Piotrowska-Oliwa jest prezesem GMZ.co/Grupa Modne Zakupy i członkiem Rady Dyrektorów Pepco Group Limited NV oraz AR Packaging Group AB. Przez blisko 20 lat związana była głównie z sektorem telekomunikacyjnym. W latach 2015–2020 zarządzała Virgin Mobile Polska. Wcześniej była m.in. prezesem PTK Centertel (operator sieci Orange), członkiem zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen i prezesem PGNiG.
Raport
W ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł
Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r. kanał online miał 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.
Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata.
Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC
Przeprowadzone na potrzeby analizy PwC badanie konsumentów pokazuje, że ponad 74% Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10% zamierza je nawet zwiększyć.
Obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Korzystają oni zarówno z własnych sklepów, jak też z popularnych wśród konsumentów platform typu marketplace. Eksperci PwC podkreślają, że w porównaniu do zachodnioeuropejskich krajów Polska ma nadal relatywnie małą liczbę sklepów internetowych, dlatego w kolejnych latach ich liczba ma szansę znacznie wzrosnąć. To efekt nowych przyzwyczajeń konsumenckich, a także pojawianie się na rynku nowych graczy.
Amazon wchodząc na polski rynek stworzy kolejny kanał sprzedaży i szansę dla polskich małych przedsiębiorców. Już teraz ponad 1/3 przedsiębiorstw prowadzących sklepy online oprócz własnej witryny jest też obecna na platformie Allegro. Dzięki temu ich zasięg jest dużo szerszy. Platforma Amazona, za którą stoją ultranowoczesne technologie i najwyższy poziom klientocentryczności, pozwoli tym firmom docierać do jeszcze większej liczby klientów i okazji zakupowych, a tym samym zwiększać sprzedaż. Będzie to też szansa na to, by polskich sklepów internetowych powstało jeszcze więcej, aby zaspokajać coraz więcej specyficznych potrzeb zakupowych klientów.
Paweł Kowalik, manager w dziale strategii PwC
Eksperci PwC zwracają uwagę na cztery niezwykle ważne aspekty dla firm, które już sprzedają lub zamierzają sprzedawać w kanale online. Pierwszym jest omnichannel, czyli zapewnienie spójności pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży. Drugi to customer experience - budowanie pozytywnych doświadczeń klienta. Aż 42% polskich konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki po zaledwie jednym złym doświadczeniu. Trzecim aspektem jest aktywizacja i lojalizacja klientów, m.in. poprzez dobór odpowiednich strategii cenowych czy programów lojalnościowych. Czwarty to logistyka i zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw - szczególnie ważne w nie do końca przewidywalnej rzeczywistości, co w ostatnich miesiącach uwidoczniła trwająca pandemia.