Światowy rynek influencer marketingu rośnie w oszałamiającym tempie – od skromnych 1,7 mld dolarów w 2015 roku do prognozowanych 32 mld dolarów w tym roku. W Polsce dwa lata temu rynek wart był około 600-700 mln zł (wg wewnętrznych wyliczeń Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska). Obecnie to już nawet 1 mld zł.
„Polska, wbrew stereotypom, nie tylko dotrzymuje kroku światowym trendom, ale śmiało współtworzy przyszłość tego dynamicznego sektora. Na tym płodnym gruncie wyrasta Generation9, startup technologiczny, który ma ambitny plan – zrewolucjonizować influencer marketing na skalę globalną, wprowadzając rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji” – mówi Bankier.pl Anna Zielińska, główny udziałowiec i szefowa rady nadzorczej spółki.
„Szacujemy, że w Polsce jest już około 800 tys. influencerów, z czego 80 tys. ma ponad 10 tys. tzw. followersów. Z drugiej strony największe koncerny mają dla nich budżety reklamowe po kilkanaście milionów złotych, mniejsze marki od kilkuset tysięcy do kilku milionów rocznie, a do tego jeszcze dochodzą mniejsi gracze czy lokalne biznesy, które też chcą przeznaczać budżety na influencerów” - dodaje.
Polska myśl technologiczna ma szansę podbić świat?
Generation9, założona przez twórców agencji Stor9 (m.in. Annę Zielińską) oraz doświadczonych przedsiębiorców – Łukasza Misiukanisa (w 2014 roku sprzedał za 26 mln zł holdingowi reklamowemu Dentsu Aegis Network swoją agencję social media Socializer SA) i Marka Myślickiego (m.in. Chief Growth Officer w Stor9, przewodniczący grupy roboczej Influencer Marketing w IAB Polska), celuje w połączenie najnowszych osiągnięć technologicznych z dogłębną analizą danych w świecie influencer marketingu.
Ich misją jest stworzenie pierwszej na świecie w pełni zautomatyzowanej platformy, która dzięki sztucznej inteligencji (AI), zaoferuje bezprecedensową efektywność i skalowalność.
„Chcemy zredefiniować globalne standardy w influencer marketingu, łącząc zaawansowaną technologię z praktycznym podejściem biznesowym. W obliczu rosnącej wartości rynku i zapotrzebowania na efektywne narzędzia, oferujemy rozwiązanie, które nie tylko spełni, ale i przewyższy oczekiwania zarówno współczesnych marek, jak i współpracujących z nimi influencerów” – podkreśla Łukasz Misiukanis, prezes spółki.
Sercem innowacji jest autorski model językowy (LLM), intensywnie szkolony na gigantycznym zbiorze danych, wyselekcjonowanych z obszaru influencer marketingu. Dzięki temu platforma ma działać niczym "ChatGPT dla influencer marketingu", błyskawicznie łącząc marki z idealnie dopasowanymi twórcami, oferując dynamiczną wycenę kampanii i prognozując jej potencjalne rezultaty.
AI – Twój osobisty asystent w świecie influencer marketingu
Co to oznacza dla praktyków marketingu? „Algorytmy AI, analizując miliony danych, samodzielnie wyselekcjonują influencerów, którzy idealnie rezonują z wartościami marki i celami kampanii. Co więcej, system inteligentnie oszacuje wartość poszczególnych aktywności influencera, oceni potencjał jego kanałów komunikacji i zasugeruje optymalne treści, gwarantujące maksymalną efektywność, ale też określi poziom brand safety.” – mówi Marek Myślicki, wiceprezes spółki.
Według założycieli start-upu platforma Generation9 to coś więcej niż tylko narzędzie doboru influencerów. To kompleksowe rozwiązanie, które w planach ma oferowanie unikalnych funkcji:
- błyskawiczne rozliczanie kampanii (Instant Payment): Influencerzy otrzymują natychmiastowe wynagrodzenie po zakończeniu zlecenia, co zwiększa ich motywację i lojalność.
- marketplace dla twórców treści: Platforma umożliwia zamawianie unikalnych treści (np. recenzji produktów) od zweryfikowanych content creatorów, eliminując potrzebę angażowania dużych i kosztownych studiów produkcyjnych.
- inteligentna eliminacja "fake influencerów" i system certyfikacji (trust score): Algorytmy wykrywają nieautentyczne konta i oceniają wiarygodność influencerów, chroniąc marki przed nieuczciwymi praktykami.
- intuicyjna aplikacja mobilna dla influencerów: Dostęp do zleceń, negocjacje i rozliczenia – wszystko w zasięgu ręki, w przyjaznym, intuicyjnym interfejsie
- AI Content Advisor: System inteligentnie wycenia aktywności Influencera, oceni wartość kanału, zasugeruje treści, które będą optymalnie dobrane do efektywności kampanii.
- analiza autentyczności głosu i jakości publikowanych treści spod kątem wymagań reklamodawców: System bada autentyczność polecenia influencera poprzez analizę jego głosu.
Lewandowski stawia na innowacje w marketingu
Warto zaznaczyć, że inwestorem w Generation9 jest Robert Lewandowski. Kapitan polskiej reprezentacji, znany ze swojego zainteresowania innowacyjnymi przedsięwzięciami, dostrzegł ogromny potencjał w pomyśle na rewolucję w influencer marketingu. Co ciekawe, Lewandowski jest również udziałowcem agencji Stor9, co świadczy o jego długofalowym zaangażowaniu w rozwój branży marketingowej i technologicznej.
Kiedy nastąpi przełom?
Planowany termin uruchomienia MVP (Minimum Viable Product) platformy Generation9 to lipiec 2025 roku. Twórcy są przekonani, że ich innowacyjne podejście zrewolucjonizuje rynek influencer marketingu nie tylko w Polsce, co umożliwi wzrost wartości spółki do nawet kilkudziesięciu milionów dolarów w ciągu zaledwie pięciu lat. Czy ta ambitna wizja ma szansę się spełnić? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – polska innowacyjność ma potencjał, by odcisnąć trwałe piętno na globalnym krajobrazie influencer marketingu.