Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Rekordowa kara od Rzecznika Finansowego. DallBogg zapłaci 600 tys. zł

Aldona Derdziak

Bułgarski ubezpieczyciel JSC DallBogg mierzy się z kolejnymi problemami. Rzecznik Finansowy nałożył na spółkę 600 tys. zł kary za naruszenia w obsłudze reklamacji dotyczących OC komunikacyjnego. Urząd analizuje kolejne nieprawidłowości zgłaszane przez klientów.

fot. Pla2na / Shutterstock

Kara w rekordowej kwocie 600 tys. zł dotyczy spółki JSC DallBogg: Life and Health AD z siedzibą w Sofii i wynika z naruszeń przepisów o terminach i jakości odpowiedzi na reklamacje klientów. Rzecznik Finansowy wydał decyzję w oparciu o 14 postępowań reklamacyjnych, jednak kolejne skargi wciąż spływają do urzędu i są przedmiotem analiz.

reklama

Zgromadzony w toku postępowania materiał dowodowy jednoznacznie wskazuje, iż spółka dopuściła się licznych, powtarzalnych i istotnych naruszeń praw klientów, wynikających z przepisów regulujących kwestię jakości i terminowości odpowiedzi na ich reklamacje. W mojej ocenie mają one charakter systemowy oraz godzą w podstawowe standardy ochrony klienta na rynku finansowym. Stąd rekordowa wysokość kary – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

W ocenie RF rażące jest uznawanie przez DallBogg, że skargi zgłaszane przez klientów nie stanowią reklamacji, ponieważ nie zawierały "konkretnych zastrzeżeń i roszczeń". Zdaniem zastępcy Rzecznika, Marcina Kawińskiego, taka praktyka jest naganna, bowiem uniemożliwia konsumentom dalszego dochodzenia swoich praw i zgłoszenia się do RF z prośbą o interwencję. Prawnicy wskazują także, że DallBogg udzielał klientom ogólnikowych odpowiedzi, nie odnosząc się do konkretnych sytuacji.

5 zarzutów od Rzecznika

Sankcja nałożona przez Rzecznika Finansowego jest skutkiem naruszenia przepisów Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej. W komunikacie wymienione jest 5 zarzutów:

  • brak odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni - ubezpieczyciel musi odpowiedzieć na reklamację klienta w ciągu 30 dni, tymczasem ukarana spółka robiła to po kilku miesiącach, a czasem po roku, z kolei w dwóch przypadkach w ogóle nie odniósł się do sprawy.
  • brak jasnego uzasadnienia w odpowiedzi na reklamację - zgodnie z przepisami rozpatrzenie zgłoszenia niezgodnie z wolą klienta wymaga podania przyczyn takiego stanowiska, DallBogg natomiast odmawiał wypłat odszkodowań bez dodatkowych wyjaśnień.
  • brak informacji o możliwości polubownego rozwiązania sporu;
  • brak informacji o możliwości wsparcia Rzecznika Finansowego;
  • brak wskazania konkretnego sądu, do którego można wystąpić z pozwem przeciwko ubezpieczycielowi.

DallBogg nie może sprzedawać ubezpieczeń

Zgodnie z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z 16 kwietnia 2025 r. DallBogg nie może zawierać nowych umów OC pojazdów mechanicznych. Klienci, którzy posiadają polisy u tego ubezpieczyciela, nie będą mogli ich odnowić po upływie daty ważności, dlatego muszą wybrać inne towarzystwo, inaczej grozi im kara za brak obowiązkowego OC.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty