Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Mikro i małe firmy z niepokojem patrzą w przyszłość. Zobacz 3 wykresy o nastrojach przedsiębiorców

Dominika Florek

Przedsiębiorcy z nieco większym optymizmem patrzą w przyszłość. Około 8,4 proc. osób decyzyjnych w firmach z sektora MŚP wskazuje na polepszenie się sytuacji ekonomicznej podmiotu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. To wzrost o 4,2 pp. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Zobacz trzy wykresy o nastrojach przedsiębiorców.

(fot. FORUM/ "Skaner MŚP 1Q2023" / Karella Research)

"Mniej firm niż w ubiegłym kwartale prognozuje, że sytuacja ekonomiczna w kraju, jak i w biznesie pogorszy się. Zmniejszyła się także grupa przedsiębiorców, którzy ostatni kwartał 2022 roku we własnej firmie podsumowują źle. Nadal jednak dominują negatywne oceny jeżeli chodzi o ocenę krajowej gospodarki w ostatnich trzech miesiącach (78 proc. badanych krytycznie odnosi się do kondycji ekonomicznej Polski, zaś poprawę zauważa jedynie 1,2 proc.)."  – podają autorzy raportu "Skaner MŚP 1Q2023". 

reklama

1. Nastroje przedsiębiorców są lepsze niż trzy miesiące temu

Wartość wskaźnika nastrojów Kerna wyniosła -83,04 pkt. w pierwszym kwartale br. Jest lepiej nieco niż przed rokiem i w ubiegłym kwartale – wynika z raportu "Skaner MŚP 1Q2023" Instytutu Keralla Research. Wskaźnik KERNA informuje o nastrojach w mikro, małych i średnich firmach (MŚP). Uwzględnia ocenę kondycji własnej działalności i ocenę sytuacji gospodarczej w kraju. W perspektywie minionych i nadchodzących trzech miesięcy.

(Skaner MŚP 1Q2023)

2. Mikro, małe i usługowe firmy wciąż z niepokojem patrzą w przyszłość

W ciągu trzech miesięcy spadła liczba reprezentantów sektora MŚP, która obawia się pogorszenia sytuacja ekonomicznej firmy - z 44 proc. do 22 proc. Z niepokojem w przyszłość patrzą najczęściej mikro i małe przedsiębiorstwa oraz usługodawcy, wskazują autorzy raportu. 

( "Skaner MŚP 1Q2023" / Karella Research)

3. Wciąż niska skłonność do zakupów

Index Zair obrazujący skalę zakupów dokonywanych przez firmy z sektora MŚP. W pierwszym kwartale tego roku wyniósł -66,63 pkt. i była o 8,69 pkt. wyższa w porównaniu z poprzednim odczytem. Skłonność zakupowa przedsiębiorców utrzymuje się na niskim poziomie. Wyjątkami są przedstawiciele średnich firm (50-249) oraz producenci, którzy częściej deklarują inwestycje w maszyny i technologię w pierwszym kwartale tego roku. Natomiast przedsiębiorcy zatrudniający od 10 do 49 pracowników planują wydatki na reklamę.

( "Skaner MŚP 1Q2023" / Karella Research)

Badanie przeprowadził Instytut Karella Research na grupie 500 przedsiębiorców (właścicieli, dyrektorów, członeków zarządu, gł., księgowych i innych osobach decyzyjnych) z sektora mikro, małych i średnich, losowanych z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. W badaniu wzięły udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową – wyłączony z badania jest sektor publiczny, podmioty będące w stanie zawieszenia lub upadłości likwidacyjnej, fundacje, stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego. Badanie przeprowadzone zostało za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty