W ostatnim tygodniu października średnia detaliczna cena benzyny bezołowiowej 95 kształtował się na poziomie 5,88 zł/l i była o 4 grosze wyższa niż tydzień temu – wynika z danych BM Reflex. Cena oleju napędowego przeciętnie w skali kraju podniosła się o 8 gr/l i wyniosła 6,00 zł/l. Po raz ostatni ON był tak drogi na początku sierpnia. Autogaz tankowano średnio po 2,62 zł/l, a więc o grosz na litrze taniej niż przed tygodniem.
Warto tutaj mieć na uwadze, że piszemy o średnich cenach w skali całego kraju. Ceny na poszczególnych stacjach mogą się różnić nawet o kilkadziesiąt groszy na litrze, w zależności od lokalizacji i siły lokalnej konkurencji.
Dodatkowo stawki te nie uwzględniają rabatów i okresowych promocji, jakie dystrybutorzy zwykli wprowadzać w okresach wakacyjnych czy świątecznych. O promocjach obowiązujących w okresie Wszystkich Świętych pisał mój redakcyjny kolega Marcin Kaźmierczak.
Paliwa pozostają też nieco tańsze niż rok temu. Średnia cena detaliczna benzyny Pb95 jest o 19 gr/l niższa niż rok temu, zaś oleju napędowego o 13 gr/l. Wyraźnie tańszy niż pod koniec października 2024 roku jest za to autogaz, który tankujemy przeciętnie o 45 gr/l taniej.
Olej napędowy może jeszcze podrożeć
- Obserwowany od 23 października wzrost hurtowych cen paliw (głównie diesla) znajduje swoje odzwierciedlenie w podwyżkach cen paliw na krajowych stacjach (…)Pierwszy tydzień listopada może jeszcze przynieść wzrost cen diesla, ale w mniejszej skali około 4 gr./l. Ceny benzyn powinny pozostać stabilne – napisali w cotygodniowym komentarzu analitycy BM Reflex.
31 października płocka rafineria oferowała paliwo Ekodiesel po 4 782 zł/m3, co po ovatowaniu daje 5,88 zł/l. To o 16 groszy na litrze drożej niż przed tygodniem i już o 32 gr/l drożej niż jeszcze dwa tygodnie temu. Przyczyną takiego stanu rzeczy były zwyżkujące notowania oleju napędowego na londyńskiej giełdzie ICE. Tam paliwo to kosztuje obecnie 716 USD/t, choć kilka dni temu ceny dochodziły do 738 USD/t. Dla porównania, jeszcze w połowie października paliwo to kosztowało mniej niż 650 USD/t.
Bardziej stabilne są giełdowe notowania benzyny, która na nowojorskiej giełdzie towarowej wyceniana była na niespełna 1,90 USD za galon. Natomiast w piątkowym cenniku Orlenu benzyna Eurosuper 95 kosztowała 4 492 zł/m3, co po dodaniu podatku VAT (akcyza, opłata paliwowa i inne parapodatki są już wliczone w cenę hurtową) daje 5,53 zł/l.
To aż o 35 groszy na litrze poniżej przeciętnej ceny detalicznej. Ta ostatnia mogłaby więc być znacznie niższa, gdyby nie polityka cenowa największych sieci stacji paliw. Warto też mieć świadomość, że gdy na początku 2021 roku galon benzyny w Nowym Jorku kosztował mniej więcej tyle samo co obecnie (a dolar był nawet nieco droższy), to w marcu 2021 za litr benzyny płaciliśmy 5,00-5,20 zł. Paliwo to było też znacznie tańsze w hurcie i kosztowało wtedy ok. 4000 zł/m3 netto.
Jak zawsze trzeba przy ty m zaznaczyć, że paliwa mogłyby być znacznie tańsze, gdyby nie podatki narzucane przez władze. Z każdego zakupionego litra benzyny bądź oleju napędowego ponad 50% trafia w ręce państwa. Bez haraczu na rzecz rządu moglibyśmy tankować benzynę Pb95 po ok. 2,60 zł/l, olej napędowy po ok. 2,90 zł/l, zaś autogaz mógłby kosztować ok. 1,50 zł/l.