Zarządca autostrady A4 chce podwyżek opłat za przejazd

Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca odcinka Kraków-Katowice na A4, złożył wniosek do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zgodę na podwyższenie opłat za przejazd. Podwyżka miałaby zacząć obowiązywać od marca 2017 r.

Zarządca autostrady A4 chce podwyżek opłat za przejazd
Zarządca autostrady A4 chce podwyżek opłat za przejazd (fot. Wojciech Matusik / FORUM)

Jak czytamy w komunikacie Stalexportu z 29 grudnia, podwyżka myta ma dotyczyć pojazdów kategorii 2, 3, 4 i 5, do których zaliczają się samochody osobowe z przyczepą, dostawcze i ciężarowe. Od 1 marca 2017 r. stawki miałyby wzrosnąć z 26,50 zł do 30 zł w każdym punkcie poboru opłat (Balice i Mysłowice). Obecnie kierowcy pojazdów kategorii 2 i 3 płacą za przejazd 16,50 zł – wszystko dzięki obowiązującej na odcinku Kraków-Katowice zniżce w wysokości 10 zł. Jej wartość po 1 marca 2017 r. będzie jeszcze konsultowana z GDDKiA.

Opłaty za korzystanie z odcinka autostrady A4 zarządzanego przez Stalexport dla zwykłych samochodów osobowych i motocykli zostaną bez zmian. Obecnie wynoszą one odpowiednio po 10 zł i 5 zł na każdym placu poboru opłat.

Trasa między Katowicami a Krakowem na A4 to jeden z trzech odcinków polskich autostrad znajdujący się pod nadzorem prywatnego zarządcy. Odcinkiem na A1 między Rusocinem a Nową Wsią zarządza Gdańsk Transport Company, zaś fragment na A2 między Świeckiem a Koninem – firma Autostrada Wielkopolska.

Zgodnie z niedawnymi ustaleniami „Dziennika Gazety Prawnej”, od 2018 r. kierowcy będą musieli płacić za przejazd każdą polską autostradą, a przemierzenie jednego kilometra będzie się wiązało z wydatkiem rzędu 10-20 gr. Proponowane stawki mają być jednak niższe niż te, które trzeba uiścić na niektórych autostradach koncesyjnych. Zależnie od zarządcy, opłaty mogą się różnić. Według obowiązujących obecnie stawek, największy wydatek to przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Konin (36 gr za kilometr). Najtańsze płatne odcinki to te, którymi zajmuje się GDDKiA – trasa Konin-Stryków na A2 i Wrocław-Katowice na A4. Za przejazd samochodem osobowym zapłacimy tam 10 gr za kilometr.

Źródło:
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 19 ~polskidziad

po stówce ,po stówce !....Panów parnych zadowolić !!!!! twa jego nać !

! Odpowiedz
0 25 ~Xsiąnc

"Zarządca autostrady A4 chce"...
"Zarządca autostrady A4 ch...j"...

! Odpowiedz
0 37 ~XHS

zawsze omijam A4 katowice-kraków, jest sporo dróg. Oszczędzam paliwo (bliżej mam niż autostradą), oszczędzam czas (korki na bramkach), oszczędzam kasę (20zł za przejazd). Jakieś zalety płatnego A4 ktoś zna?

! Odpowiedz
0 39 ~Obowiązkowo

I jeszcze wprowadzić kary dla omijających A4 :)

! Odpowiedz
0 5 ~dd

Ostatnio słyszałem,że ze względu na rosnący ruch na tym odcinku będzie konieczność budowy 3-go pasa.

! Odpowiedz
0 8 ~kierowca

Podwyższają bo chcą mieć lepszy przelicznik po wprowadzeniu winiet. Rząd najpierw powinien odebrać im koncesję, bo nie inwestują w modernizację. Ta autostrada Kraków-Katowice była wybudowana jeszcze w PRL. Jej stan obecnie jest gorszy niż przed prywatyzacją.

! Odpowiedz
0 23 ~Święty

Pewnie nie pamiętasz że przed oddaniem w koncesję w połowie lat 90-tych autostrada ta była całkowicie wyremontowana za pieniądze podatników. W umowie zawarto też zakaz budowy i rozbudowy dróg alternatywnych (mowa m.in. o dwóch równoległych drogach krajowych 44 i 79). Zyski jakie czerpie Stalexport z tej koncesji są niewyobrażalnie wysokie - widziałem kiedyś sprawozdania finansowe. Ta umowa to jeden z największych przekrętów ówczesnych czasów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 12 ~Święty odpowiada ~Święty

Jeszcze jedno - podwyższają stale opłaty aby zmniejszyć ruch na tej autostradzie. Umowa zawiera zapis o konieczności budowy trzeciego pasa w przypadku przekroczenia określonego w niej czasu oczekiwania na bramkach czy też natężenia ruchu.

! Odpowiedz
0 4 ~dyżurny_ruchu odpowiada ~Święty

plus celowe wygaszenie potoków pasażerskich na kolei na tym odcinku (w szczytowym okresie wygaszania pociąg pokonywał 78 km w 2 godz. 40 minut, obecnie 2 '05-2 '20). Busiarstwo na autostradzie kwitnie.

! Odpowiedz
0 23 ~zeflik

Wąsacz - wszystko w temacie.

! Odpowiedz

Księgarnia Bankier.pl

Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego ilustracje: Andrzej Mleczko, Robert B. Cialdini Cena: 34,90 zł  Zamów książkę

Porównaj i kup ubezpieczenia turystyczne

Znajdź nas na Facebooku

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl