Tylko 44 proc. banków w Polsce współpracuje z fintechami

Jedynie 17 proc. banków w Polsce, a 31 proc. na świecie, kupuje od fintechów gotowe produkty lub usługi. Z kolei 44 proc. deklaruje współpracę, ale nadal dla większości graczy (56 proc.) odpowiedzią na rosnącą konkurencję w sektorze finansowym jest jedynie monitorowania działań fintechów, wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC.

(YAY Foto)

"Ze względu na to, że Polska jest jednym z globalnych liderów pod względem zaawansowania bankowości, współpraca banków i fintechów pozostanie punktowa, najczęściej przybierając formę rozwiązań white label. Większe zmiany w tym zakresie mogą spowodować nowe regulacje PSD2, które stworzą bankom szansę wyboru strategii w zależności od chęci otwartości na współdzielenie się danymi oraz budowania i dostarczania usług o wartości dodanej"  - czytamy w raporcie firmy doradczej PwC "Banki i fintechy - małżeństwo z rozsądku".

Według partnera w PwC Łukasza Bystrzyńskiego, banki nie powinny traktować fintechów jak zagrożenie, a raczej jak akcelerator własnego rozwoju.

"Pomiędzy nimi istnieje szeroki potencjał współpracy w budowie wspólnych innowacyjnych rozwiązań digitalowych - skorzystać mogą na tym banki, fintechy i - co ważne - klienci. Innowacje i przyszłość to jednak nie tylko nowe technologie, ale również nowe umiejętności i kompetencje, np. oczyszczanie danych, zaawansowane modelowanie, biznesowa interpretacja wyników oraz oczywiście praca w trybie agile i wykorzystanie design thinking. Tu również z pomocą mogą przyjść fintechy, bo same banki nie będą w stanie wystarczająco szybko zmienić swojego DNA i przyciągnąć tych +myślących inaczej+" - powiedział partner w PwC, lider zespołu usług doradczych dla sektora finansowego Łukasz Bystrzyński, cytowany w komunikacie.

Dla polskich banków obecnie priorytetami są przede wszystkim wzmacnianie relacji biznesowych z klientami (aplikacje mobilne, wykorzystanie data analytics), cyberbezpieczeństwo oraz efektywność operacyjna (robotyka).

"Inwestycje w nowe technologie na świecie są bardziej długoterminowe, dlatego znacząca część nakładów jest przeznaczana dodatkowo na rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ciągle poza radarem sektora finansowego znajduje się natomiast blockchain - 35 proc. respondentów z Polski i 17 proc. na świecie nie wie, czym jest ta technologia i jakie może mieć znaczenie dla całej branży. Aż 57 proc. banków w naszym kraju nie uwzględnia nawet blockchaina w swoich strategiach (38 proc. globalnie)" - czytamy dalej.

Eksperci PwC podkreślają, że choć skala tego typu rozwiązań jest na razie bardzo ograniczona, to blockchain jest technologią przyszłości. W ich ocenie, przełomem mogłoby być zastosowanie blockchaina w systemach transakcyjnych (np. BLIK), do zawierania transakcji giełdowych czy prowadzenia ksiąg wieczystych.

Zdaniem autorów raportu PwC, w najbliższych latach oddziały pozostaną znaczącym źródłem dochodów dla banków, zmieni się natomiast ich rola, format i lokalizacje. Placówki banków skoncentrują się wyłącznie na sprzedaży, a ich liczba zmniejszy się. Jedną z technologii mogących w znaczący sposób wpłynąć na osiągane przez banki w przyszłości wyniki jest geolokalizacja.

"Dzięki niej możliwa jest optymalizacja posiadanej sieci placówek. Geolokalizacja pozwala odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania związane z organizacją oddziałów: ile placówek, gdzie, w jakim formacie i ilu ludzi powinno pracować w oddziale. Technologia ta bazuje na analityce dużych zbiorów danych i porównaniu wyników osiąganych przez różne oddziały należące do sieci. Warto jednak pamiętać, że koszty nie zawsze mają pierwszorzędne znaczenie - dane mogą bowiem pokazać, że oddział leży w bardzo perspektywicznej lokalizacji i w określonej perspektywie czasowej jego wyniki mogą ulec znaczącej poprawie" - powiedział menedżer w dziale doradztwa biznesowego PwC Michał Kliś, cytowany w komunikacie.

Nowe technologie wymagają także zmianę kompetencji pracowników w wielu obszarach bankowości. Banki walczą o przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników o specyficznych, nowych kompetencjach, takich jak analityka danych big data (a przede wszystkim biznesowa interpretacja zaawansowanych analiz matematycznych), realizacja działań w internecie czy robotyka.

"Kompetencje te banki mogą budować wewnętrznie poprzez programy innowacyjne oraz akceleracyjne lub rozwijać we współpracy z innymi podmiotami na rynku, czyli fintechami. Zadbanie o +nowe umiejętności+ będzie stanowiło istotną przewagę konkurencyjną dla banków" - czytamy także w raporcie.

PwC wskazało, że średni czas rekrutacji w bankach w Polsce w ostatnich 5 latach wydłużył się o ponad 25 proc., a koszt rekrutacji jednej osoby z zewnątrz organizacji wzrósł o 30 proc.

Respondenci badania PwC, oceniając potencjalne zagrożenia płynące ze współpracy z fintechami wskazali przede wszystkim na bezpieczeństwo IT, regulacje prawne oraz różnice kulturowe. Według ekspertów PwC, widać już jasno, że zarówno na świecie, jak i w Polsce, fintechy na dobre zadomowiły się w sektorze finansowym.

"Odsetek instytucji finansowych zaangażowanych we współpracę z fintechami rośnie i będzie rósł nadal. Z perspektywy czasu jedynie takie rozwiązanie wydaje się rozsądne. Obie strony chcą czegoś, co ma ta druga – fintechy posiadają inteligentne i innowacyjne technologie, a banki - pieniądze" - podsumował starszy menedżer w zespole usług doradczych dla sektora finansowego w PwC Marek Chlebicki, cytowany w komunikacie.

Raport powstał na podstawie badania PwC Fintech Survey 2017 (ang. Redrawing the lines: FinTech's growing influence on Financial Services), w którym wzięło udział 1308 ankietowanych z 71 krajów. Respondentami byli przedstawiciele kadry kierowniczej banków i fintechów, a także pośredników płatności oraz spółek ubezpieczeniowych. Najliczniejszą grupę stanowili prezesi organizacji (21 proc.) oraz dyrektorzy departamentów (15 proc.).

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~gdf

moglibyscie pisać po polsku?? jest ustawa o jezyku polskim ! fintechy?? co to kurr.. ma być ten artykuł to kompletny bełkot

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

    Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

    Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

  • Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

    W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Księgarnia Bankier.pl

Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego ilustracje: Andrzej Mleczko, Robert B. Cialdini Cena: 34,90 zł  Zamów książkę
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl