Reklamacja: Jakie prawa ma konsument?

Polscy konsumenci mogą reklamować niemal wszystko: fryzurę i wycieczkę, ziemniaki kupione luzem i ulotkę z obietnicą wygranej, używaną i przecenioną odzież oraz opóźnienie w pracach remontowych. Szkoda tylko, że ponad 60 proc. z nas nie zna swoich praw.

Polacy wiedzą, że towary można reklamować, ale nie zawsze jest to wiedza wystarczająca do tego, żeby reklamacja była skuteczna. Podstawą prawną reklamacji jest niezgodność towaru z umową lub nienależyte wykonanie umowy. I nie musi to być umowa pisemna. Każda sprzedaż jest pewnym kontraktem.

— U nas pokutuje opinia, że reklamację zgłasza się z tytułu udzielonej gwarancji — mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (SKP). — Mylimy gwarancję z prawem do reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową.

Gwarancji udziela producent i to on ustala jej warunki. Na mocy Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zastrzeżenia dotyczące towaru — zwłaszcza tego, który nie podlega gwarancji — należy zgłaszać sprzedawcy, który ma obowiązek na nie odpowiedzieć. Jeśli produkt okaże się wadliwy, mamy na złożenie reklamacji 2 miesiące od ujawnienia się wady.

Odpowiedzialność sprzedawcy kończy się po 2 latach od dokonania zakupu. Znacznie krótsze terminy obowiązują w przypadku żywności — reklamacja powinna być przyjęta do 3 dni od zakupu towaru lub otwarcia opakowania. Podstawą do reklamowania produktu może być także informacja zawarta w reklamie.

— Reklamację mamy prawo złożyć także wtedy, gdy w reklamie produktu podane są jego właściwości niezgodne z rzeczywistością, np. jeśli skuteczność kremu w redukcji zmarszczek okazała się mniejsza niż ta, o której zapewnia nas reklama — mówi Grażyna Rokicka. — Oczywiście, trudno wyegzekwować roszczenie tego typu ze względów dowodowych. Prawo polskie chroni konsumenta w wystarczającym stopniu, ale z jego egzekucją jest znacznie gorzej.

Reklamacji podlegają nie tylko towary, ale także usługi. Do Federacji Konsumentów (FK) zwracają się często klienci niezadowoleni z usług pralni chemicznych. Aldona Figura, prawnik Federacji Konsumentów, radzi pisemnie określić wartość rzeczy przed oddaniem jej do pralni i zażądać potwierdzenia od usługodawcy.

— Pralnie próbują ograniczyć swoją odpowiedzialność w razie zniszczenia odzieży. Ale jeśli postanowienia regulaminu pralni naruszają interesy konsumentów, to mogą być uznane za niedozwolone, a tym samym nieważne —tłumaczy Aldona Figura.

Podstawą do reklamacji jest też nienależyte wykonanie usługi pralniczej: pozostawienie plamy lub zabrudzenia.

— Przyjmując zlecenie profesjonaliści powinni wiedzieć, czy są w stanie wykonać usługę, czy też nie — mówi Figura.

Na podobnej zasadzie można zgłaszać reklamacje usług fryzjerskich. Trudno byłoby udowodnić, że fryzura, którą sobie wymarzyliśmy, jest niezgodna z naszymi oczekiwaniami, ale przy szkodach w postaci chorób skóry lub zniszczonych włosów można domagać się zwrotu kosztów leczenia. W takich przypadkach roszczeń można dochodzić w ciągu 10 lat od zajścia niefortunnego zdarzenia. Klienci rzadko są świadomi tego, że mają prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa bez konsekwencji w ciągu 10 dni od jej podpisania. Co więcej, akwizytor jest obowiązany o tym poinformować, a umowa powinna zawierać informację o takiej możliwości. Jeśli tego zabrakło, klient może zrezygnować z towaru lub usługi w ciągu 10 dni od uzyskania takiej wiedzy, choć nie później niż po 3 miesiącach od podpisania umowy. Jeżeli sprzedawca przychodzi do naszego domu, śmiało można uznać, że umowa, którą podpisujemy, ma 10-dniowy termin zapadalności. Czasem jednak trudno określić — a przepisy nie są tutaj precyzyjne — co jest lokalem przedsiębiorcy.

To nie przypadek, że ponad połowa wniosków kierowanych do Polubownych Sądów Konsumenckich dotyczy spraw związanych z reklamacją obuwia.

— To polski fenomen — mówi Piotr Kubis. — Przedstawiciele organizacji konsumenckich z innych krajów nie mogą tego zrozumieć. Tam zwykle jedna osoba ma kilkanaście par butów, których nie eksploatuje nadmiernie. W Polsce rodzice, którzy kupili dziecku markowe buty za 500 zł przeznaczone do gry w koszykówkę, dziwią się, że po miesiącu gry w piłkę nożną nie nadają się do użytku.

Więcej w najnowszym numerze Gazety Finansowej
Marta Chmielewska
Źródło:

Przeczytaj też

Zawnioskuj o szybką gotówkę na święta. Wypłata nawet tego samego dnia.
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~eeee

A jakie prawa ma usługodawca lub sprzedawca? Bo mam wrażenie, że żadnych.

! Odpowiedz
0 0 ~i.



Ostrzegam przed firmą EBS dawniejsza nazwa 5 a SEC w Poznaniu i jej nierzetelnością.
Oddałam skórzaną kurtkę do czyszczenia w C.H. Malta.
Gdy zgłosiłam się po odbiór okazało się że kurtka zmieniła swoją strukturę i kolor. Z brązowego na ciemno-siny brąz. Skóra była bardzo zbita a przed oddaniem do czyszczenia miła delikatne włoski. Była bardzo miękka w dotyku. Wartość kurtki to 1200PLN. Za usługę musiałam zapłacić z góry 159,99PLN. Panie w prali powiedziały że mogą powtórnie wysłać kurtkę do Warszawy bo tam dokonywane jest czyszczenie. Po kolejnych prawie 3 tyg okazało się że kurtka wróciła w takim stanie jak została wysłana do poprawki. Zażądałam spisania pisma reklamacyjnego. Panie się bardzo opierały. Ponieważ byłam bardzo stanowcza wreszcie wyjęły bloczek i zaczęły wypisywać pole po polu. Niestety nie miły pojęcia jak wypełnić taki druk. Po kolejnych 3 tyg. otrzymałam tel. że kurtka wróciła z opinią i mogę sobie ją zabrać. Otrzymałam informacje iż opinia jest negatywna i nie otrzymam zwrotu pieniędzy za nierzetelnie wykonaną usługę i zniszczona odzież.
Sprawę kieruję do Urzędu Ochrony Konsumentów i do prawnika.
Będę domagał się odszkodowania, oraz zwrotu wszystkich kosztó

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~ania

4 dni temu bylam u fryzjera mialam miec pasemka a mam zniszczone suche lamliwe wlosy w innym salonie powiedziano mi ze mam zle zrobione wlosy sa blendy techniczne w wykonanej usludze oddali mi pieniadze ale teraz mam straszne wlosy i wiele bendzie mnie kosztowala regeneracja wlosow w salonie niechca przyjac reklamacji co mam z tym zrobic

!

Znajdź nas na Facebooku