Pierwszy pociąg metra dla Rijadu powstał już w fabryce w Chorzowie

Pierwszy z 69 pociągów metra, jakie dla stolicy Arabii Saudyjskiej, Rijadu, wyprodukuje fabryka koncernu Alstom w Chorzowie, opuścił chorzowski zakład - podała w środę firma. Alstom jest częścią konsorcjum, które buduje i wyposaża trzy linie metra w Rijadzie.

Produkcja w Chorzowie 69 składów pociągów metra Rijad Metropolis to część zamówienia udzielonego w 2013 r. konsorcjum FAST przez Urząd Rozwoju Miasta Ar-Rijad. Cały, wart 5,8 mld euro, kontrakt dotyczy m.in. zaprojektowania i budowy linii 4, 5 i 6 metra w Rijadzie. W skład konsorcjum wchodzą spółki: FCC (lider), Samsung, Alstom, Freyssinet Saudi Arabia, Strukton, Setec i Typsa. Udział grupy Alstom w zamówieniu ma wartość ponad 1,2 mld euro.

Pociągi metra dla Rijadu mają długość 36 metrów i składają się z dwóch wagonów. W każdym pociągu znajdują się trzy klasy: pierwsza, a także klasa przeznaczona dla rodzin i klasa dla pojedynczych pasażerów. Pociągi nie wymagają obecności maszynistów, a ich wszystkie osie są napędowe, dzięki czemu mogą pokonywać odcinki o nachyleniu do 6 proc. W wagonach są ergonomiczne siedzenia, oświetlenie LED, klimatyzacja i zaawansowane systemy informacji pasażerskiej.

Każdy etap produkcji pociągów, w tym końcowe testy statyczne i dynamiczne, jest realizowany w Chorzowie. Testy służą potwierdzeniu sprawności funkcjonalnej pociągów. Po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów pierwszy skład pociągu metra dla Rijadu pomyślnie przeszedł odbiór fabryczny przeprowadzony przez klienta.

"Udało nam się osiągnąć ten znaczący sukces dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników biorących udział w projekcie metra dla Rijadu. Mogę dzisiaj z dumą stwierdzić, że zakład w Chorzowie stał się centrum kompetencyjnym i produkcyjnym w zakresie pociągów metra dla całej grupy Alstom. Obecnie w Chorzowie zatrudniamy około tysiąca osób" skomentował w środę dyrektor zarządzający Alstom Konstal w Chorzowie Radosław Banach.

Oprócz pociągów, Alstom dostarczy również zintegrowany system metra wraz z rozwiązaniem Urbalis, czyli systemem sterowania pociągiem, a także zasilanie i produkowany przez spółkę system odzyskiwania energii Hesop. System ma być tak zaprojektowany, by maksymalnie obniżyć zużycie energii.

Produkcja pociągów metra dla Rijadu to obecnie główne zadanie chorzowskiego zakładu. Po jego wykonaniu fabryka - o czym koncern Alstom poinformował w lipcu zeszłego roku - ma dostarczyć 79 pociągów dla holenderskiej spółki Nederlandse Spoorwegen, która jest głównym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Holandii. Dostawy pociągów mają rozpocząć się w styczniu 2020 r. Wartość całego zamówienia, w którego realizacji będzie uczestniczył śląski zakład, przekracza 800 mln euro.

Koncern Alstom ma siedzibę główną we Francji i zatrudnia 31 tys. pracowników w ponad 60 krajach. Produkuje m.in. tabor szynowy: tramwaje, wagony metra oraz pociągi. W jego ofercie są zarówno pociągi wielkich prędkości, jak i kompletne rozwiązania dla metra czy komunikacji tramwajowej, a także usługi, jak utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz systemy sterowania ruchem kolejowym i infrastrukturą. Koncern jest światowym liderem zintegrowanych systemów kolejowych. W roku finansowym 2015/16 Alstom odnotował sprzedaż wartości 6,9 mld euro oraz pozyskał zamówienia na 10,6 mld euro.

W Polsce Alstom jest reprezentowany przez spółkę Alstom Konstal w Chorzowie - jednego z największych producentów taboru kolejowego dla europejskich operatorów. W chorzowskiej fabryce oraz w Centrum Serwisowym Pendolino w Warszawie zatrudnia w sumie ponad 1,1 tys. osób. Alstom rozwija też w Chorzowie centrum inżynieryjne. (PAP)

mab/ pad/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 2 ~tttt

To PESA ma fabrykę w Chorzowie? Nieźle się ostatnio rozwinęli

! Odpowiedz
1 6 ~autor

Proponuję by te wagony dostarczyć od razu z załadowanymi "emigrantami", którzy do nas przybyli z ich okolic.

! Odpowiedz
0 6 ~yxza

My robimy tylko konstrukcje wagonu,największą wartość dodana,automatyka i elektronika powstaje u Francuzów.

! Odpowiedz
3 6 ~Polak

A czy to ważne czy w wagonie pojadą z babami czy bez, ważne że od nas kupują klient płaci i wymaga a my zarabiamy oby jak najwięcej takich zleceń dla polskich firm

! Odpowiedz
5 2 ~rttyuiop

wpadkę zliczyłeś patrioto, Alstom to nie polska firma, dla mnie to akurat nie ma znaczenia ale przypuszczam że dla ciebie ma i to duże.

! Odpowiedz
2 5 ~Jonasz

Ktoś nie doczytał. To francuska firma.

! Odpowiedz
3 12 ~StanRS

W wagonach przeznaczonych do Arabii Saudyjskiej, gdzie kultura jest wyższa od naszej, będzie klasa pierwsza, miejsca przeznaczone dla facetów i ich 4 żon, i klasa dla samych facetów. Bo jak wiadomo baby tam nie mogą same wychodzić z domu bez towarzystwa męża, lub kogoś z rodziny. To nie Kolonia, czy Malmo gdzie baby szlajają się pijane same po mieście po północy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 7 ~poprawka

Nie od "naszej" (europejskiej, która zdominowała świat) tylko od unijnej (antyeuropejskiej), to dwie różne przeciwstawne kultury, niedokładnie słuchałeś "wieszcza".

! Odpowiedz
8 2 ~rttyuiop odpowiada ~poprawka

nasza czyli socjal-katolicka..............

! Odpowiedz
5 3 ~autor

Całe szczęście, że się tylko wyżywasz w internecie. W Radiu Maryja zrobiłbyś karierę.

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Księgarnia Bankier.pl

Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego ilustracje: Andrzej Mleczko, Robert B. Cialdini Cena: 34,90 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl