Ordynacja podatkowa: prezydent kontra rząd. Czym różnią się oba projekty?

redaktor Bankier.pl

Jaka jest różnica między prezydenckim projektem Ordynacji podatkowej a rządowym pomysłem na zmianę tej ustawy? Dlaczego w sprawie korzystnej dla podatników zasady „in dubio pro tributario” zapanowało milczenie? Czemu rząd chce stworzyć odrębny projekt, zawierający kontrowersyjną klauzulę o unikaniu opodatkowania, budzącą duży sprzeciw przedsiębiorców? Bankier.pl postara się odpowiedzieć na te pytania.

Obecnie obowiązująca Ordynacja podatkowa została uchwalona prawie 20 lat temu, w 1997 roku. Od tamtego czasu nowelizowano ją ponad 80 razy m.in. z powodu kilkudziesięciu orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z ustawą zasadniczą. To powoduje zagmatwanie już i tak skomplikowanych przepisów podatkowych. Najwyższy czas, aby podjąć próbę uproszczenia polskiego systemu podatkowego.

Jak powinna być nowa Ordynacja podatkowa? Czyjego interesu powinna bronić? (Thinkstock)

Kilka dni temu w mediach zawrzało na temat martwej ciszy wokół projektu nowelizacji obecnej Ordynacji podatkowej ogłoszonego w grudniu przez prezydenta. W tej sprawie nic się nie dzieje, a dokładniej Ministerstwo Finansów „nabrało wody w usta” i zwleka z wydaniem oficjalniej opinii dotyczącej prezydenckiego projektu ustawy. Mówi się nawet o cichej wojnie fiskusa z prezydentem.

Pikanterii całej sytuacji dodaje ogłoszona w połowie marca akcja Wyrwij bat fiskusowi" zainicjowana przez organizację Pracodawcy RP. To apel do podpisywania petycji kierowanej do marszałka Sejmu Radosława Sikorskiego i premier Ewy Kopacz w sprawie nie zwlekania z uchwaleniem prezydenckiej nowelizacji Ordynacji podatkowej. Nowelizacja jest tak wyczekiwana, gdyż ma wprowadzić zasadę „in dubio pro tributario”, czyli rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść podatnika.

Zamiast zajmować się prezydencką propozycją nowelizacji, rząd przedstawił założenia kierunkowe do swojego pomysłu na nową Ordynację podatkową. Zawierają one klauzulę o unikaniu opodatkowania, której boją się nie tylko przedsiębiorcy, ale i zwykli podatnicy.

Nie mylił się Piotr Szulczewski, analityk Bankier.pl, pisząc trzy miesiące temu, że w 2015 roku będziemy świadkami sporu towarzyszącemu tworzeniu nowej ordynacji podatkowejKto okaże się ważniejszy w państwie: fiskus czy podatnik? Obawiam się, że nasz rząd jeszcze nie dojrzał do takiej decyzji, by traktować obywatela jako równoprawnego partnera administracji podatkowej. Podobnego zdania jest Przemysław Pruszyński, ekspert podatkowy Konfederacji Lewiatan. W jego ocenie rządowe założenia do projektu są zbyt za słabe, aby dokonać przełomu w relacji podatnik - urząd skarbowy. Skąd ta opinia?

Różnice w obu projektach zmian Ordynacji podatkowej

Domniemanie winy czy niewinności? Obywatel uczciwy z założenia czy przestępca podatkowy? To podstawowa różnica – wyjściowe stanowisko fiskusa. Prezydent zaproponował, aby do przepisów ustawy podatkowej wpisać zasadę „in dubio pro tributario”. Z założenia obywatel to uczciwy człowiek, który celowo nie oszukuje państwa i rzetelnie płaci podatki. - W praworządnym państwie nie może być tak, że za błędy w prawie, za luki, za niejasności, za różnego rodzaju mankamenty, słabości ponosi odpowiedzialność obywatel i że skutki tych niejasnych, niedoskonałych regulacji są przerzucane na podatnika – dodał Bronisław Komorowski na konferencji prasowej, podczas grudniowej prezentacji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Rząd patrzy na to nieco inaczej. Płacenie podatków to obowiązek podatnika, za który należy mu się odpowiednie traktowanie ze strony aparatu podatkowego. Odpowiednie nie znaczy pełne zaufania i partnerskie. Dlatego właśnie rząd w projektowanej Ordynacji podatkowej chce zawrzeć tzw. klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Ma ona uniemożliwić podatnikowi podejmowanie prób omijania przepisów, w celu osiągania korzyści podatkowych. Choć polskie prawo nie zabrania optymalizacji podatkowej, czyli takiego prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z prawem, by płacić jak najmniejsze podatki (np. dokonanie wyboru lepszych dla danego podatnika form opodatkowania lub korzystniejszych zaliczek miesięcznych albo kwartalnych).

Dlaczego przedsiębiorcy boją się klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania?

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Barbara

Co z podatkiem od sprzedazy mieszkania ze wspólnoty malzenskiej przed uplywem 5 lat od zgonu jednego z małżonków.Sady orzekaja /Bialystok,Kraków/o niezgodnosci pobierania podatku dochodowego.

! Odpowiedz
0 0 ~Trup

Jak tu trzeba kadzić żeby komentarz raczył się pokazać?

! Odpowiedz
0 1 ~Biedak

Zrobio co zechco... Zdobywca Krzeseł po wyborach wszystko podpisze

! Odpowiedz
0 6 ~ObywatelK

"Odpowiednie nie znaczy pełne zaufania i partnerskie."
Ok. Na zasadzie wzajemności od dziś będę odpowiednio traktował wszystkie organy waaadzy.

! Odpowiedz
0 9 ~windykator

Klasyczna ustawka . Będą używać wszelkich "chwytów poniżej pasa", bo wiedzą, co ich czeka po przegranej kłamcy, złodzieje i zdrajcy Polski.

! Odpowiedz
0 10 ~Zosia

Czyżby B. K odzyskał pamięć. A jeszcze niedawno, zeznając jako świadek w procesie W. Sumlińskiego nic nie pamiętał. To się chyba nazywa syndrom wyparcia .

! Odpowiedz
0 3 ~polonista

Konta?

! Odpowiedz
0 13 ~drwal

Trzeba pytać o Pro Civili, o 200tys,marek,o WAT, o płk Tobiasza,co umarł w tańcu przed przesłuchaniem etc gonić i nagłaśniać . Komorowski na początku lat 90 wraz z Maciejem Rayzacherem, za pośrednictwem tajnego współpracownika WSI „Tomaszewskiego” 260 tys. marek Januszowi Paluchowi, by je „rozmnożył” w swoim biznesie.
Tak skutecznie WSI rozpracowało Pro Civilii,że podejrzani o kradzież kilkuset milionów chodzą sobie na wolności i się śmieją ze wszystkich.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 7 ~ObywatelK odpowiada ~drwal

I jeszcze okazuje się, że rządowy mecenas Giertych broni oskarżonych o kradzież ze SKOK Wołomin.

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

    Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

  • W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

    Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

  • Termin zapłaty miesięcznej kwoty podatku od nieruchomości przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

    Termin zapłaty raty podatku leśnego przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Kalkulator odsetek

Aby obliczyć wartość odsetek, podaj kwotę zaległości oraz zakres dat.

? Odsetki ustawowe nalicza się od dnia, gdy zobowiązanie staje się wymagalne. Jeżeli spłata miała nastąpić 10-tego, to odsetki naliczane są od 11-tego.
? Data kiedy zobowiązanie będzie regulowane. Jeżeli przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to należy wpisać datę pierwszego kolejnego dnia roboczego.
? Stawkę obniżoną do wysokości 75% stawki podstawowej stosuje się tylko do zaległości powstałych po 1 stycznia 2009 roku. Odsetki w obniżonej stawce pobiera się, gdy podatnik złoży korektę zeznania i w ciągu 7 dni od niej wpłaci zaległość.
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl