Nowości w Wizz Air: skrócona odprawa online i blokowanie cen biletów

zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl

Skrócony do 48 godzin czas odprawy dla osób, które nie dopłacą za wybór miejsca i możliwość odpłatnego zablokowania ceny biletów to nowości, które właśnie wprowadza Wizz Air. Więcej kontrowersji może budzić natomiast dopisek o konieczności zakupienia dwóch miejsc przez osoby, które nie mieszczą się na jednym fotelu.

Skrócony czas darmowej odprawy online

Historia lubi się powtarzać. Najpierw, kilka lat temu, to Ryanair wprowadził numerację miejsc w samolotach z opcją odpłatnego wyboru konkretnego fotela. Ponad rok później na ten sam krok zdecydował się Wizz Air.

W Ryanairze już obowiązuje zasada, że osoby, które decydują się na losowy przydział miejsca w samolocie, mogą dokonać odprawy online na samym końcu, na krótko przed lotem. Pierwotnie miały na to siedem dni. Obecnie tzw. wczesna odprawa (dla osób, które dopłacają za miejsce) jest możliwa już na 30 dni przed datą wylotu, a standardowa odprawa (dla osób, które decydują się na automatyczny przydział miejsc) jest otwarta dopiero na 4 dni przed odlotem.

(Wizzair.com)

Podobny mechanizm będzie teraz stosował Wizz Air. W informacjach zamieszczonych na stronie internetowej wizzair.com czytamy, że dla pasażerów, którzy dokonają rezerwacji po 15 sierpnia 2017 roku i nie zdecydują się na wybór miejsca za dodatkową opłatą, odprawa online będzie dostępna dopiero na 48 godzin przed odlotem. Internetowa odprawa na lot powrotny zostanie udostępniona wtedy, kiedy odprawa na lot do miejsca docelowego, jednak nie wcześniej niż na 15 dni przed odlotem.

Dla rezerwacji dokonywanych do 15 sierpnia br. włącznie obowiązują dotychczasowe zasady odprawy, a zatem jest ona dostępna w terminie od 30 dni do 3 godzin przed odlotem. – Wszyscy klienci, którzy wykupią usługę WIZZGO lub WIZZ Plus, również będą mieć możliwość dokonania odprawy online, zarówno w przypadku przylotów, jak i wylotów w terminie 30 dni przed planowanym lotem – przypomina w komentarzu przesłanym redakcji Bankier.pl biuro prasowe Wizz Air.

Blokowanie ceny biletów

W czasie gdy informacja o skróceniu czasu odprawy dla osób niedopłacających za miejsca pojawiła się na stronie przewoźnika, w oficjalnym komunikacie pochwalił się on inną wprowadzaną zmianą. Chodzi o usługę „Fare Lock”, która umożliwi pasażerom zablokowanie znalezionej ceny biletu na 48 godzin. Skorzystanie z takiej opcji będzie kosztowało 13 zł/osobę i dotyczyło wyłącznie rezerwacji dokonywanych na co najmniej 7 dni przed datą wylotu.

Żeby dokonać rezerwacji w zabezpieczonej przez „Fare Lock” cenie, pasażerowie muszą opłacić całą kwotę za pomocą karty kredytowej lub przez konto MyWizz w ciągu 48 godzin. Jeśli tego nie zrobią, rezerwacja zostanie automatycznie anulowana.

Niskokosztowi przewoźnicy przyzwyczaili już pasażerów do częstych zmian w ofercie. Podczas gdy jedne podnoszą komfort korzystania z usług, inne mają za zadanie generować oszczędności. Żeby tanie linie nadal mogły pozostać tanie, klienci muszą być przygotowani na kolejne, nie zawsze dobre wieści od przewoźników.

Duzi zapłacą więcej?

Pasażerowie planujący podróż z węgierskim przewoźnikiem powinni też zwrócić uwagę na informację, jaka pojawia się teraz w zakładce „Przydział miejsc” na stronie wizzair.com. Uprzedza ona osoby, "które z jakiegokolwiek powodu nie mieszczą się na jednym miejscu, muszą wykupić dodatkowe miejsce w cenie miejsca dla osoby dorosłej".

(Wizzair.com)

Czy to oznacza, że personel pokładowy w przyszłości będzie kontrolował tę kwestię? Jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte wobec osób, które zapłaciły za jedno miejsce, ale nie mieszczą się na nim? A może, jak zdążyły zasugerować media, jest to sposób na zarabianie na pasażerach większych rozmiarów? Poprosiliśmy przewoźnika o rozwianie wątpliwości w tej sprawie.

W przesłanym do redakcji Bankier.pl komentarzu brak jednak odniesień do postawionych pytań. Przewoźnik tłumaczy adnotację na stronie internetowej szczególnymi potrzebami pasażerów, w tym na przykład osób, które podróżują z delikatnymi przedmiotami nie nadającymi się do transportu w luku bagażowym.

– Jest wiele powodów, dla których nasi klienci decydują się na wykupienie dodatkowego miejsca siedzącego w samolocie podczas lotu. Większość z nich potrzebuje dodatkowego komfortu, podczas gdy niektórzy dodatkowe miejsce wykorzystują do przewiezienia wartościowych przedmiotów (takich jak: instrumenty muzyczne lub inne delikatne przedmioty). Zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami w branży, we wszystkich tych sytuacjach, pasażerowie są zobowiązani do wykupienia dodatkowych miejsc siedzących przed planowym lotem. W razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań dotyczących zasad konieczności wykupu dodatkowego miejsca, zalecamy kontakt z Telecentrum WIZZ – wyjaśnia biuro prasowe Wizz Air.

Z nieoficjalnych informacji, które uzyskaliśmy od osób związanych z Wizz Air wynika, że kontrowersje wokół komunikatu na stronie wiążą się raczej z niefortunnym sformułowaniem zapisu niż z zamierzoną dyskryminacją pasażerów.

Malwina Wrotniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 54 wizytator

Powinni wprowadzić miejsce super premium koło pilota i low cost w luku bagażowym. Jeszcze coś wam mogę wymyślić choć zarządzania nie konczyłem.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl