Nowe zasady dla kredytobiorców już w lipcu

analityk Bankier.pl

W dzienniku ustaw 21 kwietnia opublikowano tekst ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami. Nowe prawo wejdzie w życie po trzech miesiącach, a zmiany dotyczące reklam kredytów konsumenckich za pół roku.

Z dużym opóźnieniem do polskiego prawa wdrożone zostają zapisy unijnej dyrektywy MCD, która postawiła sobie za cel poprawienie pozycji kredytobiorców kupujących nieruchomości. Termin minął w marcu 2016 r., ale prace nad ustawą przeciągnęły się do końca ubiegłego roku. Nie zabrakło niespodziewanych zwrotów akcji. W grudniu w projekcie umieszczono, zgodnie z sugestią KNF, fragment przewidujący wprowadzenie zakazu wynagradzania pośredników kredytowych przez banki. Nie znalazł się on jednak w ostatecznej wersji ustawy.

Ustawa o kredycie hipotecznym da klientom kilka nowych uprawnień
Ustawa o kredycie hipotecznym da klientom kilka nowych uprawnień (fot. Lukasz Dejnarowicz / FORUM)

Akt opublikowano 21 kwietnia 2017 r., a większość zapisanych w nim rozwiązań wejdzie w życie 22 lipca 2017 r. Do umów o kredyt hipoteczny oraz umów o kredyt konsumencki, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosowane będą przepisy dotychczasowe.

Z punktu widzenia klientów najważniejsze zmiany wprowadzone przez ustawę dotyczą m.in. poszerzenia zakresu informacji dostępnej przed zawarciem umowy, ustalenia obowiązującego terminu wydania decyzji kredytowej, możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni oraz limitowania kosztów związanych ze wcześniejszą spłatą zobowiązania. Kredytodawcy zostali także zobligowani do proponowania klientom opóźniającym się ze spłatą restrukturyzacji kredytu oraz umożliwienia samodzielnej sprzedaży nieruchomości przed realizacją zabezpieczenia.

Najważniejsze regulacje ustawy o kredycie hipotecznym podsumowaliśmy na łamach Bankier.pl,  opisując:

22 października 2017 r. w życie wejdą natomiast zmiany dotyczące zasad reklamowania kredytów konsumenckich. Wymuszą one na bankach, SKOK-ach i firmach pożyczkowych wyraźniejsze wyeksponowanie parametrów produktu. W materiałach informacyjnych trzeba będzie podać, w sposób tak samo czytelny jak pozostałe dane, co najmniej rzeczywistą roczną stopę oprocentowania.

Michał Kisiel

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 2 ~Podpis

Prawniczy bełkot

! Odpowiedz
2 1 ~As

Marco weź zrób sobie loda.

! Odpowiedz
9 7 ~marco

Ta ustawa jest niezgodna z dyrektywą unijną.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl