Niski limit na karcie płatniczej nie zawsze cię ochroni

analityk Bankier.pl

O dość nietypowym przypadku poinformował nas jeden z czytelników. Na swojej karcie w mBanku ustawił niskie limity dla transakcji internetowych i telefonicznych. Mimo tego udało mu się dokonać zakupu na kwotę przekraczającą limit. Bo sprzedawca się pomylił.

Limity transakcyjne to jeden ze sposobów na zabezpieczenie swojej karty płatniczej. W niektórych bankach można je ustalać samodzielnie przez system bankowości internetowej. Tak jest między innymi w mBanku. Jeśli klient obawia się o bezpieczeństwo danych swojej karty w internecie, może sobie ustawić niski limit dla transakcji online. Nawet jeśli dane wpadną w ręce złodzieja, to i tak nie zrobi zakupów, bo ograniczenie kwotowe nie pozwoli mu sfinalizować transakcji. Tak jest przynajmniej w teorii.

Niski limit na karcie płatniczej nie zawsze cię ochroni
Niski limit na karcie płatniczej nie zawsze cię ochroni (fot. Gdolgikh / YAY Foto)

Napisał do nas jeden z czytelników, który właśnie w ten sposób zabezpieczył swój plastik. Ustawił limit 10 zł dla płatności internetowych i telefonicznych, czyli transakcji bez fizycznego użycia karty. Mimo tego, przez przypadek dokonał zakupu biletu lotniczego, podając dane właśnie tej karty przez telefon. Zdziwiony zgłosił się z tym problemem do mBanku.

W odpowiedzi usłyszał, że sprzedawca – w tym wypadku pracownik punktu SwissPort w Londynie – ręcznie wprowadził dane do terminala, ale nie oznaczył transakcji jako transakcja w formacie e-commerce. Zapytanie autoryzacyjne zostało sformatowane jako transakcja bezgotówkowa, w wyniku czego limity autoryzacyjne umożliwiły poprawną autoryzację transakcji.

Konsultant mBanku wyjaśnił, że wybór formatu zapytania autoryzacyjnego danej transakcji zależy tylko od akceptanta. Do systemu autoryzacyjnego mBanku (ale także każdego innego banku) wpływa zapytanie autoryzacyjne, które powinno zostać przesłane w jednym z trzech dostępnych formatów autoryzacyjnych:

  • jako transakcja bezgotówkowa,
  • jako transakcja internetowa,
  • jako transakcja korespondencyjna/telefoniczna.

W przypadku podania danych przez internet lub telefonicznie, punkt zobligowany jest do wysłania poprawnego zapytania autoryzacyjnego.

- Bank nie ma jednak wpływu na to, w jakim formacie do niego przychodzi zapytanie autoryzacyjne – za to odpowiada podmiot, który je wystawia – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka z biura prasowego mBanku. - Chociaż wyraźnie widać, że transakcja nie powinna zostać w ten sposób oznaczona, sprzedawca wysłał ją do banku właśnie w tym formacie, na co -  jeszcze raz podkreślę – nie mamy wpływu. System odczytał prawidłowo transakcję jako transakcję bezgotówkową, na którą klient nie miał założonego tak niskiego limitu. Limity nie działały ponieważ nie była to transakcja MO/TO – wyjaśnia.

Czy klient może zatem złożyć reklamację? Nie jest to takie oczywiste. - Podanie danych karty przez klienta oznacza zgodę na przeprowadzenie transakcji, a za transakcje tego typu zgodnie z prawem odpowiada klient – mówi Wojciechowska-Rulka.

Nie daj się nabrać. Tego nigdy nie robi twój bank

Nie daj się nabrać. Tego nigdy nie robi twój bank

Złodzieje nie atakują zabezpieczeń bankowych, żeby dostać się do pieniędzy. O wiele łatwiej jest im oszukać użytkownika bankowości internetowej. Dlatego podszywają się pod bank i próbują wyłudzić informacje. Łamią przy tym pewne zasady, do których stosują się banki. Jeśli je znasz - łatwo rozpoznasz oszusta.

Dodaje, że nie jest to pierwszy przypadek tego typu, to skala takich zdarzeń jest marginalna i można je wiązać z pojedynczymi pomyłkami sprzedawców. Powyższy przypadek pokazuje jednak, że warto regularnie monitorować historię obrotów na swoich kartach płatniczych. Może się bowiem okazać, że jakiś nieuczciwy sprzedawca wykorzysta dane „przez pomyłkę” i wyśle złe zapytanie autoryzacyjne do banku.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
15 5 ~noe

"Mimo tego, przez przypadek dokonał zakupu biletu lotniczego, podając dane karty przez telefon." To jest ewidentna wina klienta. Nigdy nie zdarzyło mi się przypadkowo za coś zapłacić. A tym bardziej nie mogę zrozumieć przypadku zakupu biletu. To nie jest mała kwota i dobrowolnie podał dane karty. Jakiś osioł i jeszcze jest zdziwiony.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 13 ~aabbcc

chyba w ogóle nie zrozumiałeś sensu artykułu który przeczytałes....

! Odpowiedz
8 4 ~noe odpowiada ~aabbcc

Zrozumiałem. Jeżeli ktoś "przypadkowo" płaci kartą, to jest pod wpływem jakiegoś środka. Przecież, jeżeli nie chciałby kupić biletu (tym bardziej przy limicie 10zł - dobra promocja), to w jakim celu podał dane karty? A nic nie pisałem o tym, że forma autoryzacji zależy od sprzedawcy to oddzielny temat. Generalnie limit działa.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 5 ~mwa odpowiada ~noe

Mógł mieć np. dwie karty - jedną służbową a drugą prywatną. I ustawienie limitu 10 zł miało go m.in. zabezpieczyć przed takimi pomyłkami.

! Odpowiedz
0 2 ~jaju odpowiada ~noe

Noe - nic nie zrozumiałeś. Przeczytaj artykuł że 3 razy to może zrozumiesz. Ale jeśli nie posiadasz karty kredytowej, albo masz, ale nie czytasz umów to i tak niewiele zrozumiesz.
W tych limitach chodzi o to by powyżej kwoty limitu dokonać płatności tylko za pomocą dodatkowego narzędzia autoryzacyjnego. To nie blokuje płatności, ale wymaga jej dodatkowego uwierzytelnienia. I tyle.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 2 ~noe odpowiada ~jaju

A przeczytałeś o czym ja napisałem? Nie pisałem o limitach, tylko o tym, że przypadkowo zapłacił. Chyba proste.

! Odpowiedz
1 1 ~aabbcc odpowiada ~noe

ręce opadają...wracaj panie na swoją arkę i przemyśl, bo brniesz w swej głupocie cały czas i jeszcze próbujesz zarazić nią innych. Nie tłumacz sie że Ci chodziło o to czy o tamto bo artykuł jest na konkretny temat i przedstawia konkretny problem...

! Odpowiedz
1 2 ~czyz_nie_tak odpowiada ~mwa

czyli dokonal zaniedbania w kwestii
- zlego doboru srodka platniczego - nie tak karta
- zlego doboru kontrachenta, ktory wybral nieodpowiednia forme autoryzacji

! Odpowiedz
0 1 ~Adam odpowiada ~jaju

Też się mylisz. W mbanku limity autoryzacyjne blokują lub pozwalają wykonać transakcje, nie dochodzi do dodatkowej weryfikacji, jeśli płatność będzie na wyższą kwotę niż ustawiony limit.

I tutaj faktycznie nie było błędu banku. Podam inny przykład żeby to zobrazować:
Idziesz na pocztę i chcesz wypłacić kartą pieniądze w kasie, np. 100 zł. Twój limit na wypłaty w kasach jest ustawiony na 10 zł, Gdyby takie zapytanie wpłynęło do banku to transakcja zostałaby automatycznie odrzucona. Ale pracownik poczty popełnia błąd i wprowadza dane jako transakcję internetową, a limit jaki masz tu ustawiony to np. 1000 zł. W takiej sytuacji gdyby pracownik zrobił swoje prawidłowo bank by odrzucił transakcje, ale że 1) pracownik poczty popełnił błąd i 2) akurat na inny rodzaj transakcji miałeś wystarczający limit, transakcja jest wykonana. Bank wtedy dostał tylko info: czy można tą kartą płacić przez internet na 100 zł? Można więc jest to wykonane. A że Ty chciałeś to wykonać inaczej bank informacji nie posiada, odpowiada na to co zostanie do niego przesłane, a tu jest przesłana informacja o transakcji internetowej.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 4 ~Anonymous

W takim razie jeśli ktoś komuś ukradnie numer karty i kod CVV2 a złodziejem będzie osoba posiadająca dostęp do terminali obciążających nawet w sposób nieautoryzowany to może ukraść pieniądze mimo limitów.

! Odpowiedz
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Aktualnosci.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaonoqogjmtsj', {myMaster: '5nerCqOMqCb6Z3jd6O2kuJZLfVfFSQetDXXyAtQKJUj.S7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI -0,93% 7 438,40
2017-09-25 17:15:00
HANDLOWY 0,15% 68,80
2017-09-25 17:00:00
INGBSK -0,39% 205,00
2017-09-25 17:00:00
GETINOBLE -3,70% 1,30
2017-09-25 17:00:00
MBANK -1,80% 432,10
2017-09-25 17:02:08
GETIN -1,15% 1,72
2017-09-25 17:00:00
IDEABANK -0,73% 25,80
2017-09-25 17:00:00
BOS 1,94% 10,52
2017-09-25 16:42:04
SANTANDER -0,08% 24,03
2017-09-21 13:00:49
BZWBK -2,15% 359,10
2017-09-25 17:02:47
UNICREDIT 0,25% 76,16
2017-09-25 14:29:29
ALIOR -0,64% 65,28
2017-09-25 17:02:29
MILLENNIUM 1,77% 6,91
2017-09-25 17:03:09
PKOBP -0,87% 35,35
2017-09-25 17:00:00
PEKAO -1,05% 126,65
2017-09-25 17:03:57
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl