Morawiecki: Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski

Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja - współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym - powiedział w środę wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki
Wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki (fot. Adam Chełstowski / FORUM)

"Myślę, że to będzie taki wielki cywilizacyjny projekt dla nas, bijące komunikacyjne serce Polski" - podkreślił.

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. "Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne" - zaznaczył.

Morawiecki wyjaśnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. "Te analizy (...) sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym" - powiedział Morawiecki.

"Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście w pierwszej fazie pierwszych 10-15 lat analizy pokazują, może to być nawet do 50 mln pasażerów. Czyli na taką pojemność lotnisko powinno być przygotowywane. I w kolejnych dekadach chcemy, żeby ten potencjał był cały czas dostępny" - dodał.

Jak zauważył, analizy potencjału lotniska określają na około 180 mln pasażerów, ze zdolnością do obsługi państw takich jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje południowej Europy, graniczące z Polską od południa.

"Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem; może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na tym szlaku Wschód-Zachód bardzo ważne miejsce" - mówił wicepremier. "Również na szlaku Północ-Południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku (...) staje się jednym z bardziej liczących na Bałtyku" - dodał.

Według niego, CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym".

Wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

"Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu" - podkreślił Morawiecki.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób. (PAP)

Adamczyk: Komitet Ekonomiczny RM podjął decyzję o rekomendowaniu budowy CPL

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów ustalił ponad wszelką wątpliwość i konsensualnie podjął decyzję o rekomendacji budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował w środę minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

"Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów ustalił ponad wszelką wątpliwość i konsensualnie podjął decyzję o rekomendacji budowy tegoż portu" - powiedział Adamczyk podczas konferencji poświęconej oficjalnym wynikom podsumowujących rynek przewozów pasażerskich w Polsce.

"Wczoraj podjęta została decyzja rekomendowania realizacji tego dużego przedsięwzięcia. Poza wszelką dyskusją ten olbrzymi wysiłek jest niezbędny, aby zapewnić obsługę pasażerów" - powiedział. Jak dodał, według średnio optymistycznych przewidywań liczba pasażerów przewidywana jest na poziomie 50 mln w 2030 roku, a bardzo optymistycznych - 60 mln. "Ale życie podpowiada, że wzrost liczby pasażerów w stosunku do szacunków, jest zdecydowanie wyższy" - wskazał minister.

Dopytywany o szczegóły dotyczące CPL, powiedział, że nie jest upoważniony do udzielania informacji na ich temat. "Nie będę wchodził w kompetencje członków Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, szczególnie przewodniczącego. (...) O tym będzie mowa na zapewne zwołanej konferencji prasowej przez przewodniczącego Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, przez jego członków, ja jestem skromnym członkiem tego Komitetu, nie czuje się upoważniony do tego, aby dzisiaj mówić o szczegółach" - wyjaśnił Adamczyk.

Minister tłumaczył, że "budowa dużego portu lotniczego to nie jest kwestia dwóch - trzech lat". "To jest proces, który należy przymierzać w kategoriach etapu dziesięcioletniego. Bo to nie jest tylko kwestia studium, koncepcji, analiz, przygotowania projektu technicznego, rozpoczęcia i zakończenia budowy. To jest ten moment, kiedy pierwszy samolot, po dopuszczeniu lotniska do użytkowania, odrywa swoje koła od pasa startowego. To jest ten moment, od kiedy zaczyna funkcjonować nowe lotnisko. Co do czasu jego uruchomienia to możemy sobie wyobrazić, że to (...) lata 2027-2028 najpóźniej. W tym czasie, musimy pracować nad tym, aby ten wzmożony ruch pasażerski można było na polskich lotniskach obsłużyć, szczególnie tutaj na Lotnisku Chopina, ale także i w portach regionalnych" - wskazał.

Jak mówił minister Adamczyk, "przed nami olbrzymi wysiłek, aby zapewnić odpowiednią przepustowość portów lotniczych w latach następnych". "I to wysiłek skierowany na przemodelowanie organizacji pracy w portach lotniczych, szczególnie tutaj w porcie na Okęciu. To wysiłki inwestycyjne, które pozwolą przyjmować tę liczbę pasażerów w naszych portach, która nie będzie ponad te dzisiejsze ich możliwości, bo każde z lotnisk ma określone możliwości przyjmowania pasażerów" - dodał.

zab/ skr/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 3 ~Arbeitloser

Takie inwestycje są możliwe tylko dlatego, że politycy PiSu podejmując taką decyzję nie odpowiadają za jej skutki i muszą się liczyć z jej plajtą.
Kasa za budowę lotniska rozejdzie się owszem wśród kumpli i misiewiczów, a czy to lotnisko w ogóle sięsprawdzi, to już nie muszą sietym kłopotać. Przerzuci się ewentualną plajtę na barki obywateli.
To będzie dodatkowy impuls na czas wyborów, żeby jeszcze więcej jak Gierek wykazać placów budowy. W długim okresie nikogo z polityków to nie obchodzi.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 1 ~Rysiek

Jest Modlin Okęcie po co jeszcze jedno ? Stać Polskę na coś tskiego? I kto to będzie budował ?

! Odpowiedz
0 3 ~mac_cook_book

moze by tak najpierw zadbac by miasta wojewódzkie połączyć siatką dróg co najmniej expresowych...np. trasa poznan-wrocław pozdrawiam ;)

! Odpowiedz
2 16 ~Szejk

I bardzo dobrze, trzeba w końcu odciążyć lotnisko w Radomiu...

! Odpowiedz
0 8 ~kot

ma to przynosić zyski? Powołac spólke akcyjną, niech akcjonariusze sie zrzucą skoro ma to byc dochodowe- chetnych nie zabraknie. Nie finansowac tego z budżetu.

! Odpowiedz
4 8 ~Ron

Okęcie za 10 lat będzie sprzedane developerom za ogromne pieniadze. CPL to absolutna konieczność ze względu na hałas, przepustowość i bezpieczeństwo. Lepsze zawsze jest wrogiem dobrego.

! Odpowiedz
7 9 ~autor

Piękne zdjęcie. Jeszcze Maciarewicz obok i mamy dwóch nawiedzonych.

! Odpowiedz
2 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 4 ~rew

ciiiii. ....... na zdjęciu minister szykuje się do odlotu - z nowego portu oczywiście :)

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz

Pobierz program PIT 2016

Program Pit 2016

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 1,8% I 2017
PKB rdr 2,7% IV kw. 2016
Stopa bezrobocia 8,6% I 2017
Przeciętne wynagrodzenie 4 277,32 zł I 2017
Produkcja przemysłowa rdr 1,2% II 2017

Znajdź profil

Księgarnia Bankier.pl

Giełda. Podstawy inwestowania. Wydanie kieszonkowe Giełda. Podstawy inwestowania. Wydanie kieszonkowe Cena: 19,90 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl