Kobiecy pomysł na biznes: skład opału

Magda Siemiątkowska w 2005 roku zaczęła studia i zarazem życie zawodowe.  Początkowo pracowała w sklepie, później w banku. Ale gdy okazało się, że jest w ciąży, pracodawca przedłużył jej umowę tylko do dnia porodu. Znalazła się w bardzo trudnej sytuacji.

Centrum Opałowe Magdalena
fot. Centrum Opałowe Magdalena

– Gdy byłam w siódmym miesiącu ciąży, postanowiłam ulec namowom męża i wspólnie z nim założyć firmę. Mąż nosił się z takim zamiarem od dawna. Zaczęliśmy nawiązywać kontakty z wieloma ludźmi, którzy potencjalnie mogliby nam pomóc przejść na swoje. Wówczas nawiązała się nić porozumienia z naszym dealerem opału. Dodatkowo byliśmy w posiadaniu działki inwestycyjnej, na której można było prowadzić podobny interes. Wszystko się poukładało i w ten sposób zyskaliśmy pomysł na nasz biznes – opowiada Magda.

Pomogły fundusze unijne

Centrum Opałowe Magdalena
Magda Siemiątkowska

Punkt sprzedaży opału już na starcie wymaga kilkudziesięciu tysięcy złotych inwestycji. Aby zdobyć potrzebne środki, Magda wzięła udział w programie unijnym, z którego otrzymała 40 tys. zł na otwarcie działalności gospodarczej. Za te pieniądze mogła kupić elektroniczną wagę i używany samochód dostawczy. Dodatkowe koszty to zaopatrzenie się w towar.

Oficjalnie firma (Centrum Opałowe Magdalena) powstała w październiku 2009 roku w Niwnicy w województwie opolskim, 3 km od Nysy. Obecnie Magda zatrudnia dwóch pracowników. Jej mąż zajmuje się organizacją dostaw, sprzedażą i transportem opału do klienta. Ona sprawuje kontrolę nad formalną zgodnością zamówienia, wystawia faktury, realizuje płatności i obsługuje sprzedaż ratalną.

Trzeba posiadać odpowiedni teren


Założenie firmy z formalnego punktu widzenia nie jest trudne: kilka wniosków i firma jest na rynku. Problemy pojawiają się później, gdy trzeba spełnić szereg warunków formalnych i działać wedle obowiązujących przepisów, skierowanych pod konkretną działalność.

Skład opału nie jest działalnością koncesjonowaną ani licencjonowaną. Trzeba jednak uzyskać z urzędu gminy pozytywną decyzję o warunkach lokalizacji inwestycji. Należy także posiadać odpowiedni grunt utwardzony w celu składowania opału. Do tego dochodzą wymogi zawarte w przepisach BHP i przeciwpożarowych.

Klienta oszukasz tylko raz


Jak mówi Magda, w powiecie nyskim konkurencja nie jest mała. – W samej Niwnicy mamy konkurenta, który już działał na rynku w momencie powstania naszego centrum opałowego. Z konkurencją trzeba się liczyć, trzeba ją szanować, trzeba się umieć z nią także porozumieć – dodaje. Opowiada również, że istnieje niepisana współpraca podmiotów z branży. Każdy ma swojego klienta i firmy nastawiają się na zdobycie nowego, a nie na podebranie już pozyskanego przez rywala biznesowego.

Centrum Opałowe Magdalena
fot. Centrum Opałowe Magdalena

Nie oznacza to jednak, że Magda nie musi inwestować w środki, które pozwolą jej być lepszą od konkurencji. Jest wręcz przeciwnie. – Wyróżniającym nas elementem jest posiadanie elektronicznej wagi, a za tym idzie uczciwa obsługa klienta. Klienci powiedzą bowiem wszystko o jakości obsługi. Jeśli ktoś zadziała na ich szkodę, zrobi to tylko raz. Tak jak saper, który może się tylko raz pomylić – mówi.

Firma Magdy we współpracy z bankiem oferuje także sprzedaż w systemie ratalnym. W 15 minut klient poznaje decyzję, czy otrzyma opał na raty, czy nie. Centrum opałowe stosuje także różne formy reklamy: ulotki, lokalną prasę i stronę internetową. Jak twierdzi Magda, w jej branży te środki reklamy są skuteczne.

Węgiel kupują kobiety… i to latem


Magda współpracuje z jednym dostawcą, który przywozi im węgiel. Czasami do pracy wstaje nawet w środku nocy, gdy przyjeżdża nowa dostawa. Opał kupują od niej później zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Najchętniej w miesiącach letnich.

Centrum Opałowe Magdalena
fot. Centrum Opałowe Magdalena

– Wydawałoby się, że największą sprzedaż powinniśmy notować w zimie, a tak nie jest. Najwięcej sprzedajemy latem, ponieważ wówczas klienci zaopatrują się w opał na zimę. Zdają sobie bowiem sprawę, że zimą opał jeszcze podrożeje – nigdy nie było obniżek ceny w sezonie grzewczym. Wolą więc wcześniej się w niego zaopatrzyć i to po korzystniejszej cenie – wyjaśnia.

Magda na bieżąco analizuje zapotrzebowanie na opał: – Swego czasu bardzo długo przyglądaliśmy się sposobom ogrzewania: na gaz i na olej opałowy. Doszliśmy jednak do wniosku, że naszymi klientami są także osoby posiadające ogrzewanie gazowe oraz to standardowe że i zaopatrują się u nas w opał. Węgiel jest paliwem tanim w eksploatacji i najbardziej dostępnym.

Jeżeli chodzi o klientów, to w większości przypadków opał zamawiają kobiety. Jak podkreśla Magda, kobiety niejednokrotnie zmuszone są poznać się na węglu. Przyjeżdżają bądź zamawiają opał telefonicznie, gdyż mężowie są wtedy w pracy lub za granicą. Poza tym klienci doskonale wiedzą, z których kopalni pochodzi dobry węgiel i wybierają te składy, gdzie mogą nabyć ten najlepszy.

Są zyski i jest satysfakcja


Już po pierwszych miesiącach działalności Magda zanotowała zyski. Przekonała się jednak, że zysków z firmy nie odczuwa się w takim stopniu jak wynagrodzenia z umowy o pracę. Pieniądze w firmie są bowiem w ciągłym obrocie, cały czas się je inwestuje. To jednak nie umniejsza satysfakcji i autonomii, jaką odczuwa przy prowadzeniu własnego biznesu.

– Sami sobie jesteśmy szefami, a co za tym idzie, mamy niesamowitą motywację i siłę do działania. Owszem, są i koszty: czas, stres, przynoszenie kłopotów z firmy do domu, ale trzeba umieć znaleźć złoty środek, złapać dystans. Trzeba też pamiętać, że porażka nie jest klęską, tylko motywacją do dalszego działania. Mówię to też moich słuchaczom w zaocznej szkole policealnej, w której uczę ekonomicznych przedmiotów zawodowych, bo jednym z przedmiotów jest właśnie prowadzenie działalności gospodarczej – opowiada.

Osobom, które planują założenie firmy, poleca przede wszystkim zweryfikowanie swojego pomysłu biznesowego oraz oszacowanie rynku, na którym planuje się działać. Bardzo ważne jest także umiejętne oszacowanie kosztów i prognozowanie przychodów. – To jest inwestycja, a z punktu widzenia ekonomii każda inwestycja to ryzyko. Należy jednak być przedsiębiorczym, umieć sprostać wyzwaniom i podejmować decyzje w niepewności. Mając własną firmę, robi się wszystko, bo robi się dla siebie – kończy.

Jeżeli jesteś kobietą przedsiębiorczą i prowadzisz własną firmę - napisz do nas! Zaprezentuj się w naszym cyklu i podziel się z czytelnikami swoim doświadczeniem.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Ponad 100 kobiecych pomysłów na biznes
 
ciasteczka z duszą portal turystyczny
Portal motoryzacyjny
Portal turystyczny
Koncerty światowych wirtuozów
Żłobek Samoloty
Klocki gwiazdki
Źródło:
Duża zmienność na rynku? Wykorzystaj to!
CFD są ryzykowne możesz stracić więcej niż depozyt.
Advertisement
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~bankówka

Skład węgla , wydaj się taki niekobiecy, a jednak babka sobie poradziła. Też coś muszę zmienić pracuję w banku do 13 lat...

! Odpowiedz
0 0 ~ja

żeby założyć taki biznes jak ten trezba było mieć sporo kasy. No a poza tym to chyba nie był jej pomysł tylko jej męża, więc pomysł mężczyzny nie kobiety.

! Odpowiedz
0 0 ~Pan Folpic

No jak to nie kobiecy pomysł na biznes?
Gdyby kobieta siedem miesięcy wcześniej nie zaszła w ciążę to nie byłoby tego biznesu !
Ja też myślę o założeniu biznesu ale brak mi wyposażenia, niestety...

! Odpowiedz
0 0 ~endi

Gratuluję sukcesu i życzę wytrwałości i powodzenia .Krytykować to my umiemy , ale zrobić coś samemu od podstaw to już raczej nie bardzo ...

! Odpowiedz
0 0 ~nubo

Myślałem że to tekst o kondycji spółek giełdowych - kopalni a tu proszę. Proponuję nie wprowadzać w błąd użytkownika takimi tytułami. Nie pierwszy to zresztą raz na Bankierze

! Odpowiedz
0 0 ~Opolanin

Pani Basiu, Niwnica 3 km od Nysy, to przecież Opolszczyzna, a nie dolnośląskie. Dla Pani wiadomości - my / opolskie / mimo znacznego wyludniania jeszcze istniejemy. Pozdrawiam i proponuję zapoznać się z mapą administracyjną Polski!

! Odpowiedz
0 0 ~kobieta

Gdy byłam w siódmym miesiącu ciąży, postanowiłam ulec namowom męża i wspólnie z nim założyć firmę. Mąż nosił się z takim zamiarem od dawna - czy to jest Kobiecy pomysł na biznes?

! Odpowiedz
0 0 ~dezel

Dobry pomysł to hutnik przy wytopie, górnik przodowy, spawacz, kierowca ciągnik murarz tynkarz, betoniarz, zbrojarz. I jest jeszcze parę innych zawodów zwłaszcza w zapyleniu.
Jeżeli ktoś tak napiszę to pęknę ze śmiechu.

! Odpowiedz
0 0 ~logik

W 7. miesiącu ciąży to się zakłąd firmę, żeby zasiłak macierzyński dostać. Najlepiej opłacić maksymalną stawke ZUS. A przy okazji firma wyszła .... to sukces!

! Odpowiedz
0 0 ~nomex

Mąż nie dostał by dofinansowania. Bo jak głosi hasło reklamowe agencji rozdającej fundusze unijne: Przedsiębiorczość jest kobietą. W ten sposób kobiety otrzymują dotacje za miast mężczyzn.

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

    Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

  • Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

    W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

  • Termin płatności składek oraz złożenia deklaracji przez pracodawców zatrudniających pracowników.

    Termin zapłaty miesięcznej kwoty podatku od nieruchomości przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Księgarnia Bankier.pl

Odkryj siebie na nowo. Jak zdefiniować własną markę i zbudować karierę Odkryj siebie na nowo. Jak zdefiniować własną markę i zbudować karierę Dorie Clark Cena: 35,90 zł  Zamów książkę