Klub prestiżowej kasy: Jakie karty kredytowe mają w porfelach najbogatsi Polacy

Najbardziej prestiżową kartę na świecie ma kilku najbogatszych Polaków. Żeby mieć w portfelu Centuriona wydawanego przez American Express "wystarczy" 150 tys. USD rocznego dochodu, platynowa karta American Express i zgoda centrali tej organizacji. World Signia firmowaną przez Mastercard, równie elitarną, otrzymują klienci, na których rachunek wpłynie 20 tys. zł miesięcznie przez pół roku, a kwota na depozycie nie będzie mniejsza niż 500 tys. zł.

W Polsce ok. 400 tys. osób mogłoby być posiadaczami karty prestiżowej. Rozmiar rynku tego typu kart szacowany jest na 1 proc. populacji. Prestiżowymi można nazwać karty platynowe oferowane przez banki i karty organizacji klubowych Diners Club i American Express. W odróżnieniu od Visy i Mastercard - bankowych organizacji płatniczych, Diners Club i American Express oferują swoje karty także poprzez instytucje niefinansowe. Zaletą tego typu kart są usługi dodatkowe i ubezpieczenie o jednolitym standardzie na całym świecie. - Jeśli nawet karta została wydana w Kuala Lumpur, to jej posiadacz może być pewny, że zostanie obsłużony na takim samym poziomie w Polsce - mówi Zbigniew Filipowicz, prezes American Express Polska. - W przeciwieństwie do niektórych banków nie wydajemy kart, które różnią się wyłącznie kolorem i opłatą roczną. Pilnujemy, żeby kolor karty odpowiadał benefitom, które ta karta zapewnia.

Oprócz wysokiego limitu wydatków - podstawowej funkcji kart organizacje klubowe rywalizują ze sobą pakietami ubezpieczeniowymi od różnego rodzaju wypadków, które mogą się zdarzyć w podróży: opóźnienia lotu, zagubienia bagażu, nieudanej przesiadki. W przypadku zgubienia bagażu można kupić niezbędną odzież. Kiedy lot się opóźnia - skorzystać ze specjalnego saloniku, zjeść posiłek, pooglądać telewizję. Prestiżową kartą można pokryć koszty leczenia, opieki prawnej, często też ubezpieczenia towarzyszy podróży, prawie zawsze assistance. Będąc za granicą można skorzystać z serwisu informacyjnego, z porady prawnej i medycznej. Sama opłata roczna za użytkowanie karty prestiżowej jest relatywnie niska. Relatywnie, bo dla osób, których miesięczne dochody osiągają minimum 12 tys. zł kilkaset zł rocznie nie stanowi problemu. Przywilej prestiżu daje im dodatkowo możliwości skorzystania ze zniżek w hotelach, w liniach lotniczych, wypożyczalniach samochodów.

Taki zakres usług w karcie wynika z profilu klienta, w którego "celują" organizacje klubowe. Mają to być osoby zamożne, koniecznie dużo podróżujące.
- Człowiek zamożny i niemobilny nie potrzebuje takiej karty - mówi Marek Smolarz, dyrektor generalny Diners Club Polska. - Można sobie wyobrazić właściciela kilku młynów, który nie podróżuje, dokonuje płatności w swojej okolicy, gdzie przecież zawsze jest VIP-em, więc ma łatwość regulowania rachunków.
Karta prestiżowa służy więc jako swoista gwarancja wypłacalności jej posiadacza. Nie zawsze otrzymanie karty uwarunkowane jest wysokością dochodów. Podobnie jak banki, organizacje klubowe oferują karty także osobom cieszącym się publicznym zaufaniem, tzw. VIP-om. W Diners Club taką uprzywilejowaną grupą są chirurdzy.
- Dużo podróżują po świecie i choć teraz niekoniecznie osiągają wysokie dochody, to wkrótce pewnie będą zarabiać więcej - mówi Marek Smolarz.

Są i tacy, którzy chcą mieć w portfelu kartę Diners czy American Express, bo po prostu wypada. Marek Smolarz nazywa to pozytywnym snobizmem.
- Nie chcemy być pierwszą kartą w portfelu - dodaje Smolarz. - Ale chcemy być ulubioną.

Jednak popularność kart organizacji klubowych w Polsce jest dość ograniczona. Słabo rozbudowana jest tutaj sieć dystrybucji. Karty Diners Club i American Express można kupić w polskich biurach tych organizacji. Nieliczne banki, które mają je w swojej ofercie, różnicują warunki otrzymania i użytkowania kart.
- Banki stosują łagodniejszą lub ostrzejszą politykę wydawania kart - mówi Monika Masztakowska, dyrektor marketingu Diners Club. - Obniżają poziom wymagań, jeśli dobrze znają historię kredytową klientów. Ale już w PKO BP, który wydał najwięcej, bo 13 tys. kart Diners Club w ub.r. warunki dla przyszłych "klubowiczów" są trudniejsze do spełnienia niż stawiane przy sprzedaży bezpośredniej przez biuro.

Kartami Diners Club może się na razie pochwalić tylko 22 tys. Polaków, American Express ma w swoim portfelu 2 tys. klientów indywidualnych. W USA co 6. wydana karta płatnicza ma logo American Express. Diners Club są na świecie mniej powszechne i bardziej elitarne. - Klienci w Polsce częściej wybierają karty typu Visa czy Mastercard ze względu na poziom akceptowalności - mówi Mirosława Karczewska, dyrektor departamentu kart płatniczych Kredyt Banku. - Akceptacja Diners Clubu sięga nie więcej niż 25 proc. akceptacji każdej z tych dwóch organizacji płatniczych.
Średnia wysokość płatności dokonanych kartą Diners Club jest kilkanaście razy wyższa od przeciętnej.

Europejscy posiadacze kart American Express mają wyższe zarobki w porównaniu z posiadaczami innych kart. Jednak wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa polskiego popyt na karty prestiżowe i karty organizacji klubowych będzie coraz większy. - Polacy coraz chętniej żyją na kredyt i korzystają z dodatkowych usług idących w ślad za kartą - mówi Monika Masztakowska. - Ubezpieczenie dołączone do karty znacznie obniża koszt zagranicznego wyjazdu, można skorzystać ze zniżek i programów lojalnościowych. Diners Club, wzorem francuskiego biura, przygotowuje program lojalnościowy dla klientów polskich. American Express chce jeszcze w tym roku rozpocząć bezpośrednią dystrybucję kart dla klientów indywidualnych. Na razie karty "Ameksa" można kupić za pośrednictwem 4 banków w Polsce, ale wydawane są przez biuro w Londynie. Poziom dochodów i inne wymagania dostosowane były do tej pory do rynku brytyjskiego: trzeba zarabiać co najmniej 35 tys. USD rocznie, żeby dostać kartę zieloną, najtańszą, i 65 tys. USD w przypadku karty platynowej.
- Planujemy pewne zmiany, m.in. niższy pułap dochodów i dystrybucję przez przedstawicieli handlowych. Ale usługi pozostaną niezmienione - mówi Andrzej Chrost, menedżer projektu dystrybucji karty dla klientów indywidualnej American Express.

Do wielkich nieobecnych na polskim rynku kart prestiżowych należy JCB, najpopularniejsza karta w krajach azjatyckich, choć w USA także znalazła klientów w bywalcach japońskich supermarketów. W Polsce jest możliwe dokonywanie płatności kartami JCB, ale żaden bank krajowy nie wydaje kart tej organizacji.
- Chyba najwięcej transakcji przeprowadzanych jest wtedy, gdy do Żelazowej Woli przyjeżdża wycieczka z Japonii - żartuje Marek Smolarz.

Marta Chmielewska
Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Przeczytaj też

Zawnioskuj o szybką gotówkę na święta. Wypłata nawet tego samego dnia.
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Znajdź nas na Facebooku