GIF nakazał zaprzestania emisji jednej z reklam telewizyjnych Gripexu

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji reklamy telewizyjnej leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte. Zdaniem GIF wprowadza ona w błąd, sugerując, że oba leki mają to samo zastosowanie, a różnią się jedynie postacią.

Zdaniem GIF reklama Gripexu wprowadza konsumentów w błąd
Zdaniem GIF reklama Gripexu wprowadza konsumentów w błąd (YAY Foto)

Wątpliwości GIF wzbudziła pojawiająca się w reklamie treść: "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach". GIF przypuszczał, że komunikat ten może wprowadzać odbiorców w błąd, że leki Gripex Max i Gripex HotActive różnią się jedynie postacią (jeden jest w formie tabletek, a drugi proszku w saszetkach do sporządzania roztworu), podczas gdy środki te różnią się również składem i wskazaniami do stosowania.

Pełnomocnik producenta leku firmy USP Zdrowie wyjaśniał, że komunikat wskazany przez GIF odnosi się preferencji wyboru maksymalnych dawek substancji czynnych, a w dalszej części reklamy pojawiają się komunikaty wyjaśniające m.in., jakich dawek obu leków to dotyczy.

Pełnomocnik zgodził się z GIF, że wskazania do stosowania obu leków różnią się, jednak podkreślił, że w reklamie przedstawiono jedynie te, które są wspólne dla obu leków (np. ból gardła i katar). W spocie nie pojawił się natomiast kaszel będący we wskazaniach tylko jednego leku.

GIF zwrócił także uwagę, że w reklamie pokazano kierowców rajdowych, którzy przyjmują lek krótko przed startem, co może sugerować, że środki te nie wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów. Tymczasem w ulotkach obu leków wskazano, że kierowcy powinni zachować ostrożność w trakcie ich stosowania.

Ponadto pojawiające się w spocie hasła "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" oraz "jutro zawody" wraz z pozytywnymi obrazami wyleczonych rajdowców mogą naruszać przepis, zgodnie z którym reklama leku nie może zawierać treści zapewniających, że jego stosowanie gwarantuje właściwy skutek.

Pełnomocnik producenta przekonywał jednak, że reklama nie sugeruje, że bohaterowie przyjmują lek krótko przed startem i przypomniał, że zamieszczono w niej jednoznaczny komunikat "jutro zawody". Argumentował też, że na upływ czasu wskazują m.in. ujęcia, w których bohaterowie przyjmują lek, gdy już zmierzcha, a zawody odbywają się w ciągu dnia przy silnym świetle słonecznym.

Podkreślił też, że przyjmowanie żadnego z tych leków nie wiąże się z koniecznością całkowitego powstrzymania się od prowadzenia pojazdów.

Pełnomocnik producenta nie zgodził się także z zarzutem, że reklama zapewnia, iż stosowanie leków gwarantuje właściwy skutek. Wyjaśniał m.in., że hasło "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" wraz z wizerunkiem uśmiechniętych rajdowców odnosi się do sytuacji, w której bohaterowie, odzyskując wiarę w zwycięstwo, ostatecznie je odnoszą. Ponadto - jak wskazuje producent - zmianie nastroju rajdowców towarzyszy poprawa warunków atmosferycznych i do tego można odnieść komunikat.

Ostatecznie GIF uznał, że treść "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach" jest niezgodna z przepisami, ponieważ wprowadza w błąd, że oba leki są takie same, a różnią się jedynie postacią farmaceutyczną.

W konsekwencji GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte w formie spotu telewizyjnego.

GIF zgodził się natomiast z wyjaśnieniami producenta dotyczącymi zarzutu, że reklama może sugerować, że leki nie mają wpływu na zdolność do prowadzenia pojazdów. Za zasadne uznał także argumenty, że reklama nie zawiera treści zapewniających, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek i ocenił, że nie narusza ona przepisów w tym zakresie.(PAP)

ozk/ akw/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 6 ~lyra

JPG i PNG wyrażają zaniepokojenie.

! Odpowiedz
2 3 ~plej

Skoro ludzie wierzą reklamie, są kretynami. Niech płaca za cudze kłamstwa.
Ktokolwiek nie wie, ze nie ma leków na wirusy?
Każdy natrętnie reklamowany badziew w TV kosztuje dużo za duzo.

! Odpowiedz
1 2 ~Yay

A ktokolwiek wie, że pisanie pierdół w internecie jest głupotą? Są leki przeciwwirusowe. Chociażby acyklowir.

! Odpowiedz
0 4 ~Kuba

Co za brednie... i GIF na to poszedl? "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" ma odnosic sie do poprawy warunkow atmosferycznych ??? czyli przyjmowanie Gripexu powoduje zmiane pogody??? Kpia z GIF w zywe oczy a GIF podkula ogon.

! Odpowiedz
2 9 ~taka_prawda

żrą i piją za Nasze te urzędasy z GIF to mogą też coś popracować

! Odpowiedz
2 14 ~af

brawo dla GIF!

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odprowadzają jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.

  • Termin wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego od wpłaconych w poprzednim miesiącu dochodów z udziałów w zysku. Termin złożenia deklaracji oraz wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od zagranicznych osób prawnych, czyli osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terenie Polski.

    Termin uiszczenia podatku dochodowego od podatników rozliczających się w formie karty podatkowej.

  • W tym terminie z ZUS rozliczają się przedsiębiorcy opłacający składki za siebie. Składka na Fundusz Pracy.

    Termin przekazania sprawozdania do systemu INTRASTAT, za poprzedni miesiąc kalendarzowy, gdy realizowano transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegające obciążeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

  • Termin zapłaty miesięcznej kwoty podatku od nieruchomości przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

    Termin zapłaty raty podatku leśnego przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Księgarnia Bankier.pl

Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego ilustracje: Andrzej Mleczko, Robert B. Cialdini Cena: 34,90 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl