Franczyza: sposób na dobry biznes

Franchising umożliwia rozwój firmy i jej finansowanie. Być może wkrótce silne polskie sieci franchisingowe zaczną podbijać rynki zachodnie. Franczyza oferuje dużą dawkę swobody w zarządzaniu własną firmą – punktem sieci. Oczywiście wiąże się z tym również odpowiedzialność za własne decyzje. Poza tym musimy podporządkować się regułom umowy zawartej z franczyzodawcą. To on bowiem umożliwia nam korzystanie z wypracowanej przez niego marki, know-how oraz strategii działania.

Co to jest franczyza?

Franchising to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, oparty na ścisłej współpracy pomiędzy franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami. Są to odrębne pod względem prawnym oraz finansowym podmioty. Franczyzodawca daje franczyzobiorcom prawo prowadzenia działalności zgodnie z jego pomysłem. Prowadzenie działalności zgodnie z wyznaczonymi regułami staje się jednocześnie obowiązkiem franczyzodwacy. Podpisana przez obie strony umowa franczyzy oraz różne opłaty na rzecz franczyzodawcy uprawniają do wykorzystywania nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego, know-how, systemu działania, otrzymywania pomocy handlowej, technicznej.

Rok 2003 był korzystny dla franczyzodawców. Wszystko wskazuje na to, że ten będzie jeszcze lepszy. W zeszłym roku powstało w Polsce ok. 40 sieci. Obecnie mamy już ponad 170 systemów franczyzowych. Ponad 60% z nich to systemy polskie, które wypracowują ok. 75 proc. przychodów całego rynku. Ta charakterystyka zbliża nas coraz bardziej do standardów zachodnich, gdzie franczyza (ang. franchising) jest uznanym sposobem prowadzenia działalności gospodarczej. W tej chwili w Polsce funkcjonuje ponad 11 tys. punktów franchisingowych. Większość systemów to systemy handlowe (artykuły spożywcze – np. Groszek, odzież – Big Star, Troll, 4YOU, Deep, obuwie – Ambra, Athlete’s Foot), usługi zajmują dalsze pozycje (gastronomia – McDonalds, Mr Hamburger, finanse – Agencja Finansowa Grosik, Punkt Finansowy Mieszko, kosmetyka, fryzjerstwo – Jean Louis David, turystyka, edukacja). Systemy produkcyjne to margines rynku franczyzy (Źródło: PROFIT system, Raport o franchisingu 2003/2004, www.franchising.info.pl).

Głównymi barierami rozwoju franczyzy jest ciągle niewielki stopień rozpowszechnienia informacji na jej temat wśród przedsiębiorców oraz niechęć inwestorów i banków do finansowania przedsiębiorstw franchisingowych, mimo, że otwarcie firmy w ramach sieci jest dużo bezpieczniejsze od działania na własną rękę. Tylko 5% franczyzobiorców zmuszonych jest do zamknięcia firmy w ciągu pierwszych pięciu lat działania. Poza tym otwarcie placówki w ramach sieci to sprawdzony biznes z niewielkim stopniem ryzyka bankructwa. Mimo to nie ma chętnych na pożyczanie pieniędzy przyszłym franczyzobiorcom. Sami nie dysponują oni wystarczającym kapitałem.

Jakie są rodzaje franczyzy?

Wyróżniamy trzy podstawowe odmiany systemów franczyzy:

· produkcyjny – franczyzobiorca sam wytwarza produkty zgodnie z wytycznymi dawcy, a potem zajmuje się sprzedażą, na polskim rynku ten rodzaj franczyzy występuje bardzo rzadko;

· dystrybucyjny (handlowy) – franczyzobiorca sprzedaje produkty, które dostarczane są przez dawcę;

· usługowy – tak, jak w poprzednich dwóch przypadkach franczyzobiorca korzysta z know-how i znaku towarowego dawcy, jednak w tym przypadku przedmiotem działalności jest świadczenie usług. Oprócz tego istnieją kombinacje wyżej wymienionych systemów (np. połączenie sprzedaży ze świadczeniem usług). Poza tym wyróżnić możemy np. franczyzę bezpośrednią (umowa bezpośrednio zawierana między franczyzodawcą i franczyzobiorcą), franczyzę wielokrotną (jako franczyzobiorcy uzyskać możemy wyłączność na tworzenie punktów sieci na danym terenie) czy też subfranczyzę (franczyzobiorca sam zaczyna działać jak franczyzodawca na danym terenie).

Podstawą systemu franczyzy jest pakiet czy też licencja franchisingowa, która zawiera kompletną koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej.

Co wchodzi w skład pakietu?

· Know-how, znak towarowy

· podręcznik

· usługi świadczone przez franczyzodawców i opłaty na ich rzecz uiszczane przez franczyzobiorców

Podręcznik operacyjny

Podręcznik operacyjny opisuje zasady, według których możemy, jako franczyzobiorca, prowadzić działalność w ramach systemu. Często taki podręcznik jest bardzo szczegółowy i obszerny. Z jednej strony umożliwia to pełniejsze korzystanie franczyzobiorcy z doświadczeń franczyzodawcy, z drugiej chroni dawcę licencji przed niepożądanymi zmianami w sposobie działania, które mogą nadszarpnąć wizerunek wypracowanej przez niego marki.

Podręcznik opisuje zatem wyposażenie punktu sieci, drobiazgowe procedury dotyczące pracowników, ich szkolenia, doboru, strategii cenowej, dostaw, spraw finansowych (księgowość), marketingu itp. Znajdują się tu również kontakt do franczyzodawcy i innych niezbędnych usługodawców (m.in. dostawcy, księgowi).

Jedną z najważniejszych cech charakterystycznych dla franczyzy są usługi świadczone przez franczyzodawcę. Są to zwykle zadania przekraczające możliwości pojedynczej placówki, a w większych firmach przydzielane wyodrębnionym departamentom. Są to m.in. działania związane z badaniem i rozwojem produktów, opracowywaniem strategii marketingowej, organizacją szkoleń, kontrolą jakości usług. Usługi te są ważne dla utrzymania w całości systemu, bo spajają niezależne placówki, ujednolicają standardy, a przede wszystkim, gdy wykonywane są w sposób widocznie przynoszący korzyści franczyzobiorcy, są bodźcem do stałego uiszczania opłat.
Źródło:
Oszczędzanie dla długodystansowców - co wybrać?
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr -0,6% X 2014
PKB rdr 3,3% III kw. 2014
Stopa bezrobocia 11,3% X 2014
Przeciętne wynagrodzenie 3 980,92 zł X 2014
Produkcja przemysłowa rdr 4,2% IX 2014

Znajdź profil

Księgarnia Bankier.pl

Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer Mark Jeffery Cena: 49 zł  Zamów książkę

Znajdź nas na Facebooku