Dekalog kupującego w internecie

Święta to czas, kiedy wręczamy prezenty swoim bliskim, a także sami je otrzymujemy. Ze sklepowych półek znika wtedy dosłownie wszystko, nawet towar, który przez cały rok kurzył się w zakamarkach półek. Ci, którzy zostawili decyzję o wyborze prezentu na ostatnią chwilę, a także ci, którzy nie lubią sklepowego ścisku, zamieszania i atmosfery pogodni za podarkami, decydują się na zakupy przez internet. Dodatkowy atut tego typu zakupów to fakt, że towary w internecie bywają dużo tańsze niż w tradycyjnych sklepach - ale o dziwo, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte - nie jest to czynnik decydujący. Nie bez znaczenia jest bowiem możliwość wybrania towaru bez ruszania się z domu i to na dodatek spośród tysięcy ofert prezentowanych w internetowych galeriach handlowych.

Jaki jest najważniejszy powód kupowania w Internecie w okresie świątecznym?
Źródło: Deloitte: Zakupy świąteczne 2009.

Jednak aby nasze internetowe zakupowe wojaże skończyły się szczęśliwie, musimy poznać kilka zasad, które należy stosować, kupując towary przez internet. Okazuje się bowiem, że mimo iż rady są banalne i zwracają uwagę na podstawy, codziennie setki, tysiące osób "nacina" się na zakupach internetowych. A przecież oprócz tego, że zakupy w sieci są wygodne i przyjemne, to mogą być także bezpieczne.

1. Należy wybierać tylko takie sklepy, które nie budzą naszych zastrzeżeń. Na witrynie internetowej powinniśmy móc bez problemu odszukać takie informacje, jak adres czy telefon stacjonarny sklepu, nazwisko właściciela i adresy e-mailowe.
Warto wybierać znane sklepowe marki, bo gwarantują one bezpieczeństwo transakcji oraz przechowywanych danych. Takie sklepy z reguły też nie robią problemów w przypadku konieczności wymiany towaru i chętnie idą na rękę klientom, aby ci byli usatysfakcjonowani. Na aukcjach internetowych należy bacznie przyjrzeć się osobom wystawiającym towar: wybierajmy tych, którzy nie mają negatywnych komentarzy i sprzedali już wiele przedmiotów.


2. Dokładnie czytaj opisy przedmiotów, a w razie wątpliwości pytaj sprzedawcę. Zadzwoń do sklepu lub napisz e-mail. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi na list w niedługim czasie albo nie będziesz się mógł dodzwonić, powinien to być sygnał ostrzegawczy, że taki sprzedawca może być niewiarygodny.

3. Zapoznaj się z regulaminem zakupów zamieszczonym na stronie – sklep ma obowiązek go zamieścić i stosować się do zapisów w nim zawartych. Wszystkie jego zapisy powinny być zgodne z zapisami ustawowymi. Powinno także jasno wynikać z niego, ile zapłacisz za przesyłkę, jak długo będziesz czekać na towar, jak sklep dostarczy ci fakturę lub paragon oraz towar. Zwróć też uwagę, jak w danym sklepie wygląda procedura reklamacyjna oraz w jaki sposób możesz zwrócić towar. W tym miejscu należy dodać, że przedmioty zakupione na podstawie umowy zawartej na odległość możemy zwrócić bez podawania przyczyny naszej rezygnacji w terminie 10 dni od zawarcia umowy (nie zalicza się tu jednak towarów kupionych w drodze licytacji). Należy tylko poinformować o tym sklep pisemnie, a ten ma obowiązek maksymalnie w ciągu 14 dni nam pieniądze za towar.
Jeśli któryś z zapisów w regulaminie wyda ci się niejasny – pytaj. Jeśli odpowiedź cię nie usatysfakcjonuje, lepiej zrezygnować z zakupów.

Masz 10 dni na zwrot towaru

Jeśli towar nabyliśmy poza lokalem przedsiębiorstwa (na przykład zakup od akwizytora) lub na podstawie umowy zawartej na odległość (na przykład z katalogu wysyłkowego lub przez internet), wówczas konsumentowi przysługuje prawo rezygnacji z towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od zawarcia umowy. Wystarczy przed jego upływem złożyć (na przykład wysłać listem poleconym) oświadczenie na piśmie. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie (a maksymalnie w ciągu 14 dni) zwrócić całą uiszczoną przez nas kwotę wraz z ustawowymi odsetkami.
Źródło: UOKiK
4. Zwróć uwagę, czy sklep internetowy prawidłowo sumuje ceny, przelicza zniżki i rabaty oraz dodaje właściwe opłaty za przesyłkę. Kiedy kupuje się więcej niż kilka produktów, mogą umknąć naszej uwadze minimalne zmiany cen po dodaniu produktu do koszyka. Warto też zwrócić uwagę, czy sklep podaje kwoty brutto czy netto.

5. Jeśli nie musisz, nie opłacaj towaru przed wysyłką. Opcja zapłaty przelewem na konto sklepu jest szczególnie popularna wśród handlujących i kupujących na aukcjach internetowych. Nie gwarantuje jednak, że sprzedający będzie na tyle uczciwy, że wyśle do nas towar po zaksięgowaniu pieniędzy na swoim koncie. Przezorny zawsze ubezpieczony – dlatego należy wybierać opcję zapłaty przy odbiorze. Wówczas przy listonoszu czy kurierze sprawdzamy, czy przyniesiona przez niego paczka zawiera to, co zamawialiśmy i czy jest to zgodne z opisem, jaki zamieszczony był w internecie.


6. Jeśli jednak decydujesz się na zapłatę przez internet, korzystając ze swojego e-konta lub karty kredytowej, również musisz zachować ostrożność. Nie podawaj nikomu w e-mailu lub telefonicznie numeru karty kredytowej, PIN-u, loginu czy hasła do konta bankowego. Ważne jest zabezpieczenie swojego komputera (programy antywirusowe) i wchodzenie na stronę banku przy połączeniu szyfrowanym. Nie dokonuj płatności przy wykorzystaniu cudzego komputera, np. w kafejce internetowej.

7. Chroń swoje dane. Sprzedawca będzie potrzebował jedynie tych informacji, które pozwolą mu dostarczyć ci towar i skontaktować się z tobą w razie ewentualnych problemów. W formularzu pojawi się zatem pytanie o imię, nazwisko, adres, numer telefonu i e-mail. Zwróć uwagę na to, jak sklep chroni i wykorzystuje dane osobowe klientów.

8. Ważne, aby przez jakiś czas zachować wszelką korespondencję e-mailową ze sprzedającym, rachunki i wszystkie dokumenty, które otrzymamy podczas dokonywania zakupu. Będą one potrzebne w przypadku ewentualnych problemów. Podobnie w razie zakupów w zwykłym sklepie należy zachować dowód zakupu, który ułatwi nam ewentualną reklamację czy zwrot.


9. Zwróć też uwagę na to, czy - jeśli towar objęty jest gwarancją, otrzymałeś właściwy dokument z pieczątką sklepu, datą sprzedaży i podpisem sprzedawcy.

10. Co zrobić, jeśli pojawią się problemy? Jeśli czekasz na towar dłużej niż przewiduje to regulamin sklepu, jeśli przesyłka jest zniszczona albo towar niezgodny z opisem w internecie, jeśli masz inne wątpliwości co do zakupionego towaru - reaguj. Skontaktuj się ze sprzedawcą w celu ustalenia przyczyn takiego stanu rzeczy i/lub sposobu dalszego postępowania. Czasem okazuje się, że w przypadku opóźnień czy złego stanu przesyłki zawiniła poczta czy kurier. Możesz też liczyć na pomoc organizacji konsumenckich (np. Federacja Konsumentów) i miejskich rzeczników konsumenta - ich wykaz znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Katarzyna Waś
Bankier.pl
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Do pobrania

Potrzebujesz szybkiej gotówki?
Weź Mini Ratkę z niskim oprocentowaniem 9,99%.
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~TomaszM

Zakupiłem towar w nowym sklepie internetowym www.kegle.pl i nie miałem żadnych problemów, chociaż sklep działa od niedawna. Nie było tez problemów z kontaktem z obsługa. Nowy nie zawsze znaczy niewiarygodny. Aby bezpiecznie kupować w necie trzeba zdrowego i przestrzegania paru prostych zasad.

! Odpowiedz
0 0 ~KB

Z tego co wiem, kupując towar np. na allegro (tylko opcja "kup teraz") możemy go zwrócić w ciągu 10 dni (tzw. niezgodności towaru z umową - ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej) tylko wówczas gdy sprzedawca jest osobą prawną. Sprzedawca będący osobą fizyczną nie jest do tego zobligowany, odpowiada natomiast w ramach rękojmi - art. 556 i n. KC.

A co do możliwości sprawdzenia towaru dostarczonego przez listonosza lub kuriera przed uiszczeniem zapłaty za niego to jest to opcja płatna dodatkowo.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~frond

a ja kupuję w internecie dlatego bo jest taniej, dziwne że tej pozycji nie uwzględniono w tej ankiecie

! Odpowiedz
0 0 ~Kompostownik

W moim sklepie www.kompostowniki.pl
większość klientów robi przedpłatę przelewem ( liczy się oszczędność ale i zaufanie.
Warto o sklepie poczytać na portalach typu sklepy24.pl i jak dziala dlugo to i bez negatywów to jest to wystarczajaca rekomendacja

!

Znajdź nas na Facebooku