Będzie można łatwiej przenieść rachunek płatniczy

Konsumenci będą mogli łatwiej przenosić rachunek płatniczy, w przypadku gdy znajdą atrakcyjniejszą ofertę - powiedział wiceminister finansów Leszek Skiba prezentując rządową nowelizację ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw.

Wiceminister finansów Leszek Skiba
Wiceminister finansów Leszek Skiba (fot. Marek Wiśniewski / FORUM)

"Projektowane rozwiązania mają na celu po pierwsze, zwiększenie dostępności konsumentów do podstawowych usług płatniczych oraz poprawy jakości i przejrzystości usług świadczonych przez dostawców tych usług m.in. banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo - kredytowe. Po drugie, wprowadzenie ułatwień w zakresie porównywania opłat i usług dotyczących rachunków płatniczych. I po trzecie wprowadzenie procedur ułatwiających przenoszenie rachunków płatniczych w przypadku, gdy konsument znajdzie lepszą ofertę" - powiedział na sejmowej komisji finansów publicznych wiceminister Skiba.

Jak wyjaśnił wiceminister, wprowadzenie procedur ułatwiających konsumentowi przenoszenie rachunku płatniczego powinno wpłynąć na większą konkurencję wśród dostawców tych usług, co powinno przełożyć się na wzrost jakości w ich świadczeniu, jak i zwiększeniu konkurencyjności cenowej. "Należy zauważyć, że ta decyzja o przeniesieniu rachunku płatniczego jest bardzo często odkładana przez konsumentów ze względu na istotne bariery administracyjne, a także finansowe. W związku z tym, projektowane rozwiązanie zapisane w tym projekcie ustawy, ma sprawić, że wszyscy dostawcy usług płatniczych, świadczący usługi prowadzenia rachunku płatniczego, będą oferować jasną, szybką i bezpieczną procedurę przenoszenia rachunków płatniczych" - powiedział Skiba.

Projektowana ustawa wprowadza także przepisy, które zapewniają konsumentom dostęp do podstawowego rachunku płatniczego oraz do podstawowych usług płatniczych powiązanych z tym rachunkiem.

"Zasadne jest zatem skorzystanie przez Polskę z opcji, w której usługa dostępu do rachunku podstawowego - w ramach określonych limitów transakcji - będzie bezpłatna. Usługa ta będzie świadczona dla konsumentów nieposiadających innego rachunku płatniczego. Konsument, w ramach dostępu do rachunku podstawowego, będzie mógł wykonywać jedynie podstawowe transakcje płatnicze, takie jak wpłata i wypłata, polecenie przelewu czy polecenie zapłaty" - powiedział Skiba.

Wyjaśnił, że wprowadzenie uproszczonego, a zarazem co do zasady bezpłatnego rachunku płatniczego o nieskomplikowanym i przejrzystym charakterze, może stanowić atrakcyjną ofertę dla tej grupy osób oraz zachętę do podjęcia próby wykorzystywania płatności bezgotówkowych w ich codziennym życiu. Jednocześnie ograniczenie rachunku podstawowego do usług całkowicie podstawowych (w tym wyłączenie wszelkich produktów kredytowych, ograniczenie liczby bezpłatnych przelewów, a także bezpłatność tylko w zakresie transakcji krajowych) powinno zapobiec przechodzeniu przez dotychczasowych użytkowników rachunków płatniczych na rachunek podstawowy. "Projektowane rozwiązania powinny zatem spowodować wzrost tzw. ubankowienia polskiego społeczeństwa, co przełoży się również na rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce, a także powinno przyczynić się do niwelowania zagrożenia wykluczenia finansowego wśród osób starszych" - dodał.

Zakłada się wprowadzenie przepisów regulujących funkcjonowanie stron internetowych, które w jasny, zwięzły oraz kompletny sposób - zaprezentują informacje dotyczące rachunków płatniczych oferowanych przez dostawców usług płatniczych.

Oferty będą porównywane m.in. z opłatami pobieranymi za prowadzenie rachunków płatniczych, czy też ilością bankomatów z których można bezpłatnie wypłacać gotówkę.

Projekt został skierowany do dalszych prac w stałej podkomisji ds. instytucji finansowych. (PAP)

aop/ dym/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~Cacola

To czego potrzeba ludziom to konto przypisane do klienta jak nr telefonu czy PESEL. Jedno konto i wówczas możemy zmieniać jak i kiedy chcemy. Tak jest w Anglii. Wtedy dopiero banki zaczną dbać o klienta. Nie będzie problemu że coś nie wpłynie bo zamknięto konto. O tym najważniejszym zapomnieli.

! Odpowiedz
0 0 ~RadioErewań

Potrzebne to jak pieść do nosa
Większość aktywnych użytkowników banków nie płaci za rachunek, spełnia warunki zwolnienia.
Wykonujący sporo operacji mają kilka rachunków bankowych.
Nie chcą któregoś to go zamykają

! Odpowiedz
1 7 ~marek

Jeżeli zmieniam bank, to w interesie nowego banku jest, żeby mnie przenieść w sposób łatwy dla mnie i bezproblemowy. Powiadomić wszystkie instytucje, pracodawcę, przenieść przelewy, zdefiniowanych odbiorców itd. Bo jak z tego nowego banku nie będę zadowolony, to zmienię na jeszcze inny.
Chociaż trzeba przyznać, że gdyby Polacy częściej zmieniali konto, to by problemu nie było. A typowy Polak woli marudzić "nie znam się na tym, to za dużo kłopotu, a jak nowy bank będzie gorszy, a jak nowy bank też podniesie opłaty, a może nie będę potrafił się odnaleźć w nowym systemie..." itd. I Polak zostaje w starym banku i daje się golić na coraz wyższe opłaty i prowizje...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 6 ~Yellow

Bardzo dobry pomysł tak trzeba zrobic

! Odpowiedz
0 11 ~Sebel

Po prostu numer rachunku powinien być przypisany do osoby a nie do banku. Wówczas klient mógłby z dnia na dzień zmienić bank i mieć ten sam nr.

! Odpowiedz
0 5 ~Mik

Mozna przenosic numery telefonów to mozna i numery rachunkow bankowych

! Odpowiedz
1 1 ~doMlodych odpowiada ~Mik

Dla mnie to przerost formy nad treścią dla ludzi którzy maja problem aby trzymać więcej niż jeden rachunek, może ludzie starsi tak maja ok wiek ma swoje prawa, ale młodzi ??? Przecież nie ma zakazy prawnego ze można mieć tylko jeden rachunek bankowy.

! Odpowiedz
0 2 ~Anna

Albo 2 pierwsze cyfry, albo 4 kolejne wskazują w którym banku jest rachunek. Ten człon by musiał ulec zmianie.

! Odpowiedz
0 2 ~Racja odpowiada ~Anna

Ale tak samo było z numerami telefonów komórkowych. Teraz jest pomieszane i nikomu nic się nie stało.

! Odpowiedz
0 0 ~WM9YPBLUG8UYYV2U3PZ3

Każdy powinien mieć wytatuowany numer na mózgownicy. Najlepiej 100 znakowy, by nie zabrakło puli i za milion lat

AThAZC2aVCp8N9UAtsoxtShE9PYhxLBx5kxvnY5H2TfftAfms4jkmZqUfPBc2Dawo8rawVhXeXD7XkSQMBAy3qSGEUk6XU2LsSmp

! Odpowiedz
/* (c)AdOcean 2003-2015, pulsbiznesu.bankprzyszlosci.bankier.pl.Aktualnosci.Wiadomosci.Video */ ado.slave('adoceanmyaonoqogjmtsj', {myMaster: '5nerCqOMqCb6Z3jd6O2kuJZLfVfFSQetDXXyAtQKJUj.S7' });

Powiadomienie o debacie

Zapisz się do newslettera przypominającego o transmisjach kolejnych debat.

WIG-BANKI -0,78% 7 388,90
2017-08-16 17:15:00
INGBSK 0,98% 195,90
2017-08-16 17:00:00
UNICREDIT 1,33% 77,52
2017-08-16 12:52:03
GETIN 2,13% 1,44
2017-08-16 17:04:31
GETINOBLE 0,83% 1,22
2017-08-16 17:00:00
BOS 0,47% 10,65
2017-08-16 17:02:12
PEKAO 0,00% 127,90
2017-08-16 17:00:00
SANTANDER -0,25% 23,79
2017-08-14 16:26:37
IDEABANK -1,54% 25,50
2017-08-16 17:00:00
HANDLOWY -0,65% 69,01
2017-08-16 17:00:00
MILLENNIUM -0,71% 6,98
2017-08-16 17:00:20
ALIOR -1,54% 62,50
2017-08-16 17:02:51
MBANK -1,72% 422,60
2017-08-16 17:00:00
BZWBK -1,51% 351,50
2017-08-16 17:00:00
PKOBP -1,22% 35,55
2017-08-16 17:02:59
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl