Banki wycofują konta dla klientów 60+

analityk Bankier.pl

Jeszcze kilka lat temu niemal każdy bank oferował oddzielne konto dla seniorów. Dziś takich rachunków można ze świecą szukać. Klienci segmentu 60+ nie lubią i nie chcą być klasyfikowani jako odrębna grupa. Pragną jak najdłużej czuć się młodzi – tłumaczą bankowcy.

W listopadzie konto dla seniorów wycofa Bank Zachodni WBK. Starszym klientom zamiast Konta Aktywni 50+ będzie oferował ten sam rachunek, co młodym – Konto Jakie Chcę. To „konto z klocków”, które klient będzie mógł samemu skonfigurować.

- Z naszych analiz wynika, że behawioralne podejście do oferty, oparte na zwyczajach i potrzebach klientów, jest dobrym rozwiązaniem. Zakładamy, że to klient, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania wie najlepiej, czego w danej chwili potrzebuje, my umożliwiamy mu wybór – mówi Marcin Pawłowski, dyrektor Obszaru Marketingu Detalicznego i Rozwoju Oferty w BZ WBK.

(ingimage)

BZ WBK nie jest jedyny. Konta dla seniorów wycofał też największy bank w kraju – PKO Bank Polski. Także i tu zamiast Konta Pogodnego senior może wybrać „młodzieżowe” Konto za Zero.

Klienci 60+ chcą czuć się młodzi

- Poziom ubankowienia dorosłych Polaków już od wielu lat pozostaje na podobnym poziomie. Kolejne pokolenia klientów wchodzą w  wiek senioralny i coraz więcej z nich przechodząc na emeryturę lub rentę ma już swój rachunek w banku. Klient, który założył  rachunek będąc młodym lub dojrzałym korzysta z niego w wieku emerytalnym. Pomimo zmiany trybu życia, przyzwyczajenia zostają i to właśnie one powodują, że dedykowane oferty dla grupy seniorów nie cieszą się już popularnością – tłumaczy Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.

Dodaje, że klienci segmentu 60+ nie lubią i nie chcą być klasyfikowani jako odrębna grupa – pragną jak najdłużej czuć się młodzi. - Kierowanie do nich dedykowanych produktów wymaga odpowiedniego podejścia i analizy potrzeb, które w przypadków ROR-ów nie zmieniają się na tyle radykalnie aby zmieniać rachunek na nowy – mówi.

Współczesny senior jest aktywny

Wtóruje mu Marcin Pawłowski z BZ WBK. - Pierwsze konta dla seniorów były pomyślane jako rozwiązania dla klientów mniej aktywnych, często z dodatkowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi. Obecnie po pierwsze decydowanie przesuwa się granica wieku, która wyznacza aktywność ludzi, a poza tym współczesny senior prowadzi zdecydowanie inny tryb życia niż kilka czy kilkanaście lat temu – mówi.

Konta dla seniorów wycofały z oferty także mniejsze banki – Deutsche Bank, Getin Bank czy Pocztowy. Nie oznacza to jednak, że banki nie chcą obsługiwać tej grupy klientów. Wręcz przeciwnie – seniorzy są dobrymi klientami, najczęściej z ustabilizowaną sytuacją finansową.

Banki upraszczają ofertę

- W nowej strategii Banku Pocztowego na lata 2017-21 seniorzy stanowią bardzo istotną grupę klientów – mówi Bartosz Trzciński z biura prasowego Banku Pocztowego. - W ramach Bliskiego Konta Pocztowego osoby w wieku 65+uzyskują lepsze warunki - m.in. dostarczenie gotówki do domu przez listonosza jest dla nich tańsze. Co ważne - Bank Pocztowy planuje dalsze rozwijanie oferty dla seniorów. Zależy nam na zapobieganiu wykluczeniu finansowemu i wyrównywaniu szans w dostępie do bankowości – dodaje.

Wycofanie kont dla seniorów ma związek także z nowym trendem, który zaczyna być coraz bardziej wyraźny w polskim sektorze bankowym. Instytucje finansowe redukują liczbę oferowanych produktów i upraszczają ofertę. Ostatni przykład to Bank Zachodni WBK, który zdecydował się wycofać ze sprzedaży wszystkie stare konta i zostawić jeden nowy rachunek dla wszystkich. 

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 30 mhm

„- Z naszych analiz wynika, że behawioralne podejście do oferty, oparte na zwyczajach i potrzebach klientów, jest dobrym rozwiązaniem. Zakładamy, że to klient, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania wie najlepiej, czego w danej chwili potrzebuje, my umożliwiamy mu wybór – mówi Marcin Pawłowski, dyrektor Obszaru Marketingu Detalicznego i Rozwoju Oferty w BZ WBK.”
— interesujące, że z owych „analiz” nie wyszło, że klienci chcieliby mieć za darmo wszystko, bez żadnego „konfigurowania”, najlepiej bez konieczności spełniania jakichś warunków, względnie z warunkiem bardzo prostym...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 7 czytacz

masz rację-banki maja strategię komplikowania wszystkiego i to pod pozorem upraszczania.CHORY TREND.

! Odpowiedz
0 7 mhm odpowiada czytacz

Właśnie teraz Alior to robi — mieli jakieś tanie (i marne) Konto Internetowe oraz wypasione Konto Wyższej Jakości, gdzie za darmo było wszystko (łącznie z nielimitowanymi przelewami natychmiastowymi), gdy tylko wpływało tam 2500 zł/mc; teraz wprowadzili jedno skomplikowane „konfigurowalne” konto, także pod pozorem „upraszczania”!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl