Bank jak Gmail. Nowa bankowość internetowa T-Mobile UB [Recenzja Bankier.pl]

analityk Bankier.pl

Klienci T-Mobile Usługi Bankowe od kilku dni mogą już korzystać z nowej bankowości internetowej. System został zaprojektowany od nowa, według obecnie obowiązujących trendów. Jego autorzy wyraźnie inspirowali się produktami firmy Google, co wyszło mu zdecydowanie na dobre. Zastosowano w nim też kilka nieszablonowych rozwiązań.

Stara wersja systemu bankowości internetowej T-Mobile Usługi Bankowe pamięta jeszcze czasy Alior Synca. Zadebiutowała w 2012 roku, a po zmianie marki została jedynie pokolorowana na barwy telekomu. Dziś odstaje już pod względem wizualnym i funkcjonalnym od rozwiązań proponowanych przez konkurencję. T-Mobile Usługi Bankowe zdecydowało się nie rozwijać już dalej starego serwisu, tylko przygotować od podstaw całkiem nową bankowość. System, który zadebiutował przed kilkoma dniami, został zaprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami.

Dwa różne sposoby logowania

Przez pewien czas klienci będą mogli jednak korzystać jeszcze z obu wersji bankowości internetowej – starej i nowej. I tu pojawia się pewien zgrzyt. Okazuje się, że sposób logowania do obu systemów może być zupełnie różny. Jeśli ktoś logował się do starej bankowości tzw. wężykiem, to w nowej nie ma takiej możliwości. Może skorzystać z hasła maskowanego, pełnego hasła lub mobilnej autoryzacji. Co więcej, mogą się też różnić antyphishingowe obrazki bezpieczeństwa. W efekcie do obu systemów można logować się na zupełnie różne sposoby – z wykorzystaniem tego samego loginu. Naszym zdaniem takie podejście nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo wprowadza niepotrzebne zamieszanie.

Stary i nowy sposób logowania. Różne obrazki bezpieczeństwa, różne hasła
Stary i nowy sposób logowania. Różne obrazki bezpieczeństwa, różne hasła

Pierwsze wrażenie po zalogowaniu się do nowej bankowości jest pozytywne. Serwis jest czytelny – wszystkie najważniejsze informacje klient znajdzie już na głównym pulpicie. W centralnej części systemu znajduje się boks z informacjami o stanie konta, pod nim jest miejsce na podsumowanie aktualnego stanu finansów klienta, a poniżej historia transakcji. Po lewej stronie znajduje się menu z dostępem do pozostałych funkcji, a po prawej informacje o karcie i skróty do boksów reklamowych.

System został napisany w technice RWD

System oglądany na ekranie komputera wygląda jak na zdjęciu poniżej. Ponieważ został zaprojektowany w technice RWD (ang. Responsive Web Design), automatycznie dopasowuje się do ekranów o mniejszej przekątnej. I tak na przykład w pionowym układzie na tablecie lewe boczne menu chowa się do tzw. hamburgera, a boksy z prawej strony przesuwają pod spód środkowej części informacyjnej. Na podobnej zasadzie system dopasuje się też do ekranu smartfona – nie trzeba będzie powiększać lub zmniejszać poszczególnych elementów.

System oglądany na ekranie komputera
System oglądany na ekranie komputera

Od strony wizualnej nowa bankowość internetowa jest spójna z aplikacją mobilną – utrzymana w jasnej kolorystyce i barwach telekomu. W oczy rzuca się jeszcze jeden element – podobieństwo do produktów firmy Google, na przykład poczty Gmail. Nazwy poszczególnych podmiotów z historii transakcji oznaczone są charakterystycznymi okrągłymi ikonami z dużą literą. Po prawej stronie ekranu znajduje się natomiast przycisk skrótów, dający dostęp do najczęściej wykonywanych operacji. Podobne elementy znajdziemy w Gmailu.

Po prawej stronie znajdziemy guzik ze skrótami do najczęściej wykonywanych operacji
Po prawej stronie znajdziemy guzik ze skrótami do najczęściej wykonywanych operacji

Z produktami Google nowy system ma jeszcze jedną cechę wspólną – nawigacja jest wygodna i intuicyjna. Użytkownik bez trudu znajdzie większość niezbędnych mu funkcji. Poszczególne pozycje menu mają logiczny układ i kierują do wyraźnie oznaczonych sekcji.

Mobilna autoryzacja transakcji

W nowej bankowości internetowej pojawia się nowy sposób autoryzacji transakcji – za pomocą aplikacji mobilnej. Jest to alternatywa dla kodów jednorazowych przesyłanych SMS-ami. Jeśli ją aktywujemy, w trakcie zlecania przelewu zamiast kodu SMS dostaniemy powiadomienie push z aplikacji mobilnej na smartfonie. Żeby potwierdzić przelew, trzeba będzie wpisać kod PIN do aplikacji. Ten sam sposób można wykorzystać w procesie logowania się do systemu. Po wpisaniu loginu otrzymamy powiadomienie z aplikacji mobilnej, które należy zaakceptować PIN-em.

Po lewej stronie logowanie do systemu bankowości internetowej. Po prawej komunikat z prośbą o zatwierdzenie transakcji
Po lewej stronie logowanie do systemu bankowości internetowej. Po prawej komunikat z prośbą o zatwierdzenie transakcji

Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo logowania do systemu. W praktyce minimalizuje bowiem możliwość zalogowania się do konta przez osoby niepowołane. Dostęp do rachunku jest możliwy tylko wtedy, gdy osoba próbująca się zalogować do banku ma przypisany do systemu telefon z aplikacją mobilną. To dodatkowe zabezpieczenie na wypadek prostych technik phishingowych.

W nowym systemie pojawia się też kilka funkcji, które znamy z rozwiązań konkurencji. Jest to na przykład koszyk przelewów (dostępny m.in. w BZ WBK). Klient może przygotować kilka przelewów, a następnie autoryzować je „za jednym zamachem” pojedynczym kodem SMS. W systemie zastosowano zaawansowaną wyszukiwarkę, która pozwala odnaleźć nie tylko transakcje czy odbiorców, ale też szablony, wiadomości i funkcje systemu. Przydany może też okazać się mechanizm powiadomień o zdarzeniach na rachunku. Można definiować nie tylko typy transakcji, ale także rodzaje powiadomień (push, e-mail czy SMS).

Czasowe blokowanie karty w TMUB

Są także dwie przydatne nowości dotyczące kart płatniczych. Pierwsza z nich to powiadomienia o wysokości prognozowanej w danym miesiącu prowizji. Jeśli klient wykonał już tyle operacji, że zostanie zwolniony z opłaty za kartę, taka informacja wyświetli mu się w boksie z danymi karty. Druga przydatna usługa, to możliwość czasowego zablokowania karty płatniczej. Jest to przydatne w sytuacjach, kiedy plastik gdzieś się nam zapodzieje i nie jesteśmy pewni, czy powinniśmy go zastrzec na dobre.

Nowy system T-Mobile UB robi dobre wrażenie. Jest prosty, czytelny i pozbawiony zbędnych wodotrysków. Działa szybko zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach przenośnych. Pozostaje mieć nadzieję, że z tego wzorca skorzysta „starszy brat” T-Mobile, czyli Alior Bank. Premiera nowego systemu bankowości internetowej Aliora została zapowiedziana na maj 2017 roku. Na razie wiadomo tylko tyle, że także został napisany w technice RWD. Bank planuje ponadto wymienić aplikację mobilną. Nowa będzie miała kilka nowych funkcji – na przykład logowanie biometryczne czy karty HCE.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 8 ~Tomo

Hahahh Polakom nie dogodzisz. Stary system – zły, nowy – zły. Jak załatwiasz wszystko online – źle, bo niebezpiecznie. Jak trzeba w placówce albo przez infolinie – też źle bo nienowocześnie. Opamiętajcie się z tym marudzeniem:)

! Odpowiedz
0 1 ~azet

To system w wersji beta. Nie pokazuje moich zleceń stałych. Istniejące polecenie zapłaty pokazuje puste okienko. Historia operacji nie ma salda księgowego, sortowanie szablonów nie istnieje. Jak tego nie poprawią przed wyłączeniem starej wersji to pa pa.

! Odpowiedz
3 1 ~mend

Na coś takiego czekałem, w końcu! Dość zabetonowanych interfejsów.
Ogłaszam: jeżeli mój bank się tak nie updatuje, to za 3 miesiące będę klientem T-mobile.
Dla utrudnienia, nie podaje nazwy banku z jakiego korzystam.

PS: żeby Brand24 na pewno namierzył ten komentarz i trafił do odpowiednich ludzi wpisuje takie o to nazwy: ING, WBG, PKO BP, MILENIUM PEKAO, BPH, GETIN.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~niepelnosprawny_org

jak nowy system operacyjny, poza tym mobilnie, widżetowo, ale co najważniejsze skopiowane od innych systemów tak choćby wspomniany gmail, Windows itp...

! Odpowiedz
0 4 ~Agencjareklamowa

Panie redaktorze,

strona wygląda jak produkty Google bo jest oparta na tzw. material design - wytycznych Google'a do projektowania aplikacji pod ich systemy. Dlatego BARDZO ciekawi mnie ile wzięli frontendowcy za napisanie tego systemu ;D

! Odpowiedz
0 7 ~CyklonB

Może tak miało być ale dobrze nie jest, mi się tak na bogato na wielkim ekranie nie wyświetla tylko wszystko osobno, karty na drugiej podstronie nawet nie niżej jak na tablecie, jest problem z powrotem do strony głównej (są takie miejsca że trzeba wracać strzałką przeglądarki !) generalnie duże ikony dla baranów lub jak kto woli na smartfony, na kompa to się nie nadaje.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 11 ~wakitaki

A ja wracam do mBanku, niestety ten artykuł o nowym systemie T-Mobile to wyraźnie sponsorowana sprawa. Mam dość tych pstrokacizn w T-Mobile dla mnie nowa szata graficzna to zdecydowany minus. Mam dość tych pseudoudogodnień, które utrudniają mi jedynie korzystanie z konta: przeszukiwanie historii to katastrofa, poza tym dostępny jest tylko 1 rok wstecz, w czasie pisania wiadomości z poziomu konta lub zmiany ustawień trzeba się wyrobić max. w 3 minuty, bo inaczej system cię bez ostrzeżenia wyloguje, nie ma różnorodnego filtrowania po transakcjach, do wyboru są trzy opcje: obciążenia, zasilenia i wszystkie KONIEC

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~Waldek

U mnie historia konta starsza niż rok jest dostępna, ale całą historię mogę przeszukiwać w interwałach 2-miesięcznych (np. od 08.05.2015 do 07.07.2015). Inaczej się nie da. Z tego powodu wróciłem do mBanku.

! Odpowiedz
1 1 ~JohnnyBravo

A mi się właśnie ten nowy wygląd podoba. Wszystko czytelne i intuicyjne. Nie ma co marudzić, bo nowy system jest lepszy niż stary. Już dawno prosił się o zmianę!

! Odpowiedz
2 9 ~gosc

Przeciez to sprawka Alior Bank, to jak ma działać? :))

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl